Menu Zavřít

Petra Měchurová: Za kadeřníka ženy utratí během života i milion

31. 8. 2012
Autor: E15 Michael Tomeš

Svou profesionální dráhu nastartovala v roce 1994, kdy uspěla jako juniorská mistryně republiky v účesové tvorbě. Už od dětství ale donekonečna stříhala a česala své panenky, takže o její profesi bylo rozhodnuto dávno. Po stážích v Benátkách a v Londýně se dostala až do vzdáleného Aucklandu, nasávala světové trendy a v roce 2001 si v centru Prahy otevřela vlastní salon, který se brzy stal jedním z nejprestižnějších v české metropoli.

* E15: Kolik vlastně utratí průměrná žena za celý život za kadeřníka? Zkoušela jste to někdy spočítat?

Nezkoušela, ale není to těžké. Průměrná žena může utratit deset tisíc ročně, když chodí ke kadeřníkovi nějakých padesát let, tak je to půl milionu.

* E15: Vaše zákaznice se do deseti tisíc za rok nevejdou, kolik zaplatí u vás?

Já jsem počítala spíše tu nižší cenu, u nás je to trochu jiné. Když bude žena chodit zhruba jednou za šest týdnů a nechá tu dva až tři tisíce, tak to je za rok kolem dvaceti tisíc a za život milion.

* E15: Jak často se má chodit ke kadeřníkovi?

Jednou za šest týdnů je podle mne ideální, ale některé ženy chodí jednou za tři týdny a jiné klidně každý týden na foukání. Každá žena to má jinak, některá si umí vyfoukat vlasy sama, jiná dá přednost kadeřníkovi.

* E15: Liší se ceny ve vašem salonu, když se ženy nechají ostříhat u vašich zaměstnanců a od vás?

Stříhání stojí u mých kadeřníků 1300 korun, ale když se objednají ke mně, tak platí o tisíc korun více. Barvení a melír vyjde na tisíc až čtyři tisíce navíc, takže když jde na stříhání a barvení, platí průměrně kolem tří až čtyř tisíc korun.

* E15: Takže k tomu milionu, který jsme před chvílí vypočítali, musíme ještě něco přihodit?

Ono to záleží hodně i na věku. S vyšším věkem o sebe žena musí více pečovat. Jak o pleť, tak o vlasy, protože přibývají bílé vlasy. Ve třiceti se ještě nemusíte tolik barvit, ve čtyřiceti musíte už víc a v padesáti je šedivých vlasů hodně, takže pravidelné barvení je naprosto nezbytné.

* E15: Jaká je situace u mužů? Jsou ochotni platit za dobré ostříhání u kadeřníka?

Samozřejmě jsou takoví. U nás stojí pánské stříhání 800 korun, ale muži musí chodit častěji, protože krátké vlasy rychle dorůstají, takže ta pravidelnost musí být opravdu každý měsíc. Mužů ovšem chodí mnohem méně než žen, odhadem tak 20 procent. Ale když si zvyknou na kvalitní servis, tak se stanou věrnými klienty.

Češky často mění účes, což dává vlasům zabrat

* E15: Často jezdíte do zahraničí, existuje nějaký zásadní rozdíl mezi ženami v Česku a v západní Evropě? Myslím samozřejmě v účesech a v péči o vlasy.

Asi bude rozdíl ve foukání, v Anglii či v Itálii chodí hodně ženy na foukání. Tam jsou ochotné za vzhled utratit mnohem více peněz, protože to považují za podstatné. Navíc spousta organizací ženám na kadeřníka přispívá, třeba v bankách, kde ženy jednají s klienty a musejí být pěkně upravené.

V Česku se mnoho salonů snaží udržet na trhu, a volí proto levnější kosmetiku včetně barev a také rychlejší práci, aby byla tržba kadeřníka co nejvyšší. Bohužel výsledek pak není úplně ideální. Důraz na kvantitu a snaha udržet si nízké ceny za každou cenu vedou k tomu, že kadeřník nemá na klienta dostatečný čas a nemůže mu poskytnout kvalitní servis.

* E15: Najdete nějaký charakteristický rys, který české ženy odlišuje?

