Veřejnost zná Petra Novotného hlavně jako moderátora a baviče. Ve skutečnosti je ale především neuvěřitelně aktivním podnikatelem. Zastupuje stovky českých celebrit, organizuje zájezdy na velbloudech přes Saharu, zvažuje přípravu velkolepé laserové show v Dubaji nebo natočení erotického filmu v Thajsku.
Autor: Petr Novotný
Skoro to vypadá, jako by existovalo hned několik k nerozeznání si podobných Petrů Novotných. Jak jinak vysvětlit, v čem všem se dokáže tento mediální a podnikatelský všudybyl angažovat.
Jeho nejznámější klon je televizním a rozhlasovým moderátorem, kterého si publikum spojuje hlavně s odpočinkovou zábavou. Vedle toho je tu ale také hyperaktivní podnikatel Petr Novotný, který vede největší uměleckou agenturu v České republice. Jde o Firmu 6P, jež dokáže zprostředkovat stovky českých umělců a skupin od moderátora Jana Rosáka, přes skupinu Fešáci až po zpěváka Jana Nedvěda. „Co znamená název agentury 6P? No, o dokonalých věcech se říká, že mají pět pé. A ta moje agentura má prostě ještě jedno pé navíc,“ vtipkuje Novotný s tím, že pro agenturu původně zvažoval i jméno Profit.
Výčet jeho podnikatelských a tvůrčích aktivit tím ale teprve začíná. Novotný pořádá opulentní večírky na klíč, teambuildingové výpravy do exotických zemí, trénuje na přelet Atlantiku balonem a ve volných chvílích bádá, které jídlo je možné označit za ryze české. Každá z jeho činností si zaslouží podrobnější pozornost.
Milion mi půjčili bez občanky
Nejdřív je ale nutné vysvětlit, kde vzal jednašedesátiletý podnikatel počáteční kapitál pro realizaci svých mnohdy dost neortodoxních nápadů. Měl totiž štěstí hned po sametové revoluci. Již za socialismu působil jako spíkr u countryové hudební skupiny Fešáci a v roce 1990 se s nástupem tržního hospodářství rozhodl vydat na vlastní pěst její nové album.
Ovšem náklady na výrobu cédéček a jejich distribuci si žádaly skoro milion korun. „Šel jsem si půjčit do banky. Byla už taková doba, že jsem ten milion okamžitě dostal, nemusel jsem vůbec ničím ručit! Dokonce mám vážné obavy, že jsem tehdy u sebe neměl ani občanku,“ kroutí Novotný hlavou při vzpomínce na divoké doby českého bankovnictví.
Album Fešáků se ovšem stalo hitem a prodal se celý náklad v počtu 150 tisíc kusů. Novotný rychle a bez problémů onen milion splatil a navíc mu další zůstal na kontě jako čistý zisk. „To byl můj první kapitál, který jsem vložil do podnikání, a od té doby už všechny další zisky hned reinvestuji. Manželka, která je zcela nepodnikatelský typ člověka a každou investici nad 60 korun považuje za rizikovou, občas vzpomíná na ten moment, kdy jsme měli milion po kupě. Říká – kdybychom si ho tehdy radši nechali, byl by klid.“
PETR NOVOTNÝ
Narodil se 6. srpna 1947. Po maturitě studoval na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, studium však nedokončil. Působil v několika divadlech, pracoval pro Československý rozhlas, po sametové revoluci moderoval na Country rádiu a Frekvenci 1. Napsal na 150 filmových a televizních scénářů, v televizi Nova se prosadil se zábavnými pořady Novoty a Dobroty. Jako moderátor spolupracoval s countryovými kapelami Greenhorns a Fešáci. Napsal 13 knih, především kuchařek. Je ženatý, má čtyři děti.
Kdo najde diamant?
Ale klid nebyl. Novotný naopak obratně podnikatelsky využil svých kontaktů z umělecké sféry. Vedle vydávání hudebních nosičů začal působit především jako prostředník, který zajišťuje vystoupení umělců na firemních večírcích či nejrůznějších slavnostech. Často také připravuje kompletní party na klíč.
Mezi nejznámější produkce jeho agentury patřil koncert bratří Nedvědů na Strahově a velkolepé otevření Sazka Areny. „Klasický večírek, kdy se předvede barmanská show, zazpívá Leona Machálková a jde se domů, to už dnes nikoho neohromí. Klienti chtějí něco netradičního. Naší nejvelkorysejší akcí byl zatím zřejmě diamantový večírek. Odborník na něm například ukazoval rozdíl mezi skutečným a falešným diamantem a jeden šťastlivec našel při slavnostním přípitku pravý diamant ve skleničce. Ano, mohl si ho ponechat,“ říká Novotný. „Je sranda vidět právníky v kvádrech, jak zanechají fádní konverzace a jdou radši ven před sál, kde se vyřádí při řízení malého bagru,“ přibližuje Novotný další večírkovou atrakci.
