Menu Zavřít

PITOMÝ

31. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Miloš Zeman sice není klasikem, ale některé jeho výroky jednoduše není možné nezapomenout. Například větu, kterou pronesl letos 6. listopadu v rádiu Frekvence 1 o letadlech L–159, jež vyrábí podnik Aero Vodochody. „Zeptejte se pana Miroslava Kalouska, místopředsedy lidové strany, kdo zorganizoval tak pitomé projekty, odpověděl český premiér posluchači nespokojenému s vysokými výdaji na zbrojení české armády.

Předsedovi ČSSD se hodilo v předvolebním boji po–užít projekt L–159 proti zástupci konkurenční čtyřkoalice, ale už nemyslel na to, že se jeho výrok může dostat do uší zástupců polské a slovenské vlády, kterým by společnost Aero Vodochody ráda prodala svá letadla. Tito úředníci museli se zděšením zjistit, že nejvyšší představitel české vlády, která si zatím jako jediná objednala letadla L–159, zatracuje tento projekt. Proč by někdo uvažoval o koupi letadel, na která nadává dokonce i jejich jediný uživatel? Raději si je pořídí u konkurence a zároveň poděkují Miloši Zemanovi, že je v rámci visegrádské spolupráce stačil včas varovat před nákupem českých letounů.

Zemanův výrok o pitomém projektu L–159 si jistě přečetli a ve svých materiálech a při lobbování v Bratislavě i ve Varšavě ho určitě použijí i obchodníci britské firmy BAE Systems, až budou nabízet své letouny typu Hawk. (Toto letadlo je největším konkurentem strojů L–159.)

Něco podobného by rádi využili při svých marketingových aktivitách i obchodníci firmy Aero Vodochody. Ovšem jak známe britského premiéra Tonyho Blaira, neprohlásil by, že výroba letadel Hawk je pitomý projekt, i kdyby byl opilý.

Jak může Miloš Zeman při svých zahraničních návštěvách Slovenska a Polska chválit letouny L–159 a doma mluvit o opaku? Není to poněkud schizofrenní?

Největší šok ale musel Miloš Zeman způsobit akcionářům, manažerům, stovkám dodavatelů a tisícům zaměstnanců, kteří jsou na projektu L–159 závislí. Aero Vodochody počítá ve svém byznysplánu s tím, že kromě 72 letadel L–159, která od něj koupí česká armáda, prodá i dalších 78 strojů Polákům i Slovákům. Pokud ale inkompetentní amatéři na nejvyšších místech budou svými politicky motivovanými výroky podkopávat snahy podniku prodat česká letadla do zahraničí, plány majitelů se neuskuteční, Aero Vodochody dříve či později zkrachuje a 2300 zaměstnanců bude muset hledat práci.

Nejde ale jen o samotného výrobce. Své zakázky ztratí a některé své zaměstnance budou muset propustit i dodavatelé „pitomého projektu , jako například Jihlavan Jihlava, Jihostroj Velešín, Technometra Radotín, Moravan Otrokovice, Alstom Power a ještě dalších 145 firem.

Miloš Zeman vždy něco řekne a po uplynutí určité doby se diví, když stejná slova slyší od někoho jiného. Příkladem může být jeho tvrzení o vytunelované a spálené zemi, které také pronesl v rámci domácího politického boje, a pak se divil a rozhořčeně vyskakoval, když podobný popis české ekonomiky našel ve výroční zprávě Evropské unie o České republice.

MM25_AI

Riskovat existenci vlajkové lodi českého leteckého průmyslu jen proto, že se předsedovi jedné politické strany nelíbí místopředseda druhé, je opravdu trestuhodné. Co když si za pár měsíců ve slovenském a polském tisku český premiér přečte, že slovenská a polská armáda nekoupí letadla L–159, protože jde o „pitomý projekt ? A jako důkaz předloží výrok Miloše Zemana.

  • Našli jste v článku chybu?