Menu Zavřít

Pište!

22. 10. 2004
Autor: Euro.cz

Sláva je blízko. A po penězích si zrovna šlapete.

Konečně nastává doba, kdy si může přijít na slušné peníze i dosud chudý literát. Stačí vyhrát například ve scenáristické soutěži Sazky.

Na nedostatek kvalitních scénářů žehrá skoro každý český filmový tvůrce. Scenáristé jsou ale v poslední době motivováni soutěžemi. Jedna láká na skutečně slušnou finanční odměnu pro vítěze, druhá zase slibem realizace scénáře motivuje skryté talenty.

S Českým lvem

Za několik dnů skončí termín přihlašování soutěžních scénářů do třetího ročníku scenáristické soutěže Sazky, vyhlašované v rámci Českého lva. Do soutěže mohou jen „panenské“ scénáře, které dosud neobdržely žádný grant ani ocenění a nejsou v přípravné fázi výroby filmu. Tři vítěze vybere devítičlenná porota, nominovaná Českou filmovou a televizní akademií. První získává 400 tisíc korun, druhý 300 a třetí 200 tisíc korun. Výsledky prvních dvou ročníků potvrdily, že účastí v soutěži nepohrdla ani česká „první liga“. V roce 2002 získal ocenění například Britský pas Jiřího Křižana (Stíny horkého léta, Signum Laudis, Je třeba zabít Sekala) či Salon Gruber Jiřího Hubače (Ikarův pád, Fany, Babí léto či seriál Sanitka), v loňském roce pak Ivan Hejna za scénář k filmu Lída Baarová či Fero fenič za Českou komedii. Loni však zvítězil tehdy neznámý Marek Epstein (seriál Redakce) se scénářem k filmu Rebarbora.

S Oskar Mobilem

To jinou kávou je scenáristická soutěž, kterou vyhlásila a dotuje společnost Oskar Mobil. S příznačným drajvem píárových šamanů spustila zjara na první pohled poněkud záhadnou akci s názvem Dělejte scény. Rozehraná taškařice v podobě postupně přibývajících informací na interaktivním webu, „cool“ jazyk, který marketingoví mágové obvykle vydávají za mluvu mladé generace, nutnost registrovat se a dostávat pak za to do mejlu přísun „skvělých a jedinečných“ informací, to vše vyvolávalo podezření, že každý skutečný scenárista se něčemu podobnému zdaleka vyhne. Ostatně sám Oskar Mobil označil soutěž za příležitost k vyjádření pro mladé, dosud neznámé talenty. Pravidla naštěstí nepožadovala zaslat náměty na scénáře ve formě smsek, ale i tak všechno vypadalo spíše jako snaha o rozšíření databáze.

Při bližším pohledu se však ukázalo, že celá věc za pozornost stojí. Kredit dala celé akci především porota, v níž figuroval producent Čestmír Kopecký, režiséři Saša Gedeon a Zdeněk Zelenka, scenáristé Jiří Hubač a Petr Jarchovský, střihač Jan Mattlach a filmový distributor Jan Strnad. Tedy jména ve filmové branži respektovaná a vážená. Hrálo se o cenu ve výši 77 777 korun pro oceněný vítězný námět na celovečerní film a o videokamery. Především ale o příslib minimálně osmimilionové dotace, kterou Oskar hodlá podpořit realizaci filmu podle vítězného scénáře.

To už je motivace, která může zasáhnout i renomované profesionály. Pokud by ovšem měli trpělivost prokousávat se rozjuchanými upoutávkami a postupným vtahováním do hry. Podle pravidel měli ovšem smůlu, protože soutěže se nemohl zúčastnit nikdo, kdo už připravil či realizuje námět, scénář či jiný literární útvar pro film. Organizátoři však tvrdí, že řada renomovaných scenáristů se do soutěže přece jen pokusila vstoupit pod rouškou utajení. Ocenění však nezískal nikdo z nich. „Lidí s tvůrčím potenciálem, kteří mají co sdělit, je zjevně spousta. Svědčí o tom i fakt, že anonymním výběrem neprošel žádný filmový profesionál. Přitom někteří z nich se netajili tím, že své náměty do soutěže zaslali,“ potvrdil viceprezident Oskara pro značku a komunikaci Igor Přerovský.

MM25_AI

V soutěži 774 námětů nakonec zvítězil devětadvacetiletý student FAMU Petr Zahrádka s filmovou povídkou Náš život z prostředí televizní reality show. Mezi oceněnými náměty krátkých filmů se objevila například povídka o tom, jak může změnit životy autonehoda, námět o životě za plotem, o dovolené sedmi vysokoškoláků u zastrčeného rybníka či nejabsurdnějším odpoledni osamělého cyklisty.

Oskar už oznámil, že chystá druhý ročník. Zatím není jisté, kdy se začne natáčet film podle vítězného Zahrádkova scénáře. Pořadatelé soutěže se totiž chystají oslovit české producenty a vypsat mezi nimi na jeho výrobu výběrové řízení.

  • Našli jste v článku chybu?