Nejdražší EMBA studium v Česku navštěvují i ředitelé z ciziny
Místností zní anglická přednáška. Tentokrát o marketingu, vede ji profesor Rabikar Chaterjee. Rodilý Ind s titulem PhD. z prestižní The Wharton School však nepřednáší ledajakým studentům, ale asi dvěma desítkám zkušených šéfů firem nejen ze střední Evropy. I proto lekce spíše připomíná seminář; řada lidí se ptá, má připomínky… Řeší se případové studie Starbucks a Xeroxu. Taková hodina by se mohla odehrávat kdekoli na světě, ale tahle probíhá kousek od pražského Náměstí republiky. „Varianty marketingu se liší podle zemí, ale odlišnosti vás obohacují. Tady v Česku se setkávám s extrémní ochotou se něco naučit,“ tvrdí Chaterjee, který učil manažery ve Vietnamu, Číně i Brazílii. V Praze přednášel počtvrté. Jeden z nejlépe hodnocených učitelů své alma mater létá do ČR kvůli modulům v kurzech Executive Master of Business Administration (EMBA), jež nabízí středoevropská odnož neziskové University of Pittsburgh/Katz. Pražský „Pitt“ sídlí v Truhlářské ulici, ovšem dle ředitele Thomase E. Mershona uvažuje o rozšíření. „Učebny jsou už nám trochu těsné. Jsme v jednání ohledně nových prostor. Tak, aby prostředí odpovídalo klientům studujícím špičkové EMBA,“ řekl týdeníku EURO Mershon.
Globálně z Truhlářské 13
Ano, exekutivní MBA se od běžného MBA liší. A jak vidno, různí se i klientela. V čem? EMBA, které na Pittsburghu pěstují od roku 1972 jako druhé nejstarší v USA, je určeno vyššímu managementu, který už je zkušený, umí šéfovat, ale chce se dále vzdělávat. A přiučit se strategickému myšlení s dalekosáhlým dopadem. I proto je průměrný věk „žáků“ 38 let. Žádní greenhorni. „Jsou to ředitelé, kteří už mají něco za sebou,“ říká Mershon. Každá z manažerských škol se ráda pyšní slavnými alumni čili absolventy a nejinak tomu je v případě Pittsburghu. Cenný titul – a to doslova, protože studium stojí 35 tisíc eur (asi 940 tisíc korun) – zde získaly veličiny jako ředitelka Alice Punch z Korn/Ferry, Jan Brázda, jenž stál léta v čele American Express ČR (dnes působí u firmy Spencer Stuart), Milan Švácha z Casablanca INT anebo regionální manažer pro Evropu Amjad Deen z Accenture. Kdo patří mezi zdejší korporátní klienty? „Hodně MBA jsme dělali pro Cisco, pravidelně posílá studenty i finanční divize Caterpillar, hodně US Steel – z Košic i Prahy, ředitel byl naším studentem –, vazby máme s HP, dále je to Areva, pár lidí bylo z České spořitelny,“ říká Mershon. Speciální „uzavřený“ program EMBA mají i šéfové České pojišťovny, Raiffeisenbank a nověji též Generali. Pro dubnové zahájení kurzů, do nichž nastoupí asi 35 až 40 lidí, lze podat přihlášku do konce února. Podle odborných periodik se taková investice vyplatí: tři roky po dostudování Pittu činí prý průměrný plat 164 173 dolarů ročně, přičemž se mzda zvýší o 44 procent oproti době před ziskem titulu.
S vizí do Indie i Číny
Výuka po „pittsbursku“ je v pětidenních cyklech, jednou měsíčně – od středy do neděle. Trvá patnáct měsíců. Do Prahy cestují i manažeři z Rumunska, Košic, dojíždějí Němci, a dokonce sem létá i Íránec z Londýna. A protože má Pitt po světě celkem tři střediska, občas navštíví některý z kurzů i skupina z domovské základny nebo São Paula. Toť multikulturní výuka a networking v praxi! „University of Pittsburgh plánuje rozšíření do Indie, kde by v roce 2009 měla spustit čtvrtou pobočku. Byla by pak jedinou EMBA školou s takovým mezikontinentálním zastoupením. Jednorázové kurzy v několika specializacích chystáme i pro Čínu,“ říká ředitel z Colorada, jenž se před tuctem let seznámil v Olomouci se ženou, s níž vychovává dvě děti. Kosmopolitní Praha jej okouzlila. V 90. letech pracoval v hedgeovém fondu, pak vystudoval US Business School Prague a ještě za studií byl požádán, aby řídil pražský Pitt. Přijal. „Proměna školy v přední manažerský program celého regionu je mým největším pracovním úspěchem,“ přiznává Mershon.
