Dobrá, dostali jsme od mobilních operátorů nečekaný dárek: lepší tarify. Češi jsou ovšem potvory podezíravé, a místo aby volali ejchuchu, přemýšlejí, co by za tím asi tak mohlo být.
Na první pohled to vypadá opravdu překvapivě a poněkud to připomíná známou židovskou anekdotu s pointou: „Poslechnou, Kohn, proč my jsme ty žáby žrali?“ Všichni tři operátoři totiž po událostech minulého týdne nabízejí víceméně totéž, nikdo nezískal konkurenční výhodu, zato všem třem poněkud klesnou příjmy.
Nebo neklesnou? Není to jednoznačné. Průměrný měsíční výnos na zákazníka (ARPU) je dnes u všech tří operátorů pod 400 korun; zhruba o stovku více, počítáme-li jen tarifní zákazníky. V tomto kontextu dávají paušály u nových tarifů docela smysl. Kdyby na ně přešla velká většina zákazníků (což se ovšem nestane), budou na tom operátoři lépe než nyní. A i kdyby to pro ně dopadlo špatně, mnoho tratit nebudou.
Změnu se ostatně podařilo chytře prodat do médií — především Telefónice díky „úniku“ tiskové zprávy, ale ostatní dva operátoři se na vlně šikovně svezli též. Marketing vyšel lacino a je účinný, o tarifech se mluví dokonce snad víc než o politice. Na chvíli, samozřejmě, ale to stačí.
Sousto, kterého se operátoři představením nových tarifů vzdali, už není tak výživné jako dříve. Přibývá smartphonů, jejichž aplikace nabízejí alternativy ke klasické hlasové službě i k SMS: Skype, Viber, textovou komunikaci přes instant messaging nebo přes sociální sítě. Přibývá volně dostupných Wi-Fi sítí, kde je tohle všechno zadarmo. Data jsou důležitější než hlas.
A za data si operátoři zaplatit nadále nechají. Jejich nejlepší nabídky dosahují 1 GB měsíčně, což je dostatečný objem pro občasné hledání či stažení e-mailu, ale málo pro intenzivní využití nepřetržitě připojeného smartphonu nabitého aplikacemi, případně pro jeho využití k připojení počítače.
Konečně nesmíme zapomínat na tendr frekvencí a na potenciálního čtvrtého operátora. Ten se rázem ocitl v potížích. Cenou u hlasu a SMS teď konkurovat nemůže, nebo jen velmi obtížně. Zbývají data, kde je naopak prostor pro lepší nabídku velký, mohl by jí být například paušální tarif bez omezení přeneseného objemu. Jenže to si může dovolit jen operátor, který má vybudovanou výkonnou přenosovou síť, a tu mají právě stávající operátoři (ani oni ostatně ne dostatečně silnou). Ten nový ne. Oligopol tedy boduje a chrání si své území – teď, když to vypadá, že podle nových podmínek tendru se nepodaří čtvrtého uchazeče o mobilní trh vyřadit bez boje.
To neznamená, že nové tarify nejsou příjemné. Jsou, mnozí na nich ušetří, trh se posunul dál. Jen není třeba si to idealizovat.
Čtěte také:
T-Mobile vyrovnal krok s rivaly, neomezený tarif kopíruje O2
Mobilní operátoři čelí náporu zákazníků, před prodejnami se tvoří fronty
Aukce zlevnění nepřinesla, trh se přesto pohnul
Autor je analytikem IT