Do společného projektu se aerolinky zatím neženou
Generální ředitel Řízení letového provozu (ŘLP) Jan Klas má vizi. Chtěl by vytvořit národní leteckou akademii. „Zatím je to ve stadiu úvah,“ řekl týdeníku EURO. „V České republice je několik subjektů, jež poskytují výcvik v oblasti letectví. To znamená, že ČSA mají svoji školu, Job Air něco dělá v Ostravě a my teď diskutujeme, jestli nevytvořit jednu instituci, leteckou akademii, která by byla v Evropě konkurenceschopná,“ vysvětlil Klas.
Všechny varianty jsou možné. Počínaje odkoupením výcvikového střediska od ČSA až po společný postup. „Určitě nikdo nechce zneužívat současné situace ČSA, ale my jsme o tomto projektu začali diskutovat už před krizí. Jde o to, jestli si Česká republika může dovolit, aby měla dvě místa, kde bude simulátorová technika (u Job Airu i ČSA), nebo aby někdo budoval stejně jako my věžový simulátor,“ připomněl šéf ŘLP.
Přes opakované dotazy týdeníku EURO na adresu ČSA, zda by pro národního dopravce nebylo výhodnější se k projektu připojit, aerolinky neodpověděly. Přitom se nabízí možnost začít celonárodním zastřešením projektu alespoň po marketingové a obchodní stránce.
Konkurence
Řízení letového provozu má již zpracovaný byznysplán nového projektu. Zatím se však rozbíhá pouze u jeho školy, která původně sloužila výhradně k výcviku vlastních zaměstnanců. Škola začíná fungovat i na komerční bázi a na veletrhu ATC Global 2010 v Amsterodamu se prezentovala pod názvem Czech Air Navigation Institute (CANI), které v Česku nikdo neřekne jinak než letecká škola.
„Naše kmenová činnost se liberalizuje, a proto chceme být na konkurenční prostředí připraveni,“ vysvětluje účast na veletrhu Klas. „Proto ty doplňkové služby na komerční bázi. Nejen že dávají dodatečný výnos, ale naši lidé se také dostanou do prostředí, kde je čistá a tvrdá konkurence. Kdo poskytne lepší podmínky, lepší cenu, vyhrává. A s dalšími školami si tvrdě konkurujeme, ať už jsou to součásti velkých poskytovatelů – jako je německá DFS – nebo menších řídicích středisek,“ dodává.
Velcí hráči hrají na velkých hřištích. Menší CANI proto vycítila příležitosti ke svému uplatnění na regionálních letištích. „Trh s nimi se otevírá. Spolupracujeme s deseti z 22 německých regionálních letišť, jejichž dispečeři musejí každé tři roky absolvovat obnovovací školení. Aktuálně u nás probíhají dva kurzy pro Polsko a loni jsme vyškolili Estonce,“ informuje šéf obchodního oddělení CANI Miroslav Ehl. Loni na veletrhu ulovil školení pro Makedonii, letos rozjednal výcvik pro regionální letiště ve Španělsku.
Dva tuhé roky
Letecká škola ŘLP sídlí u ruzyňského letiště a nabízí jak kurzy pro personál letových navigačních služeb, tak i pro piloty. Zajímavým oborem je také výcvik technického personálu pro obsluhu radarů nebo komunikace. Škola byla oficiálně založena v roce 1983 jako nástupce předchozí vzdělávací instituce pro výcvik personálu letových navigačních služeb. Po rekonstrukci v roce 1997 se stala špičkovým výcvikovým střediskem i pro letecký personál.
Výuka je dvouletá. Prvních devět měsíců obnáší školní lavice a simulátory, na to pak navazuje devět měsíců tréninku v reálném provozu. To v praxi znamená, že se lidé školí v těch střediscích letové kontroly, kde budou po absolvování závěrečných zkoušek pracovat.
Největším problémem pro Čechy je se na školu vůbec dostat. Z tisíce zájemců se to povede pětadvacítce šťastlivců, školu dokončí deset, nejvíc patnáct lidí. Pokud skončí ve středisku řízení letového provozu v Jenči, uhradí školné zaměstnavatel. U pilotů je to však jinak. Ti si platí náklady sami. Konečná suma se pohybuje kolem milionu korun, což je u nás běžná cena.
V třímiliardovém obratu ŘLP je 65 milionů korun, jež loni vynesla letecká škola, jen zanedbatelnou kapkou. Dlouhodobým cílem CANI je přispět státnímu podniku alespoň pěti procenty z obratu.
Rudolf Marek, Amsterodam