Jaké jsou další plány? Kompletně digitalizovány mají být vyučovací hodiny; nahrávat na video se bude nejen přednášející, ale prakticky vše, co se ve třídě „šustne“. Škola sází na živou zkušenost, leč chce vyjít vstříc těm, kteří se třeba o den zpozdí. „Hledáme nejmodernější IT řešení a pomůcky ke studiu, nicméně nechceme jít formou nějakého e-learningu,“ zní z Pittu. Filiálka rovněž uvažuje o tom, že by elitní kantorský sbor, do něhož patří třeba John C. Camillus (strategické plánování) nebo Donald V. Moser (účetnictví), doplnila experty z Evropy. Nachází ředitel Mershon v Čechách vůbec konkurenci? „Ano i ne. Na takové úrovni, jakou poskytujeme, zde žádné programy EMBA nejsou. Jistě, jsou tu normální MBA. Za dva kvalitní považuji ty s akreditací AACSB (nejuznávanější americká akreditace-pozn.red.): čili CMC Čelákovice a nově i kurzy Chapman University. Jejich klienti se připravují, že budou ve firmách šéfovat. Naši studenti už ale podniky řídí, jsou zkušenější, umí to. My je učíme, jak to dělat ještě lépe,“ odpovídá šéf Pittu. Zřejmou výhodou jsou praktické znalosti topmanažerů z rozličných oborů a jejich výměna při práci ve studijních skupinách.
A co na to konkurence?
Podle aktuálního žebříčku listu Financial Times (FT) se pittsburské EMBA řadí celosvětově na 48. příčku. Nejde tedy o nějakou českou variantu, jichž se tu urodilo „něúrekom“. „Klady školy jsou jasné: akreditace AACSB, kvalitní sbor vyučujících, globální prestiž diplomu. Nevýhodou by mohla být poměrně vysoká cena, na českém trhu jde o hodně důležitý faktor, a struktura programu – jednou měsíčně pět dní. Témata se možná nemohou probrat dostatečně do hloubky,“ zamýšlí se Hana Vidrmanová, prorektorka pro rozvoj Anglo-americké vysoké školy, v jejímž portfoliu je kurz Chapman University. Ta sice nenabízí EMBA studium, ale má rovněž akreditaci AACSB. Katarína Svítková, děkanka obchodní fakulty téže školy, doplňuje: „Rozdíl mezi programy je v cílové skupině. Náš program je zaměřen na střední management, který chce postupovat výše. Pitt, kterého si vážíme, už pracuje s lidmi vysoko v kariérním žebříčku a má snahu obohacovat je dalšími impulzy a novými myšlenkami.“
Ještě do loňska působil na zdejším trhu přímý konkurent Pittu i v segmentu EMBA. Program Thunderbird, dle deníku FT okupující 23. příčku (v americké variantě), nabízelo CMC Čelákovice, u jehož zrodu byli v roce 1990 právě Pittsburští. „Na rozdíl od Thunderbirdu je Pitt o jednu třídu níže. Ratingem i poměrem teorie/praxe se dá přiřadit k wMBA DePaul – ovšem za podstatně vyšší cenu. Kladem je zkušenost s českým trhem, angažovanost Thomase Mershona a partnerství s US Business School Prague a její děkankou Janou Ryšlinkovou,“ řekl týdeníku EURO dosavadní prezident CMC Filip Hrnčíř. Podle něj jde skutečně o jednu ze dvou nejlepších možností tuzemského studia: „Oproti DePaul-CMC jsou v poměru cena/výkon až na druhém místě (ani tento program však v říjnu 2008 nebyl spuštěn, konkurence soudí, že možná z trhu též odejde - pozn. red.). Co je však důležitější: oba mají velký odstup od dalších MBA programů v Česku. CMC drží Pittu palce, protože věří, že zdravá a srovnatelná konkurence je nezbytná. Odchod Thunderbirdu je mimo jiné z velké míry způsoben nepřehlednou nabídkou nekvalitních providerů, kteří odčerpávají kvalitní uchazeče pro opravdové MBA.“
*
BOX:
Šplhání po žebříčcích
Hodnocení světových manažerských programů EMBA (2008)
1. Columbia/London Business School
2. Kellogg/Hong Kong UST Business School
3. Trium: HEC Paris/LSE/New York University: Stern
4. University of Pennsylvania: Wharton
5. IE Business School Madrid
6. Insead Paris/Singapore
23. Thunderbird School of Global Management
48. University of Pittsburgh: Katz
Pramen: Financial Times
*
Nálepka: www.pitt.cz