Pro specifickou cílovou skupinu není na světě lepší auto
Třída R byl v roce 2005 od Mercedesu výborný nápad. V některých částech světa a v jistých společenských vrstvách se jednoduše sluší vlastnit Mercedes – a nemám teď na mysli ani tak prominentní kolotočářské rodiny s vazbami v politických kruzích, jako spíše majitele prosperujících dentálních klinik na Floridě. Společenské konvence popsaného rázu mohou ovšem přinášet mrzutosti, pokud vlastníte vedle zubařského diplomu také početnou rodinu. Až do příchodu sedmisedadlového MPV s trojcípou hvězdou na kapotě museli potentní američtí dentisté mít v garáži jak Mercedes, tak Chrysler Town & Country (nebo podobný „van“, nejčastěji domácí provenience), a to se nehezky prodražovalo. Nehledě na riziko, že vás v rodinné dodávce zahlédne VIP klient a vaše klinika bude mít z ostudy kabát. Třída R ovšem spojila prestiž a všestrannost do jednoho celku, a učinila tak podobným faux pas přítrž. Teoreticky.
Problémy s očima
V praxi se ukázalo, že brilantní nápad a přesné zacílení nemusejí k úspěchu stačit, pokud vaše nová chlouba a hrdost šilhá. Asi už nikdy nezjistíme, proč Mercedes, když riskoval už založením do té doby neexistujícího segmentu „prémiových MPV“, musel riskovat na druhou a dát třídě R do vínku udivenou tvář s vypoulenými kulatými světlomety. Snad je přehnané tvrdit, že to způsobil jen design, ale fakt je, že prodeje třídy R zaostávaly za původními předpoklady přibližně o padesát procent. Zrovna když celý automobilový svět očekával, že stuttgartská firma potichu vyřadí své nemilované dítě z nabídky, překvapil Mercedes faceliftem a modernizací třídy R.
Nový design sice nenadchne krásou ani neohromí impozantností, ale pohled do tváře třídy R netrpící zrakovou vadou je bezesporu mnohem snesitelnější. Kromě samotných světlometů prošla změnou rovněž maska chladiče s nezaměnitelným velkým logem trojcípé hvězdy a také nárazník. A speciální body v hodnocení dobrého vkusu si Mercedes zaslouží za to, že diody pro denní svícení nabízí pouze v rámci výbavy na přání, takže je nemusíte mít.
Částečně terénní geny
Stejně jako dosud se třída R vyrábí v Alabamě a Mexiku spolu s velkými SUV modely značky Mercedes, třídou M a třídou GL, s nimiž jejich velkoprostorový sourozenec sdílí podlahovou plošinu a mnoho technických celků. Vylepšená třída R dostala zdokonalenou sedmistupňovou převodovku 7G tronic a v Evropě je k mání s nejnovějšími naftovými šestiválci, které dnes Mercedes vyrábí. Slabší motory lze kombinovat i s pohonem pouze zadních kol, ale předmět našeho dnešního zájmu R 350 CDI (tři litry, 265 koní, 620 Nm) pořídíte výhradně s pohonem 4×4, kterému u Mercedesu říkají 4Matic. Model, s nímž jsem jezdil, měl navíc prodloužený rozvor náprav a luxusnější šestimístné uspořádání sedadel namísto standardního 2+3+2.
Z uživatelského hlediska je třída R poměrně rozporuplné auto. V interiéru se sice objevují noblesně provedené detaily, ale volbou materiálů a designem ovládacích prvků tento model nezapře dobu svého vzniku a kontinent primárního určení. Modernizovaná převodovka mění rychlostní stupně jemně, nicméně v porovnání s dnešními standardy kultivovanosti v luxusní třídě má motor nepříjemně hrubý zvuk. A reakce podvozku na ostré nerovnosti odpovídají spíše autu kategorie SUV než vícemístné limuzíně. I když to je logické, protože jak jsme si již řekli, pod svým rodinným kabátem schovává třída R vnitřnosti velkého „esúvéčka“.
Ve stísněných evropských poměrech je ale nejtěžší žít s vpravdě monumentálními rozměry vozu. Při délce 5157 milimetrů a šířce 2183 milimetrů má třída R v testované prodloužené verzi rozlehlejší půdorys než limuzína třídy S. Najít pro ni dost velké parkovací místo na této straně Atlantiku je zhola nemožné, při manévrování v podzemních garážích se zapotí i ostřílený řidič a raději si předem uložte do mobilu číslo na poruchovou službu oblíbené automyčky. Budete ho potřebovat, aby vám technik pomohl couvnout a najet správně, restartoval zastavenou linku a – pokud mu dáte dostatečně velké spropitné – vysvětlil lidem ve frontě za vámi, že vy za nic nemůžete. Prostě se to náhodou zastavilo.
Pro koho tedy je?
Vyhlásit na základě všeho výše uvedeného třídu R nepříliš zdařilým autem by ovšem nebylo ani férové, ani věcně správné. Jde spíše o to, že z pozice jejího majitele či uživatele je člověk ustavičně konfrontován se skutečností, že třída R vznikla za velmi specifickým účelem a pro svět, ve kterém platí – v nejdoslovnějším významu! – jiná měřítka než v tom našem. Za daný rozpočet (cirka dva miliony za rozmařile vybavený vůz) nabízí trh většině z nás lepší, efektivnější či výhodnější řešení, jak uspokojit svoje dopravní potřeby. Většině, ale ne všem. V našich končinách bychom mohli cílovou skupin(k)u třídy R definovat jako průnik množin jedinců, kteří jsou klienty prémiových značek, potřebují místo pro příležitostnou přepravu více než čtyř osob a z nějakého osobního důvodu (například proto, že nechtějí být zaměňováni s provozovateli pouťových atrakcí) odmítají řešit toto zadání pořízením Mercedesu GL. Pokud se náhodou v tomto popisu poznáváte, vyjde třída R vašim požadavkům vstříc jako žádné jiné auto na světě.
Value for money 7/10
Radost z jízdy: 17/40
Komfort: 25/30
Praktičnost: 17/20
Charisma: 6/10
Celkem: 65 bodů ze 100
Mercedes-Benz R 350 CDI 4M L Cena 1 506 000 Kč Motor přeplňovaný naftový šestiválec 3,0 l, 195 kW, 620 Nm Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,6 s Nejvyšší rychlost 236 km/h Spotřeba 8,5 l/100 km