Menu Zavřít

PILOTI HROZÍ STÁVKOU

2. 10. 2001
Autor: Euro.cz

Vedení firmy jde o příplatky, odborářům o pracovní dobu

Stávka pilotů, která v nedávné době tvrdě postihla řadu evropských leteckých společností, nyní hrozí i Českým aeroliniím. Mezi jejich piloty a vedením společnosti se rozhořel spor o honorování pracovní doby, který přerostl ve stávkovou pohotovost. Ta by mohla, pokud se obě strany nedohodnou, přerůst v situaci, kdy by piloti odmítli se svými stroji vzlétnout. Pohotovost byla vyhlášena v úterý 17. července. Zatím probíhají intenzivní jednání, která k výsledku nevedou. Sporný je totiž vlastní motiv stávkové pohotovosti. „Předmětem jednání jsou příplatky ke mzdě, které jsme podle zákona vypláceli našim zaměstnancům od letošního ledna, říká mluvčí ČSA Dan Plovajko. „Všem pracovníkům jsme vypláceli tyto příplatky v zákonné minimální výši, piloti si ale představují několikanásobně vyšší sumy, dodává. Odboráři vše ale vidí jinak. „Spor se vůbec nevede o výši příplatků, nám se nelíbí skutečnost, že ČSA vůbec nevedly evidenci pracovní doby, říká sekretář Odborového sdružení pilotů Dušan Horák. „Společnost tak od začátku roku porušuje zákon. Nakonec se třeba ukáže, že nás firma ještě přeplatila, ale jde o to, aby se neevidoval jen nalétaný čas, ale celková pracovní doba. Ani jedna ze stran ale nevěří, že by skutečně ke stávce došlo. „Věřím, že se dohodneme, doufá Dušan Horák. České aerolinie na rozdíl od konkurentů velkou tradici ve stávkách pilotů nemají. V novodobé historii se ještě žádná nekonala, a to ani v případě palubních průvodčích či pozemního personálu. Poslední stávková pohotovost pilotů proběhla loni v březnu, kdy odbory požadovaly na vedení aerolinií vyšší platy. Obě strany se nakonec dohodly na kompromisu. Poslední Iberia. Letos je stávkami sužováno celé odvětví letecké dopravy. Posledním případem byla španělská Iberia, která byla 19. června nucena zrušit více než čtvrtinu svých letů. Její piloti totiž vyhlásili 24hodinovou stávku, protože se s vedením firmy nedohodli na zvýšení platů. Požadovali pětinové zvýšení pří–jmů během dvou let. Přitom podle statistik patří hned po pilotech švýcarského Swissairu k nejlépe placeným v Evropě. Pilot Swissairu si vydělá za hodinu letu 355 švýcarských franků (7856 Kč), zatímco pilot společnosti Iberia 353 franků (7812 Kč). Na třetím místě jsou piloti British Airways, kteří si za stejnou dobu vydělají 344 švýcarských franků (7613 Kč). Piloti ČSA pobírají průměrně zhruba 55 tisíc korun měsíčně. Celkově bylo v případě Iberie zrušeno 284 z plánovaných 1007 letů a do cílové destinace ten den nedoletělo 28 000 cestujících. Španělský odborový svaz SEPLA přitom vyhlásil deset dní stávek na období od června do srpna, ale zároveň se na žádost vlády zavázal, že zajistí minimální úroveň služeb. Svoji hrozbu zatím plní – druhého července opět zhruba třetina španělských pilotů nevzlétla a stejně tak se stalo i 10. července. LOT i Malév. Tradiční oblastí stávek je Francie. I když se letos zatím vyhnuly největší Air France, plně je zastoupili zaměstnanci francouzských leteckých společností AOM a Air Liberté. Příčinou stávky bylo chystané propouštění. Protest vedl ke zrušení všech středně dlouhých a dálkových letů. Zrušeny byly všechny dálkové lety z letiště Orly na Réunion a do dalších francouzských zámořských území. Cestujícím, jejichž lety byly zrušeny, se letenky proplatily, nebo byli umístěni na linky jiných společností. Stávkující v AOM a Air Liberté protestovali proti plánu zrušit v rámci šetření 1300 pracovních míst. Aerolinky, které loni hospodařily se ztrátou 2,4 miliardy franků (dvanáct miliard korun), již oznámily, že zruší více než pětinu pracovních míst. Obě společnosti, které zaměstnávají celkem 6000 lidí, totiž čelí konkurenci Air France a rozrůstající se dopravě francouzskými rychlovlaky. Stávky se letos nevyhnuly ani německé Lufthanse, belgické Sabeně či italským Alitalia a Meridiana. Postihly také východní Evropu. Osmnáctého června neodletěly do svých cílových destinací některé letouny polské společnosti LOT, protože také polští piloti chtějí mít na svých výplatních páskách stejné částky jako jejich kolegové ze Swissair Group. Ten totiž společnost LOT vlastní. Piloti LOT podle oficiálních údajů společnosti vydělávají měsíčně v průměru 19 000 zlotých, tedy přibližně 190 000 korun. Problémy s výstražnou stávkou měl také maďarský Malév, ta se ale týkala jen mechaniků.

  • Našli jste v článku chybu?