Co se týče sportovního létání, patří Česká republika ke světovým velmocem. Nejen že disponuje hustou sítí veřejných vnitrostátních letišť, ale rovněž se na jejím území nachází i několik desítek továren specializujících se na výrobu letadel sloužících především k rekreačním účelům, což je v kontextu s její 10milionovou populací vcelku rarita. Také počet Čechů, kteří mají oprávnění tyto létající stroje řídit, se neustále zvyšuje. Jak připomíná web E15, jen za rok 2018 se jejich řady rozšířily o dalších více než 17 tisíc členů. Jak se tedy stát jedním z nich?
Létání pro radost i pro peníze
Ještě předtím, než poprvé usednete za knipl, je zapotřebí, abyste si důkladně promysleli, co od toho vlastně očekáváte a jaké jsou vaše ambice. Toužíte létat jen tak pro zábavu, nebo máte vidinu, že byste to jednoho dne chtěli skutečně dotáhnout až do kokpitu nějakého boeingu pro 250 lidí? Láká vás poletovat si jen tak tiše mezi kumuly, nebo preferujete stroje, jejichž motory jsou slyšet na kilometry daleko? Chcete létat „okolo baráku“, nebo se toužíte podívat do světa?
Jedná se o spoustu otázek, na něž je důležité si zavčas odpovědět. Právě od toho se totiž bude odvíjet, na kolik peněz vás tento záměr v konečném důsledku vyjde a kolik mu budete muset obětovat času.
SPL aneb Jen tak si plachtit pro radost
Stejně jako v případě řidičských oprávnění, i těch pilotních je celá řada. To zcela nejzákladnější představuje licence pilota kluzáků označovaná zkratkou SPL (Sailplane Pilot Licence).
Jak už její název sám napovídá, pakliže ji získáte, budete smět pilotovat bezmotorové větroně, respektive kluzáky, a to výhradně pro radost či za účelem případného sportovního vyžití.
Nejsnazší cestou, jak se lze v Česku k létání na větroních dostat, je podání přihlášky pro vstup do některého z místních aeroklubů. Ty se nacházejí v podstatě v každém menším městě s letištěm.
Podle současných pravidel platí, že žádný minimální věk pro zahájení výcviku pilota kluzáků stanoven není. První sólový let, který je součástí osnov, smí však žák vykonat nejprve ve chvíli, kdy dovrší 14 let věku, přičemž o vydání licence může požádat nejdříve v den svých 16. narozenin.
Abyste ji mohli získat, je zapotřebí absolvovat na daném letounu alespoň 15 letových hodin (z toho minimálně 10 ve dvojím řízení s instruktorem po vašem boku) a úspěšně složit teoretickou a praktickou zkoušku. Kromě toho si ještě před prvním sólo letem musíte opatřit průkaz radiotelefonisty letecké pohyblivé služby (povolení k používání radiostanice) a zdravotní osvědčení II. třídy. To vám po absolvování prohlídky udělí specializovaný letecký lékař. Pakliže ovšem nemáte žádné významnější zdravotní omezení, nemusíte se víceméně ničeho obávat.
Co se ceny týče, ta je více než přijatelná. Některé aerokluby totiž nabízejí výcvik i za méně než 15 tisíc korun a u naprosté většiny z nich se vejdete do rozmezí 20 až 30 tisíc. Dalších pár tisíc korun sice „spolknou“ ještě členské poplatky, poplatky za vydání zdravotního průkazu, průkazu radiotelefonisty a samotné pilotní licence, to by však v podstatě mělo být vše.
Za kolik si můžete pořídit licenci pilota kluzáků (SPL)?
Letecká škola | Letiště | Letadlo | Cena za hodinu letu (Kč) | Celková cena výcviku (Kč) |
---|---|---|---|---|
Aeroklub Hronov | Velké Poříčí | Scheibe Bergfalke | 254 | 12 203 |
Aeroklub Karlovy Vary | Cheb | L13 Blaník | 457 | 15 252 |
Aeroklub Plasy | Plasy | L23 Super Blaník | 450 | 25 000 |
Aeroklub Ústí nad Orlicí | Ústí nad Orlicí | L13 Blaník | 397 | 30 504 |
Aeroklub Rakovník | Rakovník | GROB G-103 Twin Astir | 699 | 31 000 |
Aeroklub Mladá Boleslav | Mladá Boleslav | L13 Blaník | 305 | 40 672 |
Zdroj: Aeroweb
Pozn.: Ceny jsou orientační, mohou se proto mírně lišit v závislosti na dalších poplatcích a skutečném počtu nalétaných hodin.
ULL aneb Levné motorové létání pro všechny
Pro ty, které by plachtařina tolik nelákala, se nabízí alternativa v podobě licence pilota ultralehkých letadel (ULL - z anglického Ultra-Light Licence).
