Menu Zavřít

Plasty končí, plasty končí

22. 7. 2019
Autor: Euro.cz

Minipivovary upouštějí od PET lahví, na nichž dříve stavěly své prodeje

Hostomický sládek Štěpán Kříž byl a je na domácí minipivovarnické scéně tak trochu úkazem. Jako jeden z mála nepoužívá k vaření chmelové peletky, ale starý dobrý sušený chmel (slisovaný do puků), dělá jedny z nejlepších spodně kvašených desítek a dvanáctek v Česku a také se hned na začátku před pěti lety vymezil proti plastům. Jednoduše své pivo do PET lahví nestáčí. Když si od něj chce někdo ležák nebo světlé výčepní odnést, musí do hostomického výčepu přijít s vlastní nádobou.

I když by mu nejspíš plnění PET lahví byznys o něco vylepšilo, Štěpán Kříž raději čeká a spoří na technologii, která umožní jeho pivo stáčet do skleněných lahví.

Ještě před pár lety byl mezi českými minipivovary výjimkou. Velké plastové lahve o objemu jeden litr, 1,5 litru a dva litry se pro malé výrobce staly jedním z nejdůležitějších pomocníků při distribuci.

Prodat sudové pivo do hospod okupovaných velkými hráči nebylo nic jednoduchého, a tak se značné objemy prodávaly v PET obalech turistům a do pivoték. V poslední době se ale situace otáčí a sklo začíná vládnout minipivovarskému trhu.

Dokazuje to třeba dění v krnovské Nachmelené Opici. Tam už několik týdnů funguje moderní plnička skleněných lahví, již fanoušci pivovaru vyhlášeného svrchně kvašenými speciály pojmenovali Judy.

„Po dlouhém zvažování jsme se rozhodli, že naše lahvové pivo bude už jen ve skle,“ oznámil letos v dubnu Michal Kuřec, majitel a sládek Nachmelené Opice. Své rozhodnutí zdůvodňuje mimo jiné tím, že pivo v PET lahvi prý rychleji ztrácí kvalitu. „Chápeme, že někteří zákazníci mohou být z tohoto kroku zklamaní, ale věřte, že nám jde v první řadě o kvalitu piva. Nejde o cenu ani o množství piva (náklady na skleněnou lahev jsou mnohem vyšší než na PET),“ vysvětluje Kuřec.

Nejen sklo, sládci chtějí i plech

Když člověk pátrá po tom, proč se menší výrobci stále častěji obracejí ke skleněným obalům, narazí na jeden společný důvod – a nejde o ekologii. Boom minipivovarů, který nastal už před mnoha lety, totiž začal pivu vracet jeho pověst kvalitního řemeslného výrobku. Ovšem plastový obal do této strategie neseděl. Sektové skleněné lahve o objemu 0,7 litru jsou přece jen o dost atraktivnějším a především vhodnějším obalem pro kraftové pivo, jehož produkce je časově i finančně náročná.

PET lahev funguje jako ideální diskontní obal pro velké průmyslové výrobce.

Faktem nicméně je, že i oni už na plast často nadávají – dochází totiž k tomu, že PET lahve o objemu dva litry kanibalizují prodeje sudového piva. Kde si někdo v minulosti kupoval patnáctilitrový sud, třeba na víkendové grilování, ten si dnes zajede do supermarketu pro osm velkých plastových lahví.

A poslední novinkou je, že minipivovary po vzoru svých západních kolegů propadly kouzlu hliníkových obalů.

V dohledné době se tak plechovky a sklo stanou standardem, zatímco tmavé PET lahve míří do propadliště dějin.

bitcoin_skoleni

O autorovi| Ondřej Stratilík, stratilik@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?