Menu Zavřít

Pivo pro ni. Z dobrého nápadu se stal poprask v zahraničních médiích

17. 2. 2018
Autor: Archiv

Martina Šmírová vystudovala módu a design. V rámci své závěrečné práce ji napadlo spojit krásný obal s typicky českým produktem, pivem. Nebyla to náhoda, její rodina v pivovarnictví podniká, a tak měla k pivu blízko. A hlavně se jí tím otevřela možnost, aby školní nápad nezůstal jen na papíře. Vymyslela Aurosu for Her, kterou označuje jako První pivo pro ženy. Ženský je ale především design obalu a způsob servírování ve skleničkách na šampaňské.

Obsah láhve uspokojí stejně tak ženy, jako muže. Jedná se o polotmavou jedenáctku z vídeňského sladu se znatelnou chutí karamelu, kterou doplňuje decentní hořkost. To, co bez problému prošlo komisí na University of Westminster a bylo považováno za nejlepší ročníkovou práci, si ale vysloužilo kritiku a posměch na zahraničních sociálních sítích. Pivo pro ženy totiž považují britské feministky za sexistické, trapné a hodné posměchu.

„Takovou reakci jsme vůbec nečekali. Chtěla jsem udělat něco krásného, tak trochu vrátit ženám ženskost, dát pivu eleganci a ukázat, že nemusí stát při slavnostních příležitostech v pozadí za šampaňským nebo sektem,“ líčí nám svůj údiv nad ohlasem Martina Šmírová. Vlna reakcí se nakonec rozšířila do osmdesáti zemí světa, o pivu pro ženy psali v Británii, Indii i v Austrálii. Články vyšly v The Independent i The Telegraph, a přestože byly spíše kritické, úspěchu českého piva pro ženy naopak pomohly. Negativní reklama je zkrátka také reklama, a navíc zadarmo.

Dvě designová piva

Aurosa for Her směřovala od počátku na zahraniční trhy. Českou pivařskou tradici asi světlá narůžovělá láhev v designu mramoru jen tak nezmění a to si výrobce uvědomoval. V Itálii, v Nizozemsku, ale především na trzích v Asii je o Aurosu zájem. Martina si za svým nápadem stojí a kritice a obviňování ze sexismu se brání: „Spousta produktů je genderově rozdělena a myslím, že to tak má být. Jsme tak uděláni od přírody a nevidím důvod nevyrábět něco, co je určeno konkrétně ženám.“


#MeToo postihuje umění i sport. Z galerií mizí obrazy, ze startu F1 modelky

 Grid girl, ilustrační foto


Faktem zůstává, že druhý produkt firmy už genderově vyhraněný není. Jmenuje se Aurosa Gold, láhev je tvarově stejná, nese dekor mramoru, ale v černé barvě. Martina však říká, že to není ústupek neočekávaným negativním reakcím. Od počátku bylo v plánu prodávat alespoň dvě piva v designově ladících obalech. Jako první vznikla právě verze pro ženy, protože takový produkt na trhu chyběl. „Když jde žena do společnosti, je krásně oblečená a nalíčená, chce vypadat dobře, a ne někde postávat s půllitrem. Ale i tak může mít chuť si dát pivo. Proto jsem zvolila skleničky, které tvarově připomínají ty na šampaňské,“ vysvětluje Martina Šmírová svůj původní záměr.

I ženy mají své pivo

Pivo vyráběné Valašským pivovarem v Kozlovicích v nové výrobně na zámku Rychvald zaujme vzhledem láhve, ale i cenou, která je v Česku těsně pod hranicí 100 korun, a násobně tak předčí cenu u nás běžně prodávaných piv. Proto se u nás také neprodává v pivotékách nebo hospodách, ale v obchodech s designem. Cílem výrobce je umístit piva především do zahraničních highendových barů a restaurací, kde vynikne jak pivo samotné, tak i jeho láhev.

„Rádi bychom se etablovali na trzích ve Francii a Itálii, které jsou pro zahraniční piva poměrně těžko přístupné,“ popisuje Martina plány na příštích pět let. Vlnou zahraniční kritiky se tedy očividně nenechala zviklat. Proč taky. Když i muži mohou mít své dny, proč by ženy nemohly mít své pivo?

Neduživé zrno. Měnící se klima ničí český slad

Sladovna, ilustrační foto

FIN25

Čtěte také:

Soudružka žena aneb Emancipace žen za socialismu

Konec experimentu. Český Heineken se vrací k půllitrovým plechovkám

Prazdroj oživuje vlakové vlečky. Příští rok popovickou, uvažuje i o plzeňské

ilustrační foto


  • Našli jste v článku chybu?