Mezi představitele mladé generace designérů patří i Petr Kubík. Ten v rozhovoru přibližuje průběh analýzy designu výrobků i to, jak vypadá hledání inspirace pro novou tvorbu.
Foto: CzechTrade
Kolik informací o firmě potřebujete k tomu, abyste vytvořil takový design výrobku, který bude na trhu úspěšný?
To je velmi individuální. Záleží na formulaci konkrétního zadání, které může být velmi volné, nebo naopak jasně a přesně definované. Záleží to na potřebách a strategických plánech výrobní firmy. Pokud se jedná o návrh pro konkrétní podnik, je vždy nezbytné provést analýzu z hlediska designu. V této úvodní fázi celého designerského procesu se člověk seznámí s firmou, jejím stylem, technologickými možnostmi výrobce i konkurencí. Výhodou je, že lze použít jednu ze služeb agentury CzechTrade, která podporuje rozvoj designu pro české výrobní firmy.
Produkt většinou musí zapadnout do celého konceptu firmy, jak vizuálního a funkčního, tak i technologického. Nebo musíte promyšleně definovat nový styl. Není nic horšího, než když designér tuto analytickou část podcení a z celého složitého a náročného procesu tvoření vznikne výrobek, který již na trhu je nebo se jeho tvar nápadně podobá konkurenci, což je samozřejmě taky špatně. Zdařilý design je takový, který se bude prodávat co nejdelší dobu bez nutnosti dalších investic a re-designu.
Už jste pro nějakou firmu podobnou analýzu zpracoval?
V loňském a letošním roce jsem zpracoval několik analýz designu. Pro některou firmu dokonce dvakrát, pokaždé na jiný výrobek, což agentura CzechTrade umožňuje i s využitím státního příspěvku. Snažím se k analýze přistupovat co nejzodpovědněji, abych vytvořil optimální živnou půdu pro samotný kreativní proces, která na analýzu navazuje. Proto již v závěrečné zprávě analýzy firmě popisuji mnohdy velmi konkrétní řešení a určuji směr, který je pro firmu z hlediska designu nejvýhodnější. Také doporučuji, které změny přinesou největší zisk.
Jak dlouho analýza trvá?
Analýza je poměrně tvůrčí práce a i v této fázi se rodí klíčové myšlenky. Při využití příspěvku od CzechTrade je nastavená doba na zpracování 35 hodin. Ale jak to v kreativním procesu bývá, člověk se věnuje danému problému a řešení daleko víc. A samozřejmě nad tím přemýšlím i ve svém volném čase, před spaním a podobně. Alespoň já to tak mám, že každý projekt je pro mě výzvou, a proto se mi velmi špatně odděluje pracovní doba od té nepracovní. Zajímavý nápad nevzniká totiž pouze systematickou prací, inspirace může přijít z jakéhokoliv podnětu.
Najděte si designéra
Hledáte pomoc při vytváření nového designu produktů vaší firmy? Vhodného designéra můžete nalézt v online Adresáři designérů na webové adrese http://design.czechtrade.cz.
Dají firmy na vaše doporučení?
Ano, většinou pak na projektu pokračujeme a informace z analýzy se plně využijí při konkrétním návrhu výrobku. Takto vznikla například nová řada garážových vrat Creative pro firmu Lomax. Vždy se snažím o komplexní řešení nejen v podobě designu samotného výrobku, ale i ucelené produktové řady či řešení kompletního vizuálního stylu v podobě design manuálu či pojetí reklamy.
Autorka pracuje v projektu Design pro export, agentura CzechTrade.