O Equa bank má zájem Jiří Písařík, majitel největšího alternativního obchodníka s elektřinou a plynem Bohemia Energy. Podle informací týdeníku Euro už kvůli tomu čtyřicetiletý byznysmen absolvoval první jednání v Londýně, kde má sídlo majitel banky, fond AnaCap Financial Partners. Formálně proces prodeje však ještě nezačal.
„Ke spekulacím se nevyjadřujeme. Trh samozřejmě stále monitorujeme a vyhodnocujeme příležitosti. Žádné konkrétní akvizice dopředu však nekomentujeme,“ reagovala stručně mluvčí Bohemie Energy Hana Novotná. Ani samotná banka nebyla o moc sdílnější. „Náš akcionář považuje investici do Equa bank za strategickou a dlouhodobou. A podle informací, které máme k dispozici, v současné době neplánuje žádnou změnu naší vlastnické struktury,“ říká mluvčí Markéta Dvořáčková.
Přečtěte si rozhovor s Jiřím Písaříkem:
Chceme získat další konkurenty a bankovní licenci, říká majitel Bohemia Energy Jiří Písařík
O Písaříkovi je známo, že o nějakou bankovní instituci má zájem už delší dobu. Do skupiny by se mu hodila, jelikož už v současnosti nabízí finanční služby jako spotřebitelské úvěry zaměřené na energetické úspory. Loni pak do skupiny Bohemia Energy přibyla firma BEplan, která poskytuje nezávislé finanční plánování. I prostředky by na akvizici Písařík mohl mít. Celá Bohemia Energy v posledních letech rapidně rostla. V roce 2017 měla tržby 16,2 miliardy korun. Zisk Písařík nezveřejňuje, ale v minulosti výrazně přesahoval půl miliardy korun. „Skupina je velmi zisková,“ komentoval letos v únoru výsledky.
Energickému podnikateli by však mohly uškodit dlouhodobé spory o minoritní podíly v Bohemii Energy, které vede s bývalým spolupracovníkem Tomášem Bártou. O majetkovou strukturu se při změně vlastníka banky pokaždé důkladně zajímá regulátor, tedy Česká národní banka.
Velkým otazníkem je cena, za kterou by se Equa, nyní patřící britským fondům AnaCap Financial Partners, mohla prodávat. Loni sice banka hospodařila s čistým ziskem 232 milionů korun, což je meziroční růst o 167 procent. Za lepším výsledkem ale stojí velké marketingové úspory. Equa v průběhu roku 2017 razantně snížila výdaje na reklamu, čímž svůj zisk podstatně nafoukla. Equa v posledních letech bobtnala i co do počtu klientů, jichž bylo ke konci loňského roku 307 tisíc při bilanční sumě 50,3 miliardy korun. V bankovní branži však pořád patří k malým hráčům.
Dále čtěte: