Menu Zavřít

Placení kartou preferují tři čtvrtiny Čechů, hotovost ale i přesto obvykle nosí většina z nás, zjistil průzkum

22. 11. 2024
Doba čtení: 4 minuty
Autor: Depositphotos
  • Bezhotovostní platby jsou mezi Čechy stále populárnější, přičemž placení kartou aktuálně preferují zhruba tři čtvrtiny z nás
  • Alespoň nějakou hotovost u sebe obvykle má zhruba 58 procent lidí. Žádné fyzické peníze s sebou nenosí pouze tři procenta obyvatel. Vyplývá to z výsledků nového Indexu prosperity a finančního zdraví, který se zabýval také vztahem Čechů k předplatnému
  • Překvapivým zjištěním je zejména skutečnost, že čtvrtina lidí zapomněla, že si nějakou službu vůbec předplácí 

Pokud si můžu vybrat, raději zaplatím bezhotovostně. S tímto tvrzením zjevně souhlasí většina z nás, jelikož podle nového Indexu prosperity a finančního zdraví preferují platby kartou přibližně tři čtvrtiny Čechů. I přes nárůst popularity virtuálních karet v telefonech a chytrých zařízeních ale naší primární volbou stále zůstávají fyzické plastové karty, jež upřednostňuje 55 procent lidí.

„Kartu uloženou v telefonu volí 36 procent respondentů, na chytré hodinky se spolehnou necelá tři procenta a platby pomocí prstenů či náramků pak volí méně než jedno procento Čechů,“ vysvětlil Tomáš Odstrčil, šéfredaktor portálu Evropa v datech, který se na průzkumu podílel spolu s Českou spořitelnou a Sociologickým ústavem Akademie věd ČR.

Outstream Placeholder

Preference plateb kartou se přitom rozhodně netýká jen nákupů u tuzemských obchodníků. Stejnou metodu totiž Češi obvykle volí rovněž při pobytu v zahraničí, a to z mnoha různých důvodů. „Placení kartou představuje pro klienty především větší pohodlí. Platba probíhá snadno a rychle, zároveň lidé nemusí hledat drobné a přepočítávat hotovost. Svoji roli ale hraje i bezpečnost. V případě ztráty lze kartu jednoduše zablokovat nebo snížit limit pro placení na nulu, zatímco odcizenou hotovost již zpravidla neuvidíme,“ řekla šéfka oddělení zákaznické zkušenosti České spořitelny Monika Hrubá.

Hotovost raději s sebou

Kromě offline nákupů Češi platební karty rádi využívají i na internetových obchodech, kde je preferuje asi 60 procent lidí. Jedná se tedy o suverénně nejpopulárnější volbu, jelikož v pořadí druhé platby bankovním převodem upřednostňuje pouze zhruba každý osmý. Zde je ale nutné zmínit, že s rostoucím věkem respondentů oblíbenost online plateb klesá, přičemž větší zájem je právě o bankovní převody nebo dobírku.

Využíváte během nakupování na internetu služeb nabízejících možnost odložené platby?

Rostoucí oblíbenost placení kartou se podle průzkumu projevila i na tom, kolik peněz u sebe nosíme v hotovosti. „Celkem 58 procent Čechů má v hotovosti maximálně několik stovek korun a čtvrtina pak nosí jen drobné, tedy několik desítek korun. Pouze tři procenta respondentů prozradila, že s sebou nenosí žádnou hotovost a osm procent si vybírá bankovky pouze na konkrétní místa, kde ví, že se bez hotovosti neobejde,“ upřesnil Odstrčil.

Právě kvůli tomu, že někde platby kartou stále neakceptují, by Češi dle Hrubé neměli zapomínat na potřebu nosit i klasické peníze: „Určitě platí, že je užitečné mít u sebe nějakou hotovost. Mezi místa, kde bezhotovostní platby nepřijímají, patří třeba stánky na trzích, ale také menší obchody nebo restaurace.“

Co se týče dalších bezhotovostních způsobů, Češi si podle průzkumu zvykli i na platby s pomocí QR kódů, které už aspoň jednou využily zhruba tři čtvrtiny lidí. O poznání hůře ale skončily takzvané platby na kontakt, kdy platícímu stačí k zaslání peněz znát pouze telefonní číslo příjemce. Tuto službu spuštěnou teprve před rokem zatím otestovalo jen 11 procent Čechů.

Oblíbené předplatné? Netflix, Voyo, ale i OnlyFans

Index prosperity a finančního zdraví se zabýval rovněž vztahem Čechů k automaticky obnovovanému předplatnému. Tuto metodu využívají především online streamovací platformy s hudebním obsahem či videoobsahem, jako jsou třeba Spotify, Netflix, Apple TV, Disney+ či Voyo, nebo herní společnosti jako Xbox či PlayStation. Alespoň jednu z těchto služeb má nyní předplaceno 63 procent Čechů.

„V rámci analýzy jsme se zaměřili na 21 různých poskytovatelů online služeb na bázi předplatného. V případě, že by někdo využíval nejmenší možné individuální balíčky každé z těchto služeb, zaplatil by měsíčně teoreticky více než 3,8 tisíce korun,“ nechal se slyšet Odstrčil. Podle něj si ale samozřejmě většina Čechů předplácí mnohem méně služeb a mnozí lidé navíc často využívají sdílené přístupy či akční ceny nebo slevy.

FIN25

Bezhotovostních plateb sice přibývá, ale stejně tak i těch v ,cashi‘. Mincí a bankovek se Češi nevzdají, říkají průzkumy i odborníci
Přečtěte si také:

Bezhotovostních plateb sice přibývá, ale stejně tak i těch v ,cashi‘. Mincí a bankovek se Češi nevzdají, říkají průzkumy i odborníci

A o jaká konkrétní předplatná máme největší zájem? Kromě již zmíněných streamovacích gigantů se do čela žebříčku možná trochu překvapivě vyšplhal web, jenž zprostředkovává především erotický či sexuální obsah. „Z údajů o kartových transakcích našich klientů vidíme, že nejčastěji si Češi letos v srpnu předpláceli streamovací služby jako Netflix, Spotify, Voyo, Skylink, ale i přístup do platformy OnlyFans,“ uvedl David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny.

Neméně překvapivým zjištěním průzkumu se pak stala skutečnost, že mnozí z nás na svá předplatná zapomínají. Většina Čechů má sice dle svého názoru o využívaných službách dobrý přehled, více než čtvrtina předplatitelů se ale přiznala k tomu, že v minulosti platili za službu, na kterou zapomněli a využívat ji nechtěli. K tomuto zapomínání na aktivní předplatná přitom dochází napříč různými věkovými i příjmovými skupinami.

  • Našli jste v článku chybu?