Špička bere 200 tisíc za večer
V jaké výši se pohybují gáže umělců, jimž Novotného agentura zprostředkovává vystoupení? U jakési superligy zhruba desítky momentálně nejžádanějších hvězd to může být i 100 až 200 tisíc korun za večer. Složení „top tenu“ hvězd se ale rychle mění, někdy i ze dne na den. Nikdo v něm prý nevydrží déle než tři čtyři roky. Mimo tuto špičku ale stále zůstává pestrý výběr osobností, kdy si lze dobrého moderátora nebo zpěváka pronajmout už kolem 20 tisíc korun za večer. Provize pro Novotného agenturu je v rozmezí 10 až 17 procent.
Ceny jednotlivých osobností se denně mění podle poptávky téměř jak akcie na burze. Petr Novotný, který je již dlouhá léta velkým fanouškem počítačů a moderní techniky, na to používá ve své agentuře automatizovaný systém, který zastřešuje vlastně celou produkci. Počítač přijme objednávku, přiřadí aktuální cenu příslušného umělce, po vystoupení vystaví fakturu. Pro větší akce Novotný sestaví ad hoc jednorázový produkční tým.
I díky tomu nemá téměř žádné stálé zaměstnance, přestože ročně jeho podnikem proteče 40 až 60 milionů korun. Výjimkou zůstává jen jeho dlouholetá zaměstnankyně Jana Vodáková, která obsluhuje onen počítačový systém. „Ten software je dělán speciálně pro naši agenturu,“ vysvětluje Vodáková.
Doma to raději nezkoušejte
Je zřejmé, že spolupráci s mnoha umělci umožnil Novotnému hlavně dlouholetý pohyb v mediální sféře. V ní působí již od šedesátých let. Pracoval v Československém rozhlase, jako producent již zmíněné kapely Fešáci, psal rozhlasové a televizní scénáře, po revoluci spolupracoval s rádiem Frekvence 1 nebo s televizí Nova. Pokud by se naopak dnes pokoušel obdobnou agenturu vybudovat podnikatel, který nemá síť osobních kontaktů na umělce, měl by velmi těžkou práci.
Vedle organizace večírků a show patří do repertoáru Petra Novotného také příprava tu méně, tu více dobrodružných zájezdů do zahraničí. Novotný sám je zkušeným cestovatelem, který navštívil již víc než 80 zemí světa a domluví se sedmi jazyky. Pro své zákazníky připravuje většinou dost neotřelé zážitky – ať už jde o turistický zájezd nebo o teambuildingové výpravy pro firmy. „Třeba jsme takhle byli na hranici Ruska a Finska, kde si museli účastnicí sami lovit ryby z ledového jezera. Nebo jsme nedávno přecházeli poušť v Tunisu na velbloudech. Takové prostředí otestuje, nakolik jsou kolegové schopni spolupracovat i v tvrdých podmínkách,“ říká Novotný, který momentálně připravuje pro své klienty přechod Thajska z džungle k moři na slonech.
SKROMNÉ SÍDLO, ČILÁ FIRMA
Mozkový trust všech četných aktivit Petra Novotného sídlí v nenápadné vile na samém okraji Prahy, v Řeporyjích. Řadový domek je úplně poslední výspou města, za plotem už začínají pole a lesíky. Malá místnost ve spodním patře domu (v jehož zbytku Petr Novotný s částí své rodiny bydlí) je kanceláří Firmy 6P. Tady, vlastně jen v útrobách osobního počítače, žije agentura, jíž ročně proteče až 60 milionů korun. Idylický dojem klidu, který jde ostře proti jinak hektickému životu mediálního podnikatele, umocňuje dobrácký vlčák Pedro. Ten má budovu hlídat, ale návštěvy vítá spíš vlídně.
„Z těchto akcí bývá zisk minimální. Většinou spočívá spíš v tom, že můžu jet já nebo někdo z mé rodiny zdarma,“ dodává.
Tři rozměry už nestačí
Ostatně Novotný směřuje do zahraničí i podnikatelsky. Jeho zřejmě nejsmělejším plánem je historická multimediální show, o níž jedná s několika turisticky atraktivními zeměmi. „Moje myšlenka je taková, že to bude doslova jakési 4D show zachycující slavnou historickou událost. Třeba Hanibalovo tažení na Řím. Měla by kombinovat mnoho technik. Budou v ní hrát herci, používat se budou laserové světelné efekty, hollywoodské ohňové triky, počítám prostě s velkolepou výpravou a kostýmy. Potíž je v tom, že vstupní investici odhaduji na pět milionů eur. V Česku se tudíž tak drahý projekt prosazuje těžko. Jednám proto s představiteli Tunisu a bohatých Spojených arabských emirátů, kde by mohli na show chodit turisté,“ uvádí podnikatel.
