Zkratkou GT, symbolizující cestování s velkým „C“, označil Peugeot vrcholnou verzi své vlajkové lodi, modelu 508. A přihodil i poměrně odvážnou cenu – bezmála milion korun.
Foto: Peugeot
Za to Francouzi nabízejí auto, které nepůsobí tak úplně francouzsky, dodali skvělou výbavu, nějaké ty stylové vychytávky a upravený podvozek. Gétéčko by samozřejmě mělo v dané modelové řadě nabízet také nejsilnější možný motor. V tomto případě jde možná překvapivě o diesel a ještě překvapivěji o pouhý čtyřválec…
Na kombi nemá
Když jsem testoval „pětsetosmičku“ v provedení kombi, pěl jsem ódy na její vzhled. Kombík SW okouzluje čistotou a hladkostí tvarů a vypadá, jako by ho někdo vyhobloval z jediného kusu dřeva. Sedan už tak uhlazený a sošný není. Může za to boubelatá záď. I tak ale testovaný Peugeot zůstává vozem, u něhož se zajímavě mísí elegance i dravost, ale který přitom upřednostňuje spíše konzervativní vzhled před lacinými výstřelky. Proto podle mě rozhodně patří k nejpohlednějším automobilům nejen v daném segmentu.
Jistá designová umírněnost je znát i uvnitř. I když jsem z předchozích zkušeností věděl, co mě v kabině čeká, znovu jsem se nechal nadchnout příjemnou atmosférou. Interiér působí díky použitým materiálům a zpracování hodnotně, dominují mu střídmé linie a jednoduchost. Tělo pak potěší perfektní sedadla s masážní funkcí. Trochu času si pak vyžádá seznámení se všemi tlačítky a ovladači. A je jich tu opravdu hodně.
„Gétéčko“ se bohužel nezbavilo nedostatku, kterým je absence odkládacích prostorů na drobnosti, jakými jsou klíče, mobil nebo peněženka. Dopadlo to tak, že jsem se k tomuto účelu naučil používat popelník. Na vůz takové kategorie poněkud nedůstojné. Peugeot zato potěší dostatkem prostoru pro cestující i zavazadla. Kufr nabízí snadno přístupných 503 litrů objemu.
Peugeot 508 GT
motor | vznětový čtyřválec |
objem | 2 179 cm3 |
max. výkon | 150 kW (204 koní) |
max. toč. moment | 450 N.m |
max. rychlost | 235 km/h |
z 0 na 100 km/h | 8,2 s |
spotřeba | 5,8 l/100 km |
cena test. modelu | 981 900,00 Kč |
Budoucnost „velkého cestování“
Ještě před několika lety bychom u vozu, který stojí na vrcholu nabídky automobilky, čekali výhradně benzínový motor. A nejméně šestiválec. Časy se ale mění. Motor spalující naftu dnes nepřekvapí, Peugeot jde nicméně dál, když budoucnost „velkého cestování“ vidí spojenou dokonce s dieselovým čtyřválcem. Šest válců automobilka se lvem ve znaku pro model 508 vůbec nenabízí.
Turbodmychadlem přeplňovaný vznětový čtyřválec HDi o objemu 2,2 litru dává docela slušný výkon 204 koní a točivý moment až 450 N.m, což na tenhle francouzský sedan bohatě stačí. Z klidu na stovku zrychlí Peugeot 508 GT za 8,2 vteřiny. Motor je také dostatečně kultivovaný a díky perfektnímu odhlučnění kabiny vás nebude rušit nedůstojnými zvukovými projevy.
„Gétéčko“ lze mít pouze s šestistupňovou automatickou převodovkou, což ale osobně nevidím jako výrazný problém. K autu se totiž hodí – řadí jemně a rychle. Pokud ale potřebujete okamžité zrychlení, neuškodí pomoci automatu k rychlejší reakci podřazením pomocí pádla pod volantem. Vyhnete se tak čekání na typický turbodieselový „zátah“. Převodovka se totiž snaží držet otáčky co nejníže a šetří palivo. Díky tomu se spotřeba dá sice udržet v rozumných číslech – jezdit do osmi litrů na 100 kilometrů není problém –, automat ale při potřebě zrychlit podřazuje i o několik stupňů, což může výslednou hodnotu pokazit.
Provedení GT dostalo oproti normální 508 složitější lichoběžníkovou přední nápravu, vzadu zůstal klasický „víceprvek“. Auto působí poměrně tuhým dojmem, výrazné náklony v zatáčkách nečekejte. Podvozek si ale nedokáže tak úplně poradit s nerovnostmi a záď má občas tendenci „odskočit“. Peugeot nepůsobí ani příliš obratně, což je důsledek nedotáčivosti způsobené těžkou přídí a také nepříliš strmého řízení, jemuž chybí k dokonalosti i víc citu. Po 508 GT chtějte spíše příjemnou, pohodlnou a klidnou jízdu. Pak budete nadšeni. A ani základní cena 909 900 korun se vám nakonec nemusí zdát tak odvážná.