V Česku máme jedno specifikum. Mezi ženami je zakódováno, že mají chodit jednou za šest týdnů na barvení a stříhání. To je samozřejmě v pořádku, ale ženy mají tendenci dělat si při každé návštěvě ve vlasech něco jiného. Pořád svůj vzhled obměňovat a pak jejich vlasy dostávají zabrat. Například Francouzky mají svůj styl a šmrnc, a vědí, že i kdyby bylo něco módního, tak si raději zachovají svůj styl, protože jim sluší nejvíc. U nás ženy pořád hledají něco nového a to jim pokaždé nemusí sedět.

Petra Měchurová

* E15: Takže bláznivé trendy jsou jen pro mladé ženy, ale pro ženu dejme tomu od třiceti výš by mělo platit, že si najde styl a toho se bude držet?

Tak nějak. Samozřejmě to nemusí být vždycky úplně stejné, trochu se to obměňuje. Když někomu sluší světlá barva, tak se dělají různé odlesky, ale zůstává podobný duch. Že by šel někdo z dlouhých tmavých vlasů na odbarvené kratičké vlásky, tak to se třeba ve Francii moc nestává.

* E15: O dlouhých vlasech se vůbec říká, že sluší mládí, ale žena ve čtyřiceti by se jich měla vzdát. Proč to tak je?

Ten důvod je hlavně optický. Všeobecně platí, že když jsou vlasy hodně dlouhé, tak opticky obličej stahují dolů, obočí, oči, tváře, všechny mimické vrásky, takže když se pak účes zdvihne, tak se zase všechno vytáhne nahoru. S dlouhými vlasy vypadá žena starší, navíc mohou být těžké a pak působí jako „duchna“. Dlouhé vlasy jsou navíc náročné na údržbu, takže mnoho žen je pak stejně nosí v culíku.

Pro muže Beckham, pro ženy Twiggy

* E15: Mají české ženy kvalitní vlasy? Zlepšil se stav proti době za komunismu, kdy nekvalitní trvalé vlasy ničily?

Určitě se to radikálně zlepšilo, i když stále mnoho žen kupuje levné přípravky v drogeriích, které nedosahují takové kvality, jakou mají profesionální produkty.

* E15: Co by měla žena používat, aby byly vlasy zdravé?

Kvalitní šampon a regeneraci dvakrát až třikrát týdně. Není pravda to, co se tvrdilo dříve, že stačí mýt vlasy jednou za týden nebo jednou za čtrnáct dní. Šampon a regenerace dají vlasům měkkost a lesk, naopak když se vlasy delší dobu neumyjí, tak zplihnou a jsou matné. Ale mýt si hlavu dvakrát denně je také nesmysl. I když víme, že i takové ženy existují.

* E15: S jakými vlasy se kadeřníkům špatně pracuje?

Složité jsou hodně jemné vlasy. Když se vyfoukají kartáčem a pak najednou zafouká vítr, jsou zase zplihlé. To je hodně komplikovaný typ vlasů, takže je třeba vymyslet speciální účes, aby se dobře upravoval a samozřejmě aby ženě slušel. Pro jemné vlasy je ideální zastřihnout je pevně na mikádo, ale ne každému to bude slušet.

* E15: Co je vlastně důležitější, módní trend, nebo to, co ženě sluší?

Určitě to, co ženě přirozeně sluší. Když řeknu, že jsou moderní červené a blonďaté proužky, tak to nedoporučím každé, neboť takový účes si může dovolit jedna ze sta zákaznic. Pokud žena střídá oblečení a má trendy hadříky, tak si může dovolit skutečně trendy účes. Ženě středního věku, která preferuje elegantní módu, klasický styl, raději doporučuji účesy ve stylu takové té věčné a líbivé krásy.

* E15: Stává se vám, že zákaznice přinese obrázek nějaké filmové hvězdy a chce ostříhat podobně?

Stává se to a já to mám docela ráda, protože vidím, jakou má žena představu, a i když to nikdy nebude úplně přesné, do toho duchu se dá celkem jednoduše strefit. Obrázky navíc používáme vždy, když přijde nová zákaznice a my hledáme, co chce a co tím účesem, kterým nám třeba slovně popsala, vlastně myslí.

* E15: Jaké módní ikony určují styl účesů. Pro muže to bude pravděpodobně David Beckham. A pro ženy? Jaký je trend na letošní podzim?

Beckham určitě ovlivňuje pánskou módu včetně účesů už hodně dlouho. Velmi známý a populární byl takový ten jeho „polopankáč“, teď zase hodně frčí vyholené strany ve vojenském stylu, za čímž je také jeho vliv. U žen je trend na podzim a zimu styl šedesátých let. Prostě krátké natupírované vlasy, jak je nosila Twiggy.

