Nová strategie koncernu ovlivní až příští generace škodovek
Ještě před plánovaným odchodem do důchodu v roce 2002 hodlá Ferdinand Piëch výrazně poznamenat německý koncern Volkswagen (VW). Charismatický šéf největší evropské automobilky chystá „druhou fázi strategie společných podvozkových skupin pro řadu modelů koncernu, ve které se zhlédl téměř celý automobilový průmysl. Konkurenti ji pojali za vlastní, a to se znatelným zpožděním. Nyní připravuje Pie¨ch nový bič na stále rostoucí náklady, které tlačí vzhůru například náročný výzkum a vývoj nových ekologických motorů. Předseda představenstva mladoboleslavské Škody Auto (která podobně jako španělský Seat spadá pod křídla VW) Vratislav Kulhánek říká, že nová strategie se uplatní až u budoucích českých modelů. Tisícovka v kapse. Ferdinand Piëch v rozhovoru pro list Wall Street Journal minulý týden prohlásil, že sdílení platforem koncern brzo opustí. Společnost totiž již nebude docilovat úspor výrobou několika různých automobilů na stejných podvozcích. Pie¨ch listu sdělil, že Volkswagen nyní pracuje na systému, který umožní používat skupiny stejných dílů pro mnohem širší záběr modelů a jednotlivých značek koncernu. Nový program má vést k mnohem větším úsporám. V některých případech mohou náklady na výrobu jednoho vozu klesnout až o tisíc marek. „V budoucnosti budeme mít jedenáct modulových systémů místo současných čtyř platforem, řekl Piëch deníku Wall Street Journal. „Zatím jsme ve fázi myšlenky. Týká se zejména komponentů nezávislých na velikosti či síle motoru, upřesňuje Kulhánek z mladoboleslavské Škodovky. Nový výrobní systém by měl být uplatněn v praxi až v roce 2005. Reálně bude znamenat, že mnohem více společných dílů než dosud budou mít například tři velikostí naprosto odlišná auta, jako jsou Polo, Golf a Passat. Audi zůstane Audi. Systém by měl zároveň odstranit jeden z nejvíce kritizovaných problémů současného sdílení platforem marketingovými odborníky. Přestože společnost vždy popírala, že by její luxusnější značky trpěly odlivem zákazníků ve prospěch levnějších, skutečnost byla jiná. Zatímco prodeje Škody a Seatu v západoevropských státech vzrostly za prvních devět měsíců roku 2000 o 16,1 a 5,9 procenta, Audi s Volkswagenem zaznamenaly propady o 5,6, respektive 6,3 procenta. I Vratislav Kulhánek se k tomu vyjádřil vyhýbavě: „V porovnání s konkurencí již přestáváme být cenovou popelkou. Vypadá to však, že se Piëch poučil z dosavadních chyb. Systém modulů by měl podle současných plánů vedení koncernu podtrhnout odlišnosti Audi. Právě možná z uvedených důvodů nebudou modely A4 a A6 sdílet platformy s žádným autem z celého koncernu. Konkurence opisovala. „Druhou revoluci , kterou jako překvapení Pie¨ch přichystal svým konkurentům dva roky před plánovaným odchodem z postu předsedy představenstva, označují odborníci za poměrně nečekaný tah. Společnost si totiž zakládala na zredukování šestnácti platforem z počátku devadesátých let na nynější čtyři. Strategie byla úspěšným lékem na tehdejší ochromující úroveň nákladů firmy. Několik let byla společnost přebytečnými výdaji tak zatížena, že musela překračovat normální kapacitu výroby, aby se přehoupla ze ztráty do zisku. V posledním čtvrtletí německá automobilka dokázala zvýšit zisk o padesát procent při meziročním vzestupu tržeb o sedmnáct procent. Úspěchy Volkswagenu vedly přímé konkurenty k aplikaci obdobné strategie. Jedním z posledních příkladů může být francouzský PSA Peugeot Citroën, který zmenšil počet platforem ze sedmi na tři. Investory ovládá nervozita. Razantní změna strategie německého obra vyvolala mezi akciovými investory určitou míru nedůvěry. Firma se během dalších pěti let chystá představit 67 nových modelů. Očekávání silných investic v této souvislosti vyvolalo pochyby o jejich finanční únosnosti. Investoři si navíc velice dobře pamatují nechvalnou pověst akcií Volkswagenu v uplynulých dvou letech. Evropská jednička automobilového průmyslu tehdy patřila na kapitálových trzích ve srovnání se svými největšími konkurenty mezi poražené. Piëchovy ambice odsunuly stranou ziskovost. Šéf Volkswagenu se vydal „na nákupy , když během relativně krátké doby spolkl legendy, jako Bentley, Bugatti či Lamborghini. Zároveň se pustil i do sektoru užitkových vozů. Poslední výsledky ale investory přesvědčily. Cenné papíry na frankfurtské burze šplhají od přelomu června a července prakticky nepřetržitě vzhůru. Zatím získaly téměř padesát procent. Analytici spekulují, že si Piëch bude chtít ponechat v koncernu jistý vliv i po ohlášeném odchodu z představenstva. Údajně má v plánu působit v dozorčí radě, k čemuž ale potřebuje podporu akcionářů. Zatím se jim může pochlubit prodejními úspěchy především ve Spojených státech, které spolu se slabou evropskou měnou přispěly k zajímavým ziskům v poslední době. Jasno není ani ohledně Piëchova následovníka. Hovoří se o bývalém šéfovi BMW Berndu Pischetsriederovi, který stojí v čele Seatu, prezidentu jihoamerické divize Herbertu Demelovi a řediteli strategie skupiny Jensi Neumannovi.