Tyto stroje s maximální vzletovou hmotností do 450 kilogramů představují spolehlivou a zároveň stále relativně dostupnou možnost, jak si vychutnat kratší vyhlídkové lety po okolí i delší výlety na opačnou stranu republiky, ba dokonce až za její hranice. Jedná se o létání bez úplaty, tedy čistě pro radost, přičemž pilot může po získání licence na palubu takového stroje přibrat nanejvýš jednoho pasažéra.
Co se věkového omezení týče, závěrečnou zkoušku smí dotyčný absolvovat nejdříve v okamžiku dovršení 16 let věku, a podobně jako u kluzáků musí disponovat průkazem radiotelefonisty a osvědčením o zdravotní způsobilosti II. třídy.
V rámci výcviku je potřeba nalétat minimálně 20 letových hodin a absolvovat 45 hodin teoretické výuky. Ta probíhá zpravidla formou samostudia a konzultací se svým letovým instruktorem, přičemž vaše znalosti posléze otestuje přidělený inspektor nejpozději v den konání praktické zkoušky.
I tentokrát platí, že celková cena výcviku se liší případ od případu, respektive aeroklub od aeroklubu. Jsou letiště, kde vám s přehledem postačí méně než 40 tisíc korun, ale také místa, kde zaplatíte klidně i dvojnásobek. Záleží především na typu používaného letadla a organizaci kurzu jako takového. Samozřejmě ale může nastat i situace, kdy se celý výcvik prodraží kvůli tomu, že se žákovi nedaří splnit požadavky některé z jednotlivých úloh, v důsledku čehož je potřeba přidat několik letových hodin navíc.
Za kolik si můžete pořídit licenci pilota ultralehkých letounů (ULL)?
Letecká škola | Letiště | Letadlo | Cena za hodinu letu (Kč) | Celková cena výcviku (Kč) |
---|---|---|---|---|
Aeroklub Hronov | Velké Poříčí | Distar Samba | 1 500 | 33 150 |
Aeroklub Chrudim | Chrudim | Distar Samba | 1 452 | 36 300 |
Fly For Fun | Hradec Králové | ATEC 122 Zephyr | 1 980 | 41 751 |
F AIR | Benešov | Tecnam P92 Echo | 1 936 | 46 421 |
Aeroklub Slaný | Slaný | FM250 Vampire | 2 541 | 53 240 |
Aeroklub Praha Letňany | Letňany | Distar Samba | 2 500 | 58 000 |
Blue Sky Service | Brno - Tuřany | Eurostar SL | 2 904 | 58 080 |
Zdroj: Aeroweb
Pozn.: Ceny jsou orientační, mohou se proto mírně lišit v závislosti na dalších poplatcích a skutečném počtu nalétaných hodin.
PPL aneb První krůček na cestě do kabiny dopravního letadla
Pokud víte, že chcete své pilotní dovednosti dále rozvíjet a postupem času získávat další kvalifikace, nebo se jednoho dne létáním nějakým způsobem dokonce živit, zajímejte se o licenci soukromého pilota (PPL – z anglického Private Pilot Licence).
Tento průkaz vás opravňuje řídit malá sportovní letadla s maximální vzletovou hmotností přesahující 450 kg, která navíc mohou přepravovat více než jednoho pasažéra (vyjma pilota samotného). Licenci mohou získat všichni ti, kterým je alespoň 17 let a kteří splní podmínky výcviku. Ten zahrnuje 45 letových hodin (až pět hodin lze absolvovat na simulátoru) a dalších 100 hodin teoretické výuky.
Výcvik je o poznání komplexnější než v případě ULL, čemuž ostatně odpovídá i jeho cena. Ta se pohybuje nejčastěji v rozmezí od 125 do 200 tisíc korun, někdy dokonce i víc. Důvodů, proč jsou tyto částky natolik rozdílné, je vícero.
Tím nejzásadnějším je zřejmě typ letadla, na němž výcvik probíhá. Pakliže se budete učit například na americkém stroji typu Cessna 152 či 172, vyjde vás to o poznání levněji, než pokud budete létat na českých zlínech, které mají tradičně poměrně velkou spotřebu paliva. Samozřejmě záleží rovněž na tom, kde bude výcvik jako takový probíhat. Přistávací poplatky v pražských Letňanech jsou totiž diametrálně odlišné od těch, které byste zaplatili například na letišti v Jaroměři. Svoji roli pak pochopitelně hraje i skutečnost, zda se jedná o výcvik v renomované letecké škole, nebo v místním aeroklubu.
