Menu Zavřít

Petr Škoda: Peněz na podporu podnikání je v Česku víc než nápadů

13. 11. 2014
Autor: kpmg.cz

Hlavním partnerem unikátního týdne na podporu podnikání Global Entrepreneurship Week (GEW), který v Česku začne příští týden, je KPMG Česká republika. S Petrem Škodou jsme si povídali mimo jiné o tom, proč se KPMG ČR angažuje na start-upové scéně, o bariérách podnikání v ČR nebo o tom, proč u nás máme málo podnikatelských nápadů.

Pojďme k odstraňování bariér podnikání. Jaké jsou v ČR podle vašeho názoru ty hlavní?

To, čeho se jako firma dotýkáme asi nejvíc, jsou neustálé změny daňových zákonů. Pro podnikatelské subjekty, zvlášť pro ty malé, které za sebou nemají velkou infrastrukturu, je velmi náročné nové úpravy sledovat. Ale těchto věcí je celá řada, např. předpisy v oblasti stavebnictví atd.

Jak jste před chvílí řekl, KPMG se v ČR snaží aktivně podporovat start-upy a inovativní firmy. Četl jsem například o projektu Start-up Marina. Můžete k tomuto tématu prozradit víc?

Start-up Marina je právě pilotní projekt naší iniciativy, o které jsem již mluvil. Ze začátku jsme přemýšleli o plošné podpoře start-upů, kdy bychom chodili do různých inkubátorů a dělali osvětu v odborných záležitostech. Pak jsme si ale řekli, že to není ta pravá cesta. A celý tým tohoto projektu, který se skládá z devíti specialistů například na audit, daně, právo nebo podporu prodeje se rozhodl pro následující model: každý z nás si vybral jeden dva konkrétní start-upy, které se mu líbí, a ty určitým způsobem individuálně podporuje.

Například kolega z podpory prodeje si vybral firmu, která vyvíjí nadstavby nad digitálními mapami, a koučuje jejich prodejní tým. Schází se jak s obchodním ředitelem, tak s prodejním týmem a snaží se jim otvírat oči, pomáhá nastavit obchodní cíle apod. Když jsem se s lidmi z této firmy bavil, zjistil jsem, že tuto podporu velmi oceňují.Obecně můžeme vybraným start-upům nabídnout naši odbornost, zkušenosti a v případě užší spolupráce pochopitelně i kredibilitu značky KPMG.

Příklad, který jste právě uvedl, patří spíše do oblasti Corporate Social Responsibility, anebo do té druhé, kde sledujete ekonomický růst firmy?

My doufáme, že jsme konkrétní start-upy vybrali správně, že z nich jednou budou firmy jako Avast, AVG apod. A že s nimi tím pádem porosteme i my.

Jaký má být obchodní model téhle spolupráce?

Vybraným firmám jsme nablízku, na jejich začátku se jim snažíme pomoct a vybudovat s nimi vztah. A stejně jako porostou ony, porosteme společně i my. Do start-upů momentálně investujeme především náš osobní čas ve formě koučinku, mentoringu apod. A naše poradenství půjde časem převést do profesionální oblasti. Neboli pokud my s nimi na začátku vytvoříme kvalitní vztahy a start-upy budou vnímat naši přidanou hodnotu, vytvoříme si tak náskok před konkurencí.

Jaké zkušenosti s těmito firmami máte, ať už jde o jejich přístup, aktivitu, nápady apod.?

Oněch devět firem, které jsme pro začátek vybrali, se nachází v různém stádiu vývoje. Některé právě začínají, jiné už mají produkt i zákazníky a jsou i našimi klienty.U firem, které jsou na úplném začátku, vidíme nápady, neotřelé myšlenky a nadšení. V řadě případů ale postrádáme základní strategii, jak myšlenku přetvořit ve fungující byznys. Ať už je to založení firmy, stanovení ceny produktu, nábor zaměstnanců, jejich řízení atd.

Takže jim schází základní znalosti.

Ano. Když jsme jezdili do inkubátorů a dělali tam různé osvětové aktivity, viděli jsme nedostatky například v základních právních znalostech. Dnes už mají tuto problematiku inkubátory vesměs ošetřenou, disponují právními poradci, kteří firmám pomáhají téměř zadarmo. Ono to úzce souvisí s již zmiňovanými bariérami. Čím jednodušší budou předpisy, tím více bude podnikatelů, kteří budou schopni prvotní nápad překlápět do fungujícího byznysu.

Jak byste vůbec charakterizoval start-upové prostředí v ČR?

Obecně bych řekl, že Češi nejsou příliš podnikavým národem. Bohužel. Z nedávného průzkumu například vyplynulo, že téměř 75 procent Čechů je přesvědčeno, že jim má stát zajistit zaměstnání.

Také mám dojem, že se u nás podnikatelé zaměřují především na vývoj softwaru, aplikací a IT technologie jako takové spíš než na oblasti, kde máme dlouhou a úspěšnou historii, například ve strojírenství. Je to podle mě trochu škoda. A také nápadů a start-upů je u nás výrazně méně než například v Izraeli nebo ve Švýcarsku. Vychází mi z toho, že tuzemské prostředí Čechy k podnikání nijak zvlášť nevede. Myslím si, že tím přicházíme o část ekonomické prosperity.


Celý rozhovor si můžete přečíst na webu BusinessInfo.cz


Čtěte také:

MM25_AI

Singer zpochybňuje statistiky: Česká ekonomika po roce 89 rostla více, než se uvádí

Šéfové firem začínají věřit české ekonomice

  • Našli jste v článku chybu?