PRAHA (tpk) – „Vzhledem k tomu, že od roku 1999 jsme ve ztrátě a zatím neexistují náznaky, že by se podmínky na trhu měly v příštích letech zřetelně zlepšovat, neměli jsme jinou možnost než udělat tento zásadní krok, který nám zajistí úspěch v dlouhodobém horizontu,“ uvedl šéf General Motors Fritz Henderson předminulý týden. Tím zásadním krokem je drastická redukce nákladů, která se v příštích dvou letech dotkne zejména německých zaměstnanců koncernu. Ušetřit by evropská divize General Motors chtěla kolem půl milionu eur. Vyhlášení ambiciózního plánu však narazilo na německou realitu.
Ztráta GM Europe se ve třetím čtvrtletí prohloubila na 236 milionů dolarů oproti 152 milionům za stejné období loni. Její výsledky jsou problémem pro celou divizi produkce automobilů koncernu, která se ve třetím čtvrtletí rovněž dostala do červených čísel. Přestože ve stejném období loni byla v zisku 34 milionů dolarů, letos vykázala 130milionovou ztrátu.
V příštím a přespříštím roce by proto mělo z továren koncernu odejít asi dvanáct tisíc zaměstnanců, převážná většina z těch německých. Zeštíhlování se má týkat pracovníků ve výrobě a konstrukci, zhruba tisícovku by měli tvořit lidé z dodavatelských firem. Prezident GM Europe Carl-Peter Forster uvedl, že zlepšit produktivitu je třeba hlavně v německých továrnách v Bochumi a Rüsselsheimu a ve švédské centrále Saabu v Trollhättanu. Zprávy z automobilového průmyslu hovoří o tom, že propouštět by se mělo zhruba po čtyřech tisících pracovníků ve zmíněných německých závodech, šesti set zaměstnanců se hodlá GM Europe zbavit ve Španělsku. Vedení koncernu se však zatím k přesným číslům nevyjádřilo. Evropská divize koncem loňského roku zaměstnávala 63 tisíc lidí, kteří vyrobili 1,9 milionu vozů ročně.
Nic jiného než ostrou reakci zaměstnanců v GM čekat ani nemohli. Předminulý pátek se zastavily práce v bochumské továrně, jejíchž 7600 lidí se dožadovalo podrobnějších informací o budoucnosti závodu založeného v roce 1962. Stávka trvala až do minulé středy, takže se po tu dobu denně nevyrobilo tisíc opelů. Zastavení výroby v Bochumi nakonec ovlivnilo i situaci v továrnách GM v Antverpách a Rüsselsheimu, kde musela být práce přerušena kvůli nedostatku některých dílů dodávaných z Bochumi.
Během vypjatého týdne v evropské divizi General Motors se rovněž na dvě hodiny zastavila práce v Trollhättanu a po celé Evropě se alespoň podporou ke stávkujícím připojilo kolem padesáti tisíc zaměstnanců koncernu. Pokud by se zastavily práce ve všech továrnách firmy na kontinentě, ztráty by dosáhly 30 milionů eur denně, jak uvedl pro agenturu Reuters jeden z manažerů GM.
Pracovníci německých automobilek jsou v automobilovém průmyslu nejlépe placenými na světě. Z toho pohledu se jeví plány vedení opodstatněné stejně jako úvahy o přesouvání výroby do zemí na pracovní sílu levnějších. Odbory však neméně logicky namítají, že ztráty koncernu byly způsobeny neschopností vedení General Motors, které nedokázalo odhadnout vývoj na evropském trhu automobilů.
Výsledkovou mizérii evropské divize odrážejí prodeje Opelu v Česku, kde za tři čtvrtletí zažil po Škodě Auto největší propad v porovnání se stejným obdobím loni. Zatímco však mladoboleslavská automobilka pouze kopírovala pokles tuzemského trhu a její podíl na prodeji všech vozů v zemi dokonce rostl, o dva tisíce prodaných opelů méně znamenalo pro importéra ztrátu 1,4 procenta trhu. Chybí mu především hit v segmentu malých vozů, který má na tuzemských prodejích nadpoloviční podíl. Opel Corsa se totiž za dva roky objeví v nové generaci a zákazníky zajímá čím dál méně. Prodeje tak alespoň zachraňuje Chevrolet Kalos.
Zaměstnanci v Bochumi nakonec minulou středu dvoutřetinovou většinou odhlasovali ukončení stávky s tím, že jednání s vedením GM Europe budou pokračovat. „Domníváme se, že je to správnou cestou,“ uvedl Carl-Peter Forster, „Právě o to nám celou dobu šlo.“ Další vyjednávání však budou oboustranně tvrdá. „Jakýkoli plán na úspěšný obrat k lepšímu staví na vynikajícím produktu a v tomto ohledu máme v Evropě co nabídnout,“ prohlašuje Fritz Henderson. Jestli se plán koncernu General Motors uskuteční, však závisí nejen na ochotě zákazníků kupovat jeho vozy, ale především na jeho zaměstnancích.