Jakmile se stanete držitelem licence soukromého pilota, můžete své letecké dovednosti za určitých okolností rozvíjet prostřednictvím dalších kvalifikací a doložek – od povolení létat v noci (VFR Night) přes let podle přístrojů (IR – Instrument Rating) až po pilotování vícemotorových letadel (MEP – Multi Engine Piston). A pokud byste snad uvažovali o létání za úplatu, můžete po absolvování 150 letových hodin začít s kurzem obchodního pilota (CPL – Commercial Pilot Licence).
Počítejte nicméně s tím, že abyste se stali držitelem všech těchto oprávnění, budete muset sáhnout poměrně hluboko do kapsy. Celkové náklady se totiž v takovém případě mohou vyšplhat i k jednomu milionu korun. Navíc pokud byste to chtěli dotáhnout až na úplný konec, tedy do kabiny dopravního boeingu či airbusu, zaplatíte klidně ještě jednou tolik.
Za kolik si můžete pořídit licenci soukromého pilota letounů (PPL)?
Letecká škola | Letiště | Letadlo | Cena za hodinu letu (Kč) | Celková cena výcviku (Kč) |
---|---|---|---|---|
Aeroklub Plasy | Plasy | Cessna 152 | 2 620 | 117 900 |
Letecká škola Jaroměř | Jaroměř | Cessna 152 | 2 732 | 122 948 |
F AIR | Benešov | Tecnam P92 JS | 3 509 | 133 342 |
Xair | Hradec Králové | Cessna 152 | 3 449 | 155 183 |
Aeroklub Vyškov | Vyškov | Zlín Z42 | 3 965 | 178 450 |
Aeroklub Mladá Boleslav | Mladá Boleslav | Zlín Z142 | 4 271 | 192 176 |
Flying Academy | Brno - Tuřany | Cessna 152 | 3 497 | 218 666 |
Fly For Fun | Sazená | Cessna 172RG | 5 554 | 241 516 |
Blue Sky Aviation | Kladno | Cessna 172RG | 4 598 | 282 683 |
Aero Prague | Letňany | PS-28 Cruiser | 4 780 | 275 457 |
Zdroj: Aeroweb
Pozn.: Ceny jsou orientační, mohou se proto mírně lišit v závislosti na dalších poplatcích a skutečném počtu nalétaných hodin.
LAPL aneb Bezstarostně klidně i do zahraničí
Pakliže by létání na cessnách či legendárních zlínech a podobných strojích bylo přesně to, o čem jste vždy snili, ale zároveň byste nechtěli za „piloťák“ dávat v průměru 150 tisíc a ani neměli ambice získávat další kvalifikace, nezoufejte. Jisté řešení totiž existuje. Jmenuje se LAPL (z anglického Light Aircraft Pilot Licence) a poslouží vám víceméně stejně jako již zmíněné PPL. Podstatný rozdíl je však v tom, že s LAPL bude létání vždy pouze a jen vaším koníčkem. Nikdy se jím nebudete smět živit, neboť na tento druh licence zkrátka nemůžete s výjimkou doložky VFR Night navázat čímkoliv jiným.
Osnova výcviku zahrnuje 30 letových hodin, díky čemuž je podstatně levnější než průkaz soukromého pilota letounů. Pakliže navíc absolvujete jazykovou zkoušku z angličtiny (ICAO, úroveň 4) a máte všeobecný průkaz radiotelefonisty letecké pohyblivé služby, můžete se vydat i do zahraničí. Tedy v rámci Evropské Unie. Na palubu letounu (jehož maximální vzletová hmotnost nepřekročí dvě tuny) smíte pak vzít ještě další tři osoby, ne však víc (i kdyby se jednalo o letadlo pro šest lidí). Také z hlediska zdraví je žadateli o průkaz LAPL odpuštěno o něco víc neduhů než v případě pilota soukromého.
Za kolik si můžete pořídit licenci pilota lehkých letadel (LAPL)?
Letecká škola | Letiště | Letadlo | Cena za hodinu letu (Kč) | Celková cena výcviku (Kč) |
---|---|---|---|---|
Aeroklub Plasy | Plasy | Cessna 152 | 2 620 | 78 600 |
Fly For Fun | Sazená | Cessna 150 | 3 618 | 138 650 |
Aero Prague | Letňany | Cessna 150 | 4 114 | 166 012 |
Zdroj: Aeroweb
Pozn.: Ceny jsou orientační, mohou se proto mírně lišit v závislosti na dalších poplatcích a skutečném počtu nalétaných hodin.
Čtěte také:
Problémové stroje 737 MAX se Boeingu hromadí na skladě, jejich výrobu firma přeruší
Problémy stroje 737 MAX smetly šéfa Boeingu Muilenburga
Airbus nestíhá uspokojovat poptávku. Zvýšení produkce je složitější, než očekával