Zeštíhlení filiálek a posun v servisním modelu. To jsou hlavní změny, kterými projdou podle generálního ředitele poradenské společnosti Broker Consulting Petra Hrubého bankovní pobočky v příštích letech. Místo třiceti bankéřů tak klienty obslouží například jen dva pracovníci. Nabídnou jim přitom produkty i dalších finančních ústavů. „Na tomto principu fungují i naše OK Pointy, které provozujeme v partnerství s mBank, ale přitom si zachovávají svou nezávislost,“ popsal Hrubý.
Nemyslím si, že pobočky zaniknou. Nebude se ale jednat o místo, kde bude pracovat třicet bankéřů. Pobočky budou menší, s příjemným interiérem a blíže lidem. Především se ale posune jejich servisní model. Klient by měl mít možnost na jednom místě srovnat produkty více bank. Na tom jsme také postavili koncept našich obchodních míst, takzvaných OK Pointů, které provozujeme ve strategickém partnerství s mBank.
Jakou změnu podle Vás prodělají bankovní pobočky v příštích letech?
V jakém časovém horizontu se tyto změny odehrají?
Domnívám se, že u velkých, tradičních bank se bude jednat o pomalé změny. Zároveň očekávám jejich velmi rychlý nástup u nových značek. Ty postupují podle aktuálních trendů a adaptace je u nich snazší. Za deset let budou bankovní pobočky vypadat kompletně jinak, nemyslím si, ale že by hned za rok velké banky měnily podobu svých filiálek. Český klient je navíc poměrně konzervativní, takže se jedná spíše o mladší generaci, která přichází. U té čekáme větší úspěch s moderním pojetím.
Zmínil jste, že u velkých finančních institucí bude tato transformace komplikovanější. V jakých aspektech se mohou změnit?
Zájem klientů ovlivňuje i vzhled bank. Design poboček vypovídá o celém přístupu banky. Zákazník vnímá na začátku banku spíše emočně. A to si uvědomují i velké banky.
Přečtěte si více o změnách: Banky omezí počet poboček, chtějí ale nabízet více produktů
Diskutuje se také o umístění poboček. Některé banky plánují rozšíření sítě v rámci obchodních center. Kde plánujete otevírat vaše nové OK Pointy?
Na konci minulého roku jsme otevřeli první OK Point v Praze. Na začátku letošního roku vznikla další obchodní místa v Lounech, Plzni, Brně a Opavě. Ze studií, které máme k dispozici, a našeho obchodního vhledu vyplývá, že velké supermarkety nejsou optimálním místem pro bankovní služby. Spíše se jedná o kiosky a bankomaty na rychlou obsluhu. Není to obchodní místo, které chceme dělat my. My směřujeme spíše do center měst.
Na rozdíl od bankovních poboček dostane na vašich obchodních místech klient nabídku produktů od různých bank. Jak to v praxi funguje?
Klient u nás očekává především bankovní služby – dobré transakční bankovnictví, bankomat a vkladomat, který v podstatě nahradí pokladníka. Pro nás je také důležité poradenství, v rámci kterého vyhotovíme zákazníkovi finanční plán. Do pobočky lákají klienty také realitní služby. Bankovní, finanční a realitní služby nám tedy dávají v kombinaci smysl.
Například realitní služby na bankovních pobočkách vidíme jako trend i v zahraničí. V Česku klasické bankovní pobočky pravděpodobně nemohou mít takovou šíři realitních služeb. Česká národní banka si to nepřeje. Naše OK Pointy ale splňují regulatorní nároky, aby je mohli nabízet. Trend obsloužit klienta ve více ohledech je v zahraničí a bude i v Česku.
A pokud se zaměříme přímo na srovnání produktů jednotlivých finančních domů?
Někteří naši franšízanti si přejmenovali svá místa na taková lahůdkářství. Dáváme klientovi finanční plán a zároveň srovnání v dané kategorii produktů. To je pro něj přirozeně atraktivní. Každý chodíme raději do supermarketu, kde je větší výběr zboží. O tomto modelu uvažovaly i další banky. Bylo otázkou, kdo s tím přijde jako první.
My jsme se s mBank dohodli, že produkty mBank jsou součástí každé nabídky, ale mohou to být i produkty jiných bank. Transakční bankovnictví nabízíme na OK Pointech pouze od mBank. To je základ, který by měl být držen v bance jako takové. V dalších kategoriích nalezne klient celou škálu produktů.
Jedná se o spotřebitelské půjčky, hypotéky, investice i termínované vklady. Například u hypoték je šíří nabídky v podstatě celý trh. U různých finančních domů se liší atraktivnost úrokových sazeb u jednotlivých fixací. Navíc se to rychle mění. Z týdne na týden se proměňuje například i risk management jednotlivých bank. Upravují se podmínky i úrokové sazby.
Váš plán byl v příštích letech otevřít celkem sedmdesát OK pointů. Platí stále?
Ano, a dokonce je možné, že budeme konečný počet navyšovat. Zájem potenciálních franšízantů je velký. Letos jsme původně chtěli otevřít dvacet obchodních míst, nakonec jich ale možná bude až třicet.
Petr Hrubý (44) |
---|
Žije v Plzni s manželkou Bárou, která vede charitativní organizaci Dobrý skutek, mají spolu 3 děti. Pracoval jako konzultant v oboru financí, dále jako lektor, později jako obchodní ředitel. V roce 1998, ve svých 26 letech, založil se svým bratrem Martinem společnost Broker Consulting. Od té doby společnost neustále roste, transformovala se do akciové společnosti. Petr je většinovým akcionářem, další akcie vlastní ostatní vrcholoví manažeři firmy. Kromě nezávislého finančního poradenství se Broker Consulting věnuje také realitám a zprostředkování bankovních služeb. |
Čtěte také:
Bankéři: Nadměrně přísná regulace uškodí
ČNB nestíhá tvorbu testů pro poskytovatele úvěrů. Nechce za ně platit