Menu Zavřít

Petr Koubský: Seznam před svým největším úkolem

21. 5. 2015
Autor: Jan Sedlák

Podle všech zákonitostí IT průmyslu by firma jako Seznam.cz dávno neměla existovat. Kdysi byla takových „seznamů“ – lepších či horších napodobenin tehdejšího Yahoo – všude po světě spousta. Jen u nás tři. Hodně jich zaniklo, když v roce 2000 praskla internetová bublina, a ty zbylé poslala ke dnu globalizace reprezentovaná v tomto případě společností Google.

Digitální svět má silnou tendenci k formování přirozených monopolů, protože rozšířit do celosvětového měřítka internetový server je podstatně snazší než třeba automobilku. A také proto, že uživatelé sdílejí zkušenosti a napodobují své chování. Vítěz pak bere všechno nebo skoro všechno; a výraznějšího vítěze, než je Google, těžko najdeme. Ze všech „seznamů“ zbyly v našem kulturním okruhu, tedy mimo jihovýchodní Asii, dva: ruský Jandex a český Seznam.

Náhoda to samozřejmě není. Seznamu trochu pomohla a pomáhá česká sebestřednost, zahleděnost dovnitř kotlinky a zdejší špatná znalost jazyků. To je však převážně generační záležitost, a kdyby měla opravdu velký význam, měli bychom tu celý malý český internet. Což nemáme. Vysvětlení je proto triviální – Seznam to prostě dělá dobře. Stále přichází s něčím novým, diverzifikuje obchodní model, jak se říká. Provozuje média (Novinky, Stream, Super, Sport…) a umí to. Má vynikající webové i mobilní mapy, má výtečné vyhledávače firem a zboží a především mu šlape základ obchodního modelu, tedy systém prodeje inzerce Sklik. V inovacích je přitom střízlivý, zná své meze a nikdy se nedal zlákat do megalomanských projektů.

Strojek na peníze

Obchodní výsledky tomu rok po roce odpovídají. Ty, které právě ohlásil (tržby přes tři miliardy, zisk před zdaněním přes miliardu) se těžko dají komentovat jinak než souslovím „strojek na peníze“. A jestli si udrží chytré lidi ve vývoji, prodeji i managementu, není důvod, proč by se to mělo v dohledné době pokazit.

Je tu vůbec nějaká vada na kráse? Ano, je. Tři miliardy vypadají jako hodně peněz, ale Škoda Auto má obrat skoro stokrát větší. To vypovídá o významu a velikosti českého digitálního průmyslu. Škodovka exportuje, Seznam ne; většina našich internetových firem včetně těch nejúspěšnějších je limitována deseti miliony lidí mluvících česky, případně dalšími pěti, kteří rozumějí. Expanze do světa se povedla několika softwarovým producentům, ale žádný z nich se zmíněné Škodovce neblíží ani náhodou. Svůj Apple, Google ani Facebook tedy nemáme, stejně jako je nemá žádná země naší velikosti.

V očích politiků a kapitánů průmyslu je digitální byznys pořád malou rybou s nulovou prioritou ohledně vzdělání, propagace či legislativy. Dalším úkolem Seznamu proto není nic menšího než jim předvést, že se pletou. To by byla skutečná výhra nejen pro firmu, ale pro celou mladší generaci a nakonec i pro celou zemi.

Autor je analytikem IT


Čtěte také:

bitcoin_skoleni

Rekordní rok pro Seznam. Loni vydělal více než miliardu

Seznam: Google je dobrý díky nám a my díky němu

  • Našli jste v článku chybu?