Menu Zavřít

Plnou parou vpřed. Loď Ever Given dostala po třech měsících povolení opustit Suezský průplav, už odplouvá

7. 7. 2021
Autor: Depositphotos
  • Správa Suezského průplavu (SCA) se dohodla s majiteli lodi Ever Given na podmínkách odškodného za způsobení březnové blokády kanálu

  • Dohodu posvětil egyptský soud, loď již zvedla kotvy a vyplouvá

  • Součástí dohody je i zisk jednoho tažného remorkéru do služeb SCA

  • Příčinou nehody byla podle správy kanálu kombinace nepřiměřené rychlosti plavby, technické nedostatky lodi i špatné počasí

  • V návaznosti na incident se samotný průplav dočká v brzké budoucnosti významného rozšíření


Co jindy představuje zhruba 15hodinovou záležitost, se tentokrát protáhlo na dobu delší než čtvrt roku. Tak dlouho se totiž 400metrová kontejnerová loď Ever Given nacházela, respektive stále ještě nachází ve vodách Suezského průplavu. Poté, co jej koncem března na několik dní nechtěně zablokovala, ji zde zadržely egyptské úřady, které se domáhaly po jejím majiteli tučného finančního odškodění.

SCA, jež tuto veledůležitou námořní cestu provozuje, původně chtěla po japonské společnosti Shoei Kisen za šestidenní uzávěrku Suezu 916 milionů dolarů (bezmála 20 miliard korun). To se vlastníkům a pojistitelům lodi zdálo přemrštěné, a tak vyjednávání na nějaký čas uvázla v mrtvém bodě. Koncem uplynulého týdne ovšem dospěly všechny zainteresované subjekty ke společné dohodě. Vyplynulo to z prohlášení, jež zveřejnila firma, u které je plavidlo pojištěno.

Zaplaťte, jinak odsud neodplujete. Egyptské úřady žádají po majiteli Ever Given masivní 20miliardové odškodné
Přečtěte si také:

Zaplaťte, jinak odsud neodplujete. Egyptské úřady žádají po majiteli Ever Given masivní 20miliardové odškodné

„UK Club s potěšením oznamuje, že po dosažení principální dohody mezi jednotlivými stranami a po několika dalších schůzkách s komisí Správy Suezského průplavu a soudních slyšeních bylo dosaženo pokroku a že byla nalezena shoda na tom, jak (zadržení lodi) formálně vyřešit,“ uvedla jmenovaná společnost.

A jak bylo avizováno, tak se posléze skutečně stalo. Své kotvy ležící více než tři měsíce na dně Velkého Hořkého jezera zvedla Ever Given podle zpravodajské agentury Reuters už v průběhu středečního dopoledne. Ze samotného průplavu ji pak má vyprovodit dvojice remorkérů a také dva vysoce postavení průvodci.

Barterový obchod

Jaký je konečný účet za to, že 400metrový námořní kolos s 18 tisíci kontejnery na palubě, naplněnými zbožím za zhruba 775 milionů dolarů (přibližně 16,8 miliardy korun), smí opustit vody Suezského průplavu, ani jedna ze stran prozradit nechtěla. Ví se, že SCA již dříve snížila cenu požadovaného odškodného z původních 916 milionů na pět set padesát. Také je ale známo, že zástupci Shoei Kisen byli ochotni nabídnout „jen“ 150 milionů dolarů, jak připomíná BBC.

Na základě výše zmíněného je tedy velmi pravděpodobné, že výsledná částka se bude pravděpodobně pohybovat někde mezi. Tím spíš, když vedení průplavu získá od Japonců dle čerstvě uzavřené dohody do svých služeb i jeden jejich remorkér.

Čí je to vina?

Suezským průplavem, k jehož otevření došlo už před více půldruhým stoletím, prochází něco přes 10 procent celosvětového obchodu. V důsledku jeho březnového zablokování přicházela SCA podle vyjádření svého šéfa Usámy Rabíy na tržbách až o 330 miliard korun denně.

Ten jako příčinu nehody už dříve označil počínání kapitána – konkrétně fakt, že loď plula kanálem vzhledem k počasí až příliš rychle. Ever Given se v inkriminovaném úseku pohybovala rychlostí 25 kilometrů v hodině, ideálně přitom prý měla plout třikrát pomaleji. Také technické vybavení lodi ovšem nebylo podle šéfa SCA plně dostačující. Kormidlo Ever Given je dle jeho názoru vzhledem k celkové velikosti lodi neúměrně malé.

Rabía je přesvědčen, že kapitán měl kvůli špatným povětrnostním podmínkám vplutí do průplavu odmítnout. Zástupci japonské společnosti pro změnu tvrdili, že SCA neměla jejich plavidlu za takovýchto podmínek vstup do Suezu v první řadě vůbec povolit.

Blokáda, která změní Suez jednou provždy

Aby se něco podobného v budoucnu už neopakovalo, dočká se tato 193 kilometrů dlouhá námořní tepna rozšíření. Její jižní část, která končí právě zmíněným Velkým Hořkým jezerem, se rozroste do šířky o dalších 40 metrů a do hloubky pak o rovné dva. Horní, respektive severní úsek kanálu bude na svém jižním konci pro změnu zase o 10 kilometrů prodloužen, díky čemuž sem bude moct vplout více lodí najednou, jak popisuje server Wired.

Žerty stranou. Vzpříčená loď odstartovala vedle záplavy memů i vážnou krizi mezinárodní přepravy
Přečtěte si také:

Žerty stranou. Vzpříčená loď odstartovala vedle záplavy memů i vážnou krizi mezinárodní přepravy

Někteří odborníci se nicméně obávají, že plánované stavební úpravy požadovaný efekt nepřinesou. A nutno podotknout, že jejich pesimismus rozhodně není neoprávněný. Zakládá se na empirii z let následujících po roce 2015, když se Suez za částku osmi miliard dolarů rozšiřoval naposledy.

„Spíše než k většímu počtu (proplouvajících) lodí došlo k nárůstu objemu obchodu – tedy výrobě větších lodí,“ objasnil docent Cambellovy univerzity v Severní Karolíně Sal Mercogliano.

Části posádky vypršely pracovní smlouvy

Přestože jsou námořníci obvykle zvyklí trávit na lodi dlouhé měsíce, více než čtvrt roku trvající neplánované zdržení ve vodách Suezského průplavu znamenalo, že několik z nich mohlo její palubu již před časem opustit a vrátit se domů. To proto, že jim zkrátka vypršely pracovní smlouvy.

FIN25

Na místo nich pak musel kapitán Ever Given povolat šest nových členů posádky – jedním z požadavků SCA pro umožnění odplutí bylo, aby byla loď plně funkční, což lze zajistit jedině tak, že na ni budou přítomni všichni ti, kteří na ní být mají. Zmíněná šestice námořníků pochází z Indie a před nástupem do služby musela i kvůli tehdy se zhoršující situaci v rodné zemi projít povinnou karanténou.

  • Našli jste v článku chybu?