PRAHA (oh) - Alternativní operátoři chtějí, aby měsíční paušální účet za pevnou telefonní linku platili zákaznící jim, a nikoli Českému Telecomu (ČTc). Jde o klienty, kteří u konkurentů Telecomu využívají službu Pevná volba operátora. Ta umožňuje uživatelům pevné linky ČTc změnit nastavení směrování určitého typu přímo na ústředně, a volat tak přes síť konkurence, aniž by museli před každým hovorem vytáčet předčíslí jiného operátora.
Zavedení konkurence v oblasti stálé měsíční platby by, jak se domnívají alternativní operátoři, fakturaci podstatně zjednodušilo a profitovali by z toho především uživatelé. „Paušál v podstatě znamená placení dvou účtů za jednu službu jedním zákazníkem. Je to zcela nelogické, absurdní a vytváří duplicitní náklady. Odstraňme tuto nenormálnost zavedením jediného účtu pro zákazníka,“ říká Michal Čupa, ředitel společnosti Contactel, jež je v této oblasti zatím nejaktivnější. „To je jako kdyby se při nákupu pytle cementu platily dva účty – jeden za obsah, tedy za cement, a druhý za pytel,“ vysvětluje.
Čupa navrhuje, aby byl měsíční paušál účtován přímo konkurenčním provozovatelem jako součást předvolby operátora. „Jsem přesvědčen, že to by jednak zabránilo dalšímu cenovému nárůstu povinných měsíčních plateb a zároveň by se tím odstranila jedna ze zbytečných překážek pro přechod klientů od jednoho operátora k druhému,“ tvrdí.
Nejdůležitější pro zavedení takových podmínek je v současné situaci postoj Českého Telecomu. Contactel s ním proto začal v prosinci loňského roku vyjednávat o velkoobchodní nabídce na přeprodávání paušálů. „Vnímáme to jako náš legitimní a logický požadavek a mrzí mne, že to nemohlo být od začátku součástí pevné volby operátora,“ prohlásil Čupa pro týdeník EURO.
Náklady na základní operaci v souvislosti s vystavením účtu (která se skládá z jeho softwarového zpracování, vytištění či vystavení složenky a faktury) dosahují prý zhruba 30 korun. „To je přitom deset procent z průměrné ceny měsíčního paušálu,“ počítá Čupa. Zároveň uvádí případ plně liberalizovaných telekomunikačních trhů: „V západní Evropě je možné v tomto směru nalézt řadu inspirujících případů. Oproti běžné ceně pevných měsíčních poplatků je velkoobchodní nabídka o šestnáct až 25 procent nižší. I proto jsem přesvědčen, že pro koncové zákazníky by to znamenalo finanční úsporu.“ Jako příklad uvádí situaci z Dánska, kde si nechalo po zavedení této služby převést paušál k alternativnímu operátorovi 64 procent zákazníků, kteří odešli od dominantního operátora TDC.
Rostislav Kocman z internetového deníku Mobil.cz nápad vítá. „Zákazník by měl platit tomu operátorovi, od něhož službu nakupuje. Navíc to může stejně jako v západní Evropě přispět k tomu, že alternativní operátoři nabídnou klientům za stejné peníze jako Telecom například více volných minut,“ říká. Myslí si však, že letos k dohodě operátorů s ČTc nedojde. „Dříve než koncem roku se to patrně nezvládne. V zákoně to zaneseno není, takže pokud Telecom nebude chtít, nic takového se nestane,“ uvedl Kocman pro týdeník EURO.
Čupa přesto věří, že se s dominantním operátorem během krátké doby domluví. „Sice nemáme žádný dokument, že je Telecom ochoten na to někdy přistoupit, ale u současného šéfa firmy Ondřeje Felixe jsem narazil na pochopení. Myslím, že jeho postoj je vstřícný, i když k jednání o ceně jsme se zatím nedostali,“ hodnotí šéf Contactelu.
Konkurenční operátoři chtějí paušální poplatky v budoucnu zjednodušit ještě více a nesoustředí se pouze na pevnou volbu operátora. Produktový manažer Nextry Tomáš Elbl je přesvědčen, že českému telekomunikačnímu trhu by pomohlo paušální zpoplatnění lokálních hovorů a vytáčeného přístupu na internet. „Především v souvislosti s doposud neexistujícími službami na bázi xDSL je jednorázový paušál prvkem, který může ovlivnit i tržní pozice jednotlivých operátorů,“ tvrdí Elbl.
Společnost Czech OnLine už s Telecomem nějaký čas vyjednává o možnosti nabízet klientům pevné platby za místní hovory. „To je však podmíněno zavedením paušálního zpoplatnění místo dosavadního minutového, a to i mezi operátory navzájem,“ řekl týdeníku EURO ředitel Czech OnLine Charles Peake. Paušály, zejména pro připojení k internetu, jsou prý pro zákazníky jednou z hlavních priorit. „Pokud se jejich zavedení podaří na českém trhu dohodnout, zcela určitě to bude znamenat další krok k liberalizaci,“ dodává.