Menu Zavřít

Plodné soužití

28. 2. 2002
Autor: Euro.cz

Reklama

PRAHA (zdf) – Stejné otázky jako před třemi lety položila v únoru reprezentativnímu vzorku české veřejnosti marketingová agentura Taylor Nelson Sofres Factum. Cílem bylo ověřit současné postoje lidí k reklamě. Třebaže některé argumenty si letos získaly nepatrně menší procentuální podporu, než tomu bylo u předchozího výzkumu, ukázalo se, že Čechům soužití s reklamou stále nedělá problémy. „Reklama je součástí moderního života,“ tvrdí 82,9 procenta české dospělé populace. Podle téměř sedmdesáti procent dotázaných je reklama „něco úplně normálního“.
Veřejnost přisuzuje reklamě také významnou společenskou roli. Tím, že podporuje existenci různých médií, zajišťuje reklama názorovou pluralitu, míní totiž 71,8 procenta respondentů. S oběma pozitivními postoji se více ztotožňují mladší generace a vzdělanější skupiny. Výrazněji však poklesl počet těch, podle nichž je reklama užitečná pro hospodářství. Souhlas s takovým tvrzením uvedlo jen 57,1 procenta dotázaných, zatímco v roce 1999 s názorem souhlasilo devětašedesát procent lidí.
Naopak užitečná je reklama pro nakupující: podle jednašedesáti procent přináší často potřebné tipy a téměř sedmatřicet procent respondentů je přesvědčeno, že reklama jim usnadňuje nákupy.
Stejného názoru jsou i reprezentanti maloobchodu, který hojně využívá k oslovení svých zákazníků právě reklamní letáky. „Podle našich odhadů zhruba 65 procent zákazníků využívá informace získané v katalogu k nákupům,“ odpověděla týdeníku EURO před časem mluvčí společnosti Carrefour Jana Havlíčková na dotaz, jaké efekty firmě letáky přinášejí. Význam nabídkového letáku používaného řetězci dokreslil také jednatel sítě Globus Petr Vyhnálek. „Pokud budete mít špatnou nabídku v letáku, budete mít špatný celý týden,“ řekl Vyhnálek.
O významu letákové reklamy hovoří ve všech řetězcích, o konkrétních efektech, které jim přinášejí, ale mluvit nechtějí. Shodují se však, že letáky jsou pro ně klíčovým marketingovým nástrojem. „Pracovníci obchodních oddělení i marketingu jejich efekty každodenně analyzují, vyhodnocují a získané znalosti využívají v nikdy nekončícím kolotoči oslovování a uspokojování zákazníka,“ říká Miroslav Kajňák, šéf komunikace společnosti Makro.

  • Našli jste v článku chybu?