Menu Zavřít

Petr Koubský: Ello? Facebook se nemá čeho bát

30. 9. 2014
Autor: kaltblut-magazine.com

Nová sociální síť slibuje, že bude Facebookem bez zneužívání dat: „Tvá sociální síť patří inzerentům. Cokoli zde sdílíš, kdokoli, s kým se spřátelíš, kterýkoli odkaz, na nějž se odkážeš, to všechno se sleduje, zaznamenává a převádí do dat. Ta pak kupují inzerenti, aby ti mohli ukázat víc reklamy. Ty sám jsi zboží, které se kupuje a prodává.“ To je samozřejmě pravda.

Jde o celkem přesný popis obchodního modelu Facebooku a dalších sociálních médií. Následující věta „Věříme, že to jde dělat lépe“ určitě zaujme mnoho lidí. Což se také stalo. Nekomerční, inzerce prostá sociální síť Ello slaví se svým manifestem, z nějž pochází úvodní citát, velké úspěchy.

Málokterý fanoušek přitom viděl víc než ten manifest. Ello je totálně přetížené, o účet se uchází až 35 tisíc lidí za hodinu, většinu z nich systém odmítá. Dovnitř se dostanete jen na pozvánku některého ze stávajících uživatelů, anebo se musíte zapsat do pořadníku a čekat. S pozvánkami se již obchoduje na eBay a stojí až sto dolarů.

Ello existuje od dubna, ale jeho popularita vyletěla nahoru před týdnem jednak díky veřejnému doporučení nejvlivnějšího startupového inkubátoru Y Combinator a jednak proto, že Facebook začal právě nyní důsledněji vymáhat to, co má v pravidlech odjakživa: že na něm musíte vystupovat pod svým pravým jménem. Hodně také pomáhá příslib záruk soukromí, jakkoli je mu v současných internetových poměrech těžké věřit. Ello výslovně uvádí, že nemá nic proti pornografickému obsahu a že podporuje anonymitu. Což je v obou bodech pravý opak Facebooku. Zároveň ale také, trochu paradoxně, nejspíš překážka na cestě k masovému rozšíření. Většina lidí chce na své sociální síti spíš vlídnou rodinnou atmosféru než příšeří BDSM klubu, jímž se Ello při této politice snadno může stát.

Podobných pokusů už bylo

Facebook se patrně nemá ze strany Ello čeho bát. Podobných pokusů již bylo několik a všechny dnes mají jen marginální význam: App. net, Path, Diaspora. Sociální média jsou opravdu atraktivní jen tehdy, když jsou velká, když na nich najdete co nejvíc známých i neznámých. Stvořit skutečnou alternativu k Facebooku a Twitteru nedokázal ani Google se všemi svými penězi a chytrými hlavami. Ne že by na Google+ bylo něco zásadně špatně. Ale přišel prostě pozdě.

V čele Ello stojí Paul Budnitz, návrhář drahých designových bicyklů a longboardů. Ello vůbec založili a navrhli designéři a je to na něm vidět: web je minimalistický, velmi elegantní, v tomto ohledu nad Facebookem jasně vede. Dobře zapadá do pečlivě budovaného mýtu nezávislosti a vzpoury. Jenže riziková investice ve výši půl milionu dolarů, jakkoli jsou to na dnešní poměry v Silicon Valley drobné, napovídá, že uvnitř Ello bije byznysové srdce. Jestli uspějí, budou se nakonec Facebooku podobat víc, než si dnes sami myslí.


Čtěte také:

MM25_AI

„Anti-facebooková“ síť Ello roste, eviduje 35 tisíc žádostí za hodinu

Facebook pro smetánku. V USA odstartovala exkluzivní sociální síť

  • Našli jste v článku chybu?