Do rukou se mi dostala jedna z prvních marketingových aktivit vinařského fondu - studie, zpracovaná agenturou Amasia, která formou rozhovoru face to face zpracovala v osmi identifikačních položkách 22 meritorních otázek. Výsledky jsou natolik zajímavé, že si redakce E8 vyžádala práva k jejich publikování. Zpráva objímající celý český spotřebitelský trh s víny je obsáhlá a nabitá údaji, výsledky budeme otiskovat postupně.
Průměrná spotřeba tekutin na hlavu (za týden):
- pramenitá stolní voda: 6,5 litru
- minerální voda: 5,4 litru
- limonáda: 3,4 litru
- pivo: 4,3 litru
- víno: 1,2 litru
- destiláty: 0,5 decilitru
Přestože víno je – dle výsledkové tabulky soudě – nejméně konzumovaným nápojem, je naším tématem a v dalších komentářích se budeme zabývat právě jím. Procentuální struktura dotázaných ve vztahu k množství vypitého vína za týden je následující:
- do 0,5 litru - 34 %
- do 1 llitru - 4 %
- do 2 litrů - 54 %
- do 3 litrů - 4 %
- do 4 litrů - 1 %
- do 5 litrů - 2 %
- více než 5 litrů - 1 %
Jak vidno, poslední údaje jsou značně rozkolísané a mezní hodnoty od sebe dosti vzdálené. Spotřeba vína je velmi individuální a jeho konzumace není dosud „usazena“ v pevnějším vzorci.