LETOŠNÍ HORKÉ LÉTO ASI PŘISPĚJE K REKORDNÍM VÝSLEDKŮM ČESKÉHO PIVOVARNICTVÍ, MEZIROČNÍ NÁRŮSTY HLÁSÍ VĚTŠINA PIVOVARNICKÝCH SKUPIN I MALÝCH PIVOVARŮ.
Lepší výsledky než loni vykáží patrně na konci roku tuzemské pivovary. Po rozpačitém začátku roku a nevýrazném jaru k tomu přispělo především letošní horké léto, kdy pivovary rychle vyprázdnily sklepy. Odborníci předpokládají, že letos by mohlo být ještě lépe než loni, kdy některé ukazatele z hospodaření pivovarů patřily k rekordním. Například celkový výstav piva za rok 2002 dosáhl 18,1 milionu hektolitrů, z toho pivovary vyvezly 1,97 milionu hl piva, což bylo nejvíce od roku 1950.
SKVĚLÉ LÉTO
„Letošní léto bylo obrovské. Pivovarům se dařilo. Letos udělají rekord,“ vyjádřil se k letošní produkci pivovarů předseda představenstva Měšťanského pivovaru v Poličce Karel Witz. „Podle výsledků za prvních devět měsíců vše nasvědčuje tomu, že rekord padne,“ souhlasí s Witzem tajemník Sdružení přátel piva František Štrupl. Domácí pivovary vystavily za tři čtvrtletí letošního roku 14,03 milionu hl piva, což bylo o 2,4 procenta více než ve stejném období loni. Podle předsedy Českého svazu pivovarů a sladoven Jana Veselého například export českého piva by měl letos překročit rekordní dva miliony hektolitrů. Za letošní první pololetí dodávky do zahraničí stouply, i když přesná čísla ještě nejsou k dispozici. Rovněž exportní výsledky největších výrobců za tři čtvrtletí ukazují růst. „Je to cesta jak zvýšit výrobu a vyhnout se hranici domácí spotřeby,“ řekl Veselý. Významným faktorem podle Veselého je to, že velcí výrobci, jako například Prazdroj nebo Staropramen, mají strategické zahraniční vlastníky. Ti otevírají tuzemským pivovarům cestu na zahraniční trhy, kde působí. Lepší meziroční výsledky hlásí zatím většina velkých pivovarnických skupin i malých nezávislých pivovarů. Například Pivovary Staropramen prodaly za tři čtvrtletí letošního roku 2,24 milionu hektolitrů piva, což je meziroční nárůst o osm procent. Firmě rostl odbyt v zahraničí, kde prodala 409 tisíc hl. To bylo o 20 procent více než vloni. Odbyt na domácím trhu byl o šest procent více proti stejnému období vloni. Pivovarnická skupina Drinks Union, sdružující pivovary Zlatopramen, Velké Březno, Louny a Kutnou Horu, vyrobila za tři čtvrtletí 668 tisíc hektolitrů piva. Loni Drinks Union prodala za celý rok 626 tisíc hl. Téměř trojnásobně zvýšila export na zatím 128 tisíc hektolitrů. Drinks Union se průběžnými výsledky posunula z loňské páté na čtvrtou pozici mezi tuzemskými pivovary. Před ní jsou Plzeňský Prazdroj, Staropramen a Budějovický Budvar.
MOŽNÁ JE PO PROBLÉMECH
Letošní léto si pochvalují i představitelé malých nezávislých pivovarů s výstavem do 200 tisíc hl. Nárůsty odbytu piva u těchto producentů letos v průměru činí deset až dvanáct procent. „Žádnému malému pivovaru nehrozí zastavení a situace je, zdá se, stabilizovaná,“ vyjádřil se nedávno prezident Českého svazu malých nezávislých pivovarů Jiří Fusek. Letošní výsledky by mohly konečně zastavit pokles výroby, s nímž se malé pivovary potýkají několik let. V loňském roce například vyrobily 1,8 milionu hl piva, což bylo zhruba o 120 000 hektolitrů méně než v roce 2001. Výrazný nárůst prodeje točeného i lahvového piva letos zaznamenal také pivovar Holba Hanušovice, který je s pivovary v Přerově a Litovli členem pivovarnické skupiny PMS Přerov. Zvýšenou poptávku po točeném pivu přinesla letošní turistická sezona v domácím regionu, ale i v dalších místech Moravy, kde pivovar prodává. Jinou zkušenost má pivovar Krakonoš v Trutnově. Přestože se léto příznivě podepsalo na jeho výstavu, turisté produkci příliš neovlivnili. „Především zahraniční turisté, kteří přijíždějí do Krkonoš, nehledají místní značky. Němci i Nizozemci chtějí pivo, které znají z domova, což je Plzeň nebo Budvar. Proto také většina krkonošských hotelů a větších penzionů má tyto značky ve své nabídce. Místní pivo mají v oblibě lidé, kteří v regionu trvale bydlí, nebo chalupáři dlouhodobě spjatí s místem,“ řekl Profitu mluvčí pivovaru František Pechek.