Dokážete si
představit, že poptávka po tradičních cigaretách i vlivem nastávajících změn někdy
úplně skončí?
Jsem přesvědčen, že tradiční obor výroby a prodeje cigaret
v nejbližších letech určitě neskončí. Stále je tu velká skupina
spotřebitelů, kteří preferují klasické cigarety. Nicméně je jasné, že trh a
s tím i poptávka se výrazně proměňují. Vnímáme sílící zájem spotřebitelů
po potenciálně méně rizikových produktech, přičemž čekáváme, že v roce 2030
budou tvořit až třetinu tabákového trhu. My na tento trend velmi rychle
reagujeme.
Jako první tabákový výrobce jsme proto zkompletovali nabídku
alternativních produktů s potenciálně nižším rizikem užívání, ať je řeč o
zařízeních na zahřívaný tabák glo, nikotinových sáčcích LYFT (pozn. – brzy
změní jméno na VELO) nebo aktuální novince – elektronické cigaretě Vype.
Jak se tedy k těmto novinkám staví Češi, kteří patří
v celosvětovém měřítku k poměrně konzervativním kuřákům?
Česká populace, resp. naši
zákazníci jsou dle našich zkušeností obecně velmi otevření k inovacím a
novinkám. Velmi nás v pozitivním slova smyslu překvapilo, jak rychle se na
českém trhu etablovaly nikotinové sáčky LYFT, které se již po pár měsících
prodeje staly jedničkou na trhu ve své kategorii. Zejména v období
vrcholící pandemie covid-19 nám několikanásobně vzrostly on-line objednávky
LYFTu, který je ideální nikotinovou náhražkou – nehoří a dá se diskrétně užívat
doma i pod rouškou.
Věříme, že obdobný úspěch čeká i elektronickou cigaretu Vype, které se skvěle daří v Maďarsku nebo sousedním Polsku. A ve Velké Británii byla v loňském roce dokonce vyhlášena za Produkt roku v kategorii elektronických cigaret.
Rok 2020 je pro tabákový trh zásadní, v čem?
Ano, je pravdou, že letošní rok přináší celou řadu změn, nebál bych se říci doslova turbulentních. Již v průběhu jarních měsíců se naplno v cenách cigaret projevilo výrazné zvýšení spotřební daně. Navíc nedávné zavření hranic mezi Německem a Rakouskem související s koronavirovou pandemií téměř na dva měsíce zrušilo příhraniční obchod s tabákovými výrobky, který v celkovém objemu tuzemských prodejů představuje až 30 %. Přitom každý měsíc se na hranicích běžně prodají cigarety přibližně za 2,3 miliardy, z toho 1,8 miliardy korun tvoří daně, o které státní rozpočet přišel.
V září půjde ve Sněmovně do druhého čtení daňový
balíček, kam hodlá ministryně financí nově zařadit i výraznější zvýšení zdanění
zahřívaného tabáku. Jak se na tento krok díváte?
Považuji
to za velmi rozumný krok, kterým ministerstvo financí reaguje na existující
výraznou nerovnováhu ve zdanění tabákových výrobků. Preference spotřebitelů se
přesouvají od cigaret k zahřívanému tabáku a daňová politika na to musí
adekvátně reagovat. Na rozdíl od cigaret je zahřívaný tabák poměrně nový
fenomén – na trh v České republice byl uveden teprve v roce 2017.
Od té doby však dynamicky roste a letos je již
každý desátý prodaný tabákový výrobek zahřívaný tabák. Dle tržních očekávání
bude tento trend i nadále pokračovat, přičemž pro rok 2030 se předpokládá, že
zahřívaný tabák bude představovat již celých 30 % trhu s tabákovými výrobky.
Pokud by stát například nastavil u nahřívaného tabáku spotřební daň na úrovni
třeba osmdesáti procent ve srovnání s klasickými cigaretami, získal by do
rozpočtu několik miliard korun ročně.
