Menu Zavřít

Petr Štěpánek: Zrušme reklamu, poplatky a zprivatizujme ČTK

7. 1. 2011
Autor: profit

Koncesionářské poplatky za rozhlas a televizi jsou skrytá daň, která nejvíce dopadá na lidi s nižšími příjmy, a měly by se zrušit.

Foto: Miloslav Hamřík

Na tiskové konferenci nevládní organizace eStat.cz to dnes řekl Petr Štěpánek, bývalý místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání a současný člen Rady Českého telekomunikačního úřadu. Ten stanul v čele skupiny eStatu, která má vypracovat analýzu mediálního prostředí.

Zrušme koncesionářské poplatky

Koncesionářské poplatky byly podle Štěpánka odůvodnitelné v době jejich vzniku, ale ne dnes. Považuje je spíš za skrytou daň, která jde proti konceptu rovné daně. “Téma zrušení koncesionářských poplatků je tady s námi stále. V poměru k čistému příjmu platí nejvíce ti chudí,“ řekl Štěpánek. Koncesionářské poplatky by se podle něj měly zrušit.

I kdybychom zachovali výběr poplatků, dá se to dělat rozumnějším způsobem, jako například na Slovensku.“, podotkl Petr Štěpánek, který zmínil, že u našich východních sousedů veřejnoprávní televize společně se rozhlasem založili firmu, která poplatky vybírá sama. Zatímco v Česku se uvažuje o výběrovém řízení na výběr koncesionářských poplatků. Štěpánkovi vadí, že se dosud žádná taková diskuse nevedla. Zmínil například přenosy pokerových turnajů, které podle něj na veřejnoprávní kanál nepatří.

Zprivatizujme ČTK

Organizace eStat taktéž navrhuje privatizaci České tiskové kanceláře. “V současné době neexistují žádné důvody, proč by ČTK měla fungovat jako veřejnoprávní instituce,“ prohlásil Petr Štěpánek. Ta by podle jeho slov měla přijít shora, a nikoliv zevnitř ČTK. Štěpánek uvedl, že z veřejných zdrojů má indicie, že právě privatizace zevnitř této instituce se chystá a agentura se prodá pod cenou.

Změnme financování televize a rozhlasu

Nevládní organizace eStat.cz, které předsedá Edvard Kožušník (ODS), také v rámci svých vizí regulace mediálního prostředí navrhla zrušení reklamy ve veřejnoprávních médiích a sloučení Českého rozhlasu (ČRo) s Českou televizí (ČT). “Jsme přesvědčeni o tom, že diskuse o změně financování by mohla vyvolat i diskusi o tom, co všechno má veřejnoprávní služba poskytovat,“ upřesnil záměry Petr Štěpánek a pokračoval: “Občan má právo vědět, kolik stojí výroba televizních programů.“ Štěpánek, podporujesnahu ČT zveřeňovat tyto informace na webu. V současnosti ji nezpřístupňuje ani Radě ČT, která by hospodaření ČT měla kontrolovat.

FIN25

Rozdíl mezi veřejnoprávními a komerčními televizemi je ve způsobu financování a jeho současná podoba křiví trh,“ řekl Petr Štěpánek. Europoslanec Edvard Kožušník přitom zmínil, že například ve Španělsku se reklama již rok ve veřejnoprávní televizi nevyskytuje.

Oba zástupci eStatu připustili, že spojení ČRo a ČT by musel podporovat široký politický a společenský souhlas. Prvním krokem by mělo být sestavení skupiny ekonomů a mediálních specialistů, kteří vyhodnotí všechna pro i proti a především vyčíslí možné finanční úspory.

  • Našli jste v článku chybu?