Další jeho nápad směřuje do Thajska. Novotný jako obdivovatel a častý návštěvník této asijské země si již dlouho pěstuje sen o tom, že by v Thajsku natočil film – erotickou komedii. Ta má odrážet fenomén sexuální turistiky a jedna z hlavních rolí popleteného Evropana hledajícího exotické dobrodružství je psána na tělo komikovi Josefu Náhlovskému. Přípravu filmu ale pozastavila přírodní katastrofa. „Když thajské pobřeží smetla v roce 2004 vlna tsunami, už jsem se nikdy neodvážil pátrat po tom, co se stalo s tamějšími partnery, kteří se na přípravě filmu podíleli. Mám strach z toho, co bych zjistil,“ vysvětluje Novotný.
České jsou jen chlebíčky a smažák Mnoho dalších Novotného projektů souvisí s tím, že má jako vpravdě renesanční osobnost pestrou škálu zájmů, ale zároveň i obchodní myšlení. Své koníčky tak umí vždy obratně využít i podnikatelsky. Platí to například o jeho vášni pro jídlo. Novotný sám napsal osm kuchařských knih a v současnosti se podílí na výrobě DVD seriálu s názvem „Nemlaskat, prosím“. Cyklus, který má mít celkem 60 dílů, zachycuje tradiční kulinářské zvyklosti a receptury v jednotlivých městech v Česku i na Slovensku. Gurmánské receptury zasazuje Novotný v roli průvodce seriálem do historických souvislostí. Zájem o kuchařské recepty a své pátrání po historii jídel hodlá shrnout také do další chystané knihy, kde chce mimo jiné argumentovat, že existují pouze dva pokrmy s ryze českým původem. „U každého jídla, které lidé obvykle považují za českou tradici, nakonec vždycky zjistíte, že sem historicky přišlo z jiných zemí. Jsou pouze dvě pochoutky, které jsou výhradně českým vynálezem, a zrovna u nich byste to možná nečekali. Jde o smažený sýr a obložené chlebíčky,“ prozrazuje gurmán Novotný. Jeho citlivé chuťové buňky mají přitom slabost také pro dobrou kávu. Novotný sbírá recepty a kávu prodává i na webových stránkách své agentury. Kupuju Mr. Beana Výčet nápadů Petra Novotného nebere konce, ty další už jen telegraficky. Prodává dárkovou keramiku, dohromady s Františkem Ringo Čechem píše seriál cestopisů „Jako Čuk a Gek“. V současnosti kupuje práva na britské televizní komické skeče s populárním Mr. Beanem. A aby toho všeho nebylo dost, chce si splnit ještě jeden ryze soukromý sen. Trénuje na přelet balonem přes Atlantik. Ten chce uskutečnit v roce 2011. Logo umělecké agentury Petra Novotného je na hony vzdáleno modernímu designu. Na vizitce se skvěje prostý obrázek – usmívající se sluníčko s jizvou. „To logo vzniklo tak, že jsem byl na návštěvě v dětském domově a děti dostaly za úkol mě nějak namalovat. No a jedna holčička mě zachytila takhle, moc se mi to líbilo, tak jsem si z obrázku udělal logo,“ vysvětluje podnikatel. Zatímco rozvrkočené slunce je výrazem optimismu, který z Novotného sála, jizva na čele je památkou na nešťastný skok v rámci bungee jumpingu, při němž si podnikatel vážně poranil hlavu. Workholik číslo jedna**
Pozitivní energie, která z Petra Novotného vyzařuje, je zjevně hlavní protiváhou enormního pracovního vypětí. „Dělám jen to, co mě baví. Pokud bychom se při zakázce aspoň trochu nepobavili, odmítneme ji, i kdyby měla přinést hodně peněz,“ říká Novotný.
Že je hyperaktivním podnikatelem, to potvrzují jeho spolupracovníci. „Neznám většího workoholika než je Petr. Navíc i v největším zápřahu neustále srší optimismem a má dobrou náladu. Někteří ho k vůli tomu podezřívají, že na to bere nějaké prášky,“ říká herec a bavič Josef Náhlovský. „Jeho největší podnikatelskou předností je talent pro obchod všeho druhu. Dokáže obchodovat s čímkoliv. S uměním, se sklem, s realitama…prostě se vším. A jeho slabina? Někdy nezdravě zariskuje a také nedokáže odhadnout, že je na čase přestat. Je to dané právě tím jeho optimismem,“ míní Náhlovský.
Na otázku, jak všechno stíhá, přitom odpovídá Petr Novotný s nonšalantní jednoduchostí, jako by se jednalo o nejprostší věc na světě: „Jde prostě jen o to, dobře si zorganizovat práci.“