Občas se netrefím i po 20 letech

* E15: Ve své kariéře jste se zúčastnila řady mezinárodních soutěží. Jak to probíhá?

V poslední době se už na soutěže moc nejezdí, protože se posílají jenom fotografie. A hodnotí je porota složená z kadeřníků, módních redaktorů či stylistů, takže vždycky záleží na jejich osobním vkusu. Hodně záleží i na fotografovi, na modelce, prostě na celém týmu. Když chce jít kadeřník do soutěže, tak potřebuje mít kvalitní tým.


Čtěte také:

Vždy jsem chtěla být nejlepší

Královna kadeřnic obdivuje maminkovské účesy

Luxusní útok na české hlavy


* E15: Jak dlouho trvá, než kadeřník získá dostatek zkušeností? Kolik musí ostříhat lidí, než dostane do ruky ten správný grif?

Já myslím, že tak dva roky. Za tu dobu získá dostatečné zkušenosti a hlavně oči, aby viděl, co bude ženě slušet. Tím si musí projít každý a na této cestě vás čeká spousta nezdařených věcí. Ale ujet vám to může vždycky, to se mi občas stává i po dvaceti letech praxe, že se úplně netrefím a hned vidím, že by to mohlo být lepší.

* E15: A co zákazník, když se něco nepovede? Existují reklamace stříhání či účesů?

To se bohužel občas stává, zvláště když chybí dostatečná komunikace před stříháním. Nebo to probíhá i tak, že žena je osobně spokojená, ale pak přijde domů a manžel jí řekne, že je to hrozné, a ona nám zavolá, že se jí to vlastně nelíbí. A co s tím děláme? Vyplní se reklamační formulář a pak se postupuje podle pravidel, to znamená, že vedoucí směny musí rozhodnout, zda je reklamace oprávněná.

* E15: Podle čeho rozhoduje?

Protože v naší branži platí heslo „náš zákazník náš pán“, tak je oprávněná vždycky. Ale stává se nám to maximálně tak jednou za půl roku. Většinou se naštěstí jedná o detaily, které je možné ihned opravit. Pokud to náhodou nejde, má zákaznice další návštěvu zdarma.

* E15: Laik, zvláště pak muž, nebude úplně v obraze, když se řekne kadeřnická show. O co jde?

Je to podobné jako módní přehlídka, ovšem s důrazem na vlasy. Taková show může být přehlídkou komerčních, běžně nositelných účesů, nebo je naopak zaměřená na velmi avantgardní a kreativní účesy. Záleží na typu show, pro koho se přehlídka dělá. Ale jedno musí mít společné. Dobrá show musí mít náboj, náladu, emoce.

* E15: V kadeřnické branži působíte téměř dvacet let, co se za tu dobu výrazně změnilo ve vašem oboru?

Největší rozdíl je v dosažitelnosti informací. Před dvaceti lety bylo hrozně těžké získat nějaké nové informace, pro všechno jsme museli jezdit ven. Trendy, ale i nové nářadí na práci či vybavení do salonu. Teď je to strašně jednoduché, otevře se internet a všechno máte k dispozici. Ani nemusíte jezdit na přehlídky, za měsíc vše najdete na YouTube. A stejně tak na internetu najdete všechny technologické postupy střihů, můžete se kontinuálně vzdělávat, což dříve nebylo možné.

* E15: Osobně máte za sebou řadu úspěchů v mezinárodních soutěžích. Na co jste nejvíc pyšná?

Ceny jsou parádní a vážím si jich, ale nejvíc jsem hrdá na salon, protože jsem začala z ničeho. Půjčila jsem si v bance a začínaly jsme ve třech, já a dvě kadeřnice. Teď je z toho velký kreativní tým, který má velké jméno. Tak na to jsem pyšná.

MM25_AI


Petra Měchurová (36)

Patří mezi nejúspěšnější české kadeřníky. Získala řadu mezinárodních cen a jako první žena na světě obdržela mezinárodní ocenění AIPP Grand Trophy. Účastní se světových kadeřnických show a pro společnost L’Oréal Professionnel vytvořila nové techniky barvení a pomůcek, které převzali kadeřníci po celém světě spolupracující s touto značkou. Petra Měchurová je vdaná a má dvě děti.

  • Našli jste v článku chybu?