Můžete
být konkrétní, o kolik peněz státní pokladna ročně přichází?
Zahřívaný
tabák je ve srovnání s cigaretami výrazně méně zdaněn - daňová sazba odpovídá zhruba
čtvrtině daně z cigaret. Jen v loňském roce stát na tomto daňovém zvýhodnění
zahřívaného tabáku tratil zhruba dvě miliardy korun, což mělo dokonce za
následek pokles celkového inkasa spotřební daně z tabákových výrobků. Poslední
odhady přitom naznačují, že v letošním roce bude tato ztráta činit již více než
čtyři miliardy korun.
Pokud
by nedošlo ke změně, tak ztráta v podobě nevybrané daně se v roce 2023
vyšplhá až na více než osm miliard korun. Za optimální tak lze považovat
zvýšení daně u zahřívaného tabáku až na dvě třetiny daně z cigaret, které by
alespoň částečně vyřešilo akutní problém rychle rostoucích nerealizovaných
příjmů státního rozpočtu, a přispělo tak k tolik žádané stabilitě veřejných
financí. Zahřívaný tabák by přitom zůstal, ve srovnání s cigaretami, i nadále
výrazně méně zdaněn.
Je
v tomto směru Česká republika výjimkou?
Nikoli. K obdobnému závěru přitom již dospěli například také na Slovensku, kde je momentálně navrhováno právě výrazné snížení tohoto daňového zvýhodnění u zahřívaného tabáku. A ke zvýšení spotřební daně na zahřívaný tabák již v minulých letech přistoupily vlády v Japonsku a Jižní Koreji, kde tato kategorie zažívá velký boom. V České republice odhadujeme, že letos už bude deset procent spotřeby tabáku připadat právě na nahřívání. Za pár let by to měl být až dvojnásobek.
Mgr. Petr Mestančík (40) |
Vystudoval obor finance a bankovnictví na Karlově univerzitě v Praze a absolvoval roční stáž na belgické University Hasselt. Po ukončení studia nastoupil do British American Tobacco (BAT) jako finanční analytik a později jako financial controller pro Českou republiku a Slovensko.
V letech 2008 – 2009 pracoval pro středoevropskou centrálu BAT v Hamburku. Po návratu do Prahy pak působil jako finanční manažer nejprve pro oblast jihovýchodní, a později také střední Evropy. V roce 2018 se přesunul do oddělení vnějších vztahů, které od srpna 2019 vede. Je ženatý a má dvě děti. |
A kromě zdražení, jak
spotřebitele ovlivnil květnový zákaz prodeje cigaret s příchutí?
Již před několika lety byl
zakázán prodej cigaret s příchutí ovoce nebo vanilky. A letos v květnu skončil
v zemích Evropské unie i mentol. Uvedený zákaz se však netýká zahřívaných
tabákových výrobků, nikotinových sáčků LYFT či naší e-cigarety Vype, což je
dobrá zpráva pro všechny tuzemské dospělé kuřáky, či uživatele nikotinových
produktů. Pro velkou spoustu z nich
to byl impuls k přechodu k již zmíněným produktům. O svou mentolovou
či jinou oblíbenou příchuť nepřišli a navíc tím potenciálně snížili zdravotní
rizika, která s užíváním tradičních cigaret souvisejí.
Na českém trhu jsou náplně do
Vype ePen 3 dostupné v sedmi chuťových
variantách. Nechybí příchutě máty, vanilky, tabáku, manga, či lesních
plodů. V létě jsme navíc do naší rodiny potenciálně méně škodlivých
produktů přivítali přírůstek v podobě dále vylepšené a prémiové elektronické
cigarety Vype ePod, která navazuje na obrovský úspěch jejího staršího
sourozence. Pokud se o těchto novinkách chtějí lidé dozvědět více, mohou
navštívit náš web ceskobezprichuti.cz, kde přímo najdou i celé portfolio
alternativních výrobků.