Amazon v Česku? To je velká věc, ale nepředbíhejme událostem; zaprvé zpráva o tom, že největší internetový obchod světa otevře v ČR distribuční sklad, nebyla zatím oficiálně potvrzena; zadruhé i když to udělá, neplyne z toho nutně, že u nás otevře plnohodnotnou verzi své prodejny.
Obojí je ale pravděpodobné. Takže stojí za to zamyslet se už teď, co se bude dít, jestli v Babovřeskách na návsi zničehonic otevřou nový hypermarket.
Všichni se pochopitelně poběží podívat a srovnávat ceny. Z toho by Amazon měl vyjít většinou jako vítěz díky své pozici globálního hráče. Bez větší snahy dokáže nastavit ceny u většiny komodit tak, aby byly alespoň o něco nižší než v českých internetových obchodech. Kdyby se rozhodl pro agresivní strategii, mohl by cenově zaútočit velmi citelně, ale nejspíš by to neměl zapotřebí. Zejména ve spotřební elektronice jsou marže hodně nízké a zavedení prodejci by se s americkým gigantem dlouho trumfovat nemohli.
Cenu máme ve zvyku představovat si jako jedno číslo, ale v e-shopu to tak být nemusí a v Amazonu to tak není ani dost málo. Ceny se neustále mění, Amazon je seřizuje individuálně podle zákaznického chování. O prodeji tak často rozhoduje kvalita algoritmů průběžně uzpůsobujících cenu. Amazon je má nejlepší na světě, tuto vědní disciplínu — ten termín není myšlen v nadsázce — ostatně vynalezl. V tom je ještě silnější výhoda než v páce, kterou má na výrobce.
Takže v první fázi by se dělo to, co známe z reality českých městeček, v nichž si pobočku zřídila nějaká ta Billa, Tesco či Kaufland; malí obchodníci pocítí odliv zákazníků. Středně velké e-shopy s univerzální nabídkou a obratem pod miliardu nemají, upřímně řečeno, žádnou dobrou strategii, jak novou situaci ustát.
Zvládnout by to mohli ti největší; zejména Alza se svou hladce fungující infrastrukturou by mohla proti Amazonu zaujmout podobnou pozici, jakou má Seznam proti Googlu: vsadit na místní specifika, na znalost duše českého zákazníka. Vyhovět mu v těch jeho přáních, která jsou iracionální a do algoritmů se nevejdou a o nichž zkušený obchodník po tolika letech ví všechno.
To se ostatně může teoreticky týkat kohokoli, nejen Alzy.
Tím to samozřejmě nekončí. Z příchodu Amazonu by profitovaly doručovací služby jak ty tradiční, tak nové typu Kouzelná almara. Ruce by si samozřejmě mnuly banky nad objemem karetních transakcí. Nemile překvapeny by mohly být transoceánské zásilkové služby typu Shipito, které dnes těží z toho, že obchody jako Amazon k nám neposílají velkou část své americké maloobchodní nabídky. A otřást by se mohly i mnohé kamenné obchody.
Jenže nejprve musíme vědět, co přesně Amazon plánuje.
Čtěte také:
Amazon jde do Česka, už si hledá místo
Amazon chce ovládnout domény jako „.book“, spisovatelé protestují
Autor je analytik IT