PSA Peugeot Citroën Do roku 2015 bude PSA Peugeot Citroën v zisku. Zpráva, s níž přišel minulý týden francouzský koncern po zveřejnění rekordní ztráty za loňský rok ve výši pěti miliard eur, může působit přehnaně optimisticky. Možná však má generální ředitel PSA Philippe Varin své důvody. Ostatně významnou část červených čísel měly za následek odpisy, provozní ztráta dosáhla „pouhých“ 576 milionů.
Snižování nákladů v PSA zatím přineslo úspory na úrovni 1,18 miliardy eur, o 180 milionů více, než koncern předpokládal. Dalších 900 milionů hodlá ušetřit v letošním roce a k nim je třeba připočítat plánovanou úsporu 600 milionů díky alianci s General Motors. Stamiliony chce firma podle Varina získat také pokračujícím odprodejem svého majetku.
Strategie, jež má zajistit prosperitu, spočívá ve větším důrazu na mimoevropské trhy a posunutí značky Peugeot na luxusnější úroveň. První cíl bude těžký. PSA Peugeot Citroën v současnosti na evropském trhu prodává 62 procent svých aut. Do roku 2015 by se chtěl dostat na polovinu. Z ostatních regionů je na tom nejlépe v Latinské Americe, Rusku a Číně, nicméně v každém z nich koncern čeká tvrdá konkurence.
I plánovaná padesátiprocentní závislost na Evropě bude navíc pro značky Peugeot i Citroën velkým břemenem. Letos se obecně předpokládá propad evropského trhu až o pět procent. Pesimisté hovoří dokonce o tom, že do roku 2020 nelze čekat výrazné zlepšení situace. A lednové statistiky obrázek nevylepšily.
Společnost LMC Automotive uvádí, že v západní Evropě se prodeje meziročně propadly o 9,5 procenta. Stěžejními trhy pro značky Peugeot a Citroën jsou navíc Francie, Španělsko a Itálie, které patří k nejpostiženějším. Druhý cíl působí ještě odvážněji. PSA sice v roce 2009 úspěšně uvedl na trh „luxusnější“ řadu citroënů s názvem DS, na níž vydělává mnohem více než na modelech označených C, ale provést totéž s celou modelovou řadou Peugeotu je otázkou mnohaletého úsilí. Vždyť před třemi lety musel Peugeot vyklidit segment vyšší střední třídy, protože jeho model 607 nebyl schopen konkurovat Audi, BMW a Mercedesu.
Nedávné vyjádření vlády, že PSA nenechá padnout a eventuálně do něj majetkově vstoupí, lze chápat jako pokus o dodání důvěry investorům. Anebo jako hrozbu, i když francouzský ministr financí Jérôme Cahuzac to tak bezpochyby nemyslel. Prozatím se investoři chytli a akcie PSA posílily, nicméně o budoucnosti koncernu kromě probíhajícího jednání s odbory hodně napoví následujících dvaadvacet měsíců. Už v roce 2014 chce totiž Philippe Varin skončit na nule.