Američané připravují vstup na trh s konzolemi
Videoherní konzole prošly za poslední čtyři roky prudkým rozvojem, ale koncem příštího roku se chystá zvrat, když mezi tři japonské výrobce, kteří se během minulých let dělili o trh, přibyde mohutně financovaný projekt Microsoftu, X–Box. A rozhodně má o co usilovat. Trh s herními konzolemi a videohrami roste tempem minimálně třiceti procent ročně. Zvlášť když spustit hru je tak snadné: stačí jen zapojit a hrát.
Sony. Playstation 2.
Společnost Sony se objevila na trhu herních konzolí v prosinci 1994 s přístrojem Playstation (PSX). Od té doby se ho prodalo více než 74 milionů kusů a PSX se stala v podstatě synonymem pro konzole, především v Evropě a Spojených státech. Jakmile firma oznámila vývoj nové generace konzole, Playstation 2 (PS2) se ihned stala jedním z nejočekávanějších produktů na herním trhu. PS2 byla uvedena do prodeje koncem února a počátkem března tohoto roku a zejména v Japonsku byl její nástup velice úspěšný. Před obchody čekali zákazníci celou noc, aby získali svůj vysněný přístroj. Neméně úspěšná byla i říjnová premiéra v USA. Za 72 hodin od začátku prodeje dosáhly zisky za konzole a příslušenství 165 milionů dolarů. K nim je navíc potřeba připočítat dalších 33 milionů dolarů za prodej her pro PS2. V Evropě, tedy v zemích unie spolu se Švýcarskem a Norskem, start proběhl 24. listopadu. Na trhy sedmnácti zemí byl vržen třikrát větší počet přístrojů než v roce 1995 při startu PSX. Polsko, Česká republika, Jihoafrická republika a několik dalších zemí by měly státy Evropské unie následovat kolem 20. prosince, tedy těsně před Vánocemi. Jelikož však je společnost Sony schopna produkovat pouze zhruba 500 tisíc přístrojů měsíčně a poptávka stále značně převyšuje nabídku, dostane se do prodejen v České republice Playstation 2 jen v počtu několika stovek kusů.
Základem PS2 je procesor Emotion Engine 300 MHz, grafický Synthesizer 150 MHz, paměť 32 MB a DVD. Výhodou této konzole je, že využívá jako médium DVD, a lze na ní tudíž spustit i hry z původní Playstation, kde byl základem CD–-ROM. Společnost Sony možnost spuštění CD–ROM na novém přístroji úspěšně využila, a tak dnes kromě 270 titulů, speciálně vytvořených pro PS2, může zákazníkům nabídnout i přibližně 800 her programovaných právě pro konzole první generace. U her, které jsou hlavním hnacím motorem prodeje, se Sony u PS2 soustřeďuje hlavně na akční, závodní a sportovní tituly, z nichž ovšem žádný není součástí její image.
Pozitivním rysem pro zákazníky je, že na Playstation 2 je možné sledovat rovněž filmy na nosičích DVD. Stává se tak přístrojem pro celou rodinu, na němž si odpoledne může hrát dítě a večer na něm zhlédnou svůj oblíbený film rodiče. Playstation 2 lze bez problémů integrovat do domácího kina, a jelikož se přehrávače DVD pohybují v podobné cenové kategorii, ale postrádají možnost hraní her, je PS2 pro rodinnou zábavu výhodnější volbou. Na americkém trhu byla zaváděcí cena konzole určena na 299 dolarů, u nás by se podle Romana Gabery, sortimentního specialisty z firmy HP Tronic, vlastnící síť elektroprodejen Euronics, měla pohybovat kolem patnácti tisíc korun, rozhodně by neměla překročit hranici 20 tisíc korun.
Společnost Sony však neustoupila ani od vydávání původní Playstation a v mírně modernizované verzi ji pod názvem
PS one nabízí za 100 dolarů jako levnější alternativu. Proti původní PSX se zmenšila její velikost i hmotnost a jako moderní prvek přibyla možnost připojení k mobilnímu telefonu.
Zatím lze jen těžko usuzovat, jak se bude konzole prodávat, ale v prvním pololetí fiskálního roku se společnost Sony Corp. dostala do čisté ztráty 68,47 miliardy jenů (asi 591 milionů dolarů), zejména právě vzhledem k vysokým nákladům na uvedení Playstation 2 na trh. Provozní zisk poklesl v meziročním srovnání o šestnáct procent. Tržby společnosti naopak meziročně zaznamenaly pětiprocentní růst. Ve druhém čtvrtletí firma Sony upevnila svou pozici v Japonsku, když její tržby vzrostly o jedenáct procent. Ve Spojených státech zaznamenala pouze mírný nárůst o 1,1 procenta, v Evropě naopak pokles o 11,6 procenta.
Nintendo. GameCube.
Největším konkurentem společnosti Sony na trhu herních konzolí je další japonská firma, Nintendo. Na trh vstoupila v červnu 1996 s přístrojem Nintendo64, kterého se od té doby prodalo kolem 30 milionů kusů. Zvláštností Nintenda64 je, že jako nosiče her používalo a používá takzvané cartrige (krabičky z umělé hmoty, uvnitř nichž jsou datové desky), jež mají komplikovat případné nelegální kopírování.
Neméně důležitou součástí produktového portfolia společnosti je však i handheld (kapesní videoherní přístroj) Game Boy. Ten postupem času nahradil Game Boy Color, jenž má schopnost zobrazovat současně až 56 barev. Navíc pro něj byla vyvinuta různá periferní zařízení a přístroje a zároveň bylo umožněno propojení s konzolí Nintendo64, což jsou hlavní výhody produktu.
Společnost Nintendo v prvním fiskálním pololetí (do konce září) zvýšila zisk před zdaněním na 470,6 milionu USD, tedy proti stejnému období minulého roku o 57 procent. Podařilo se jí to především díky silné pozici dolaru vůči jenu, protože část jmění společnosti je oceněna v dolarech. Zisk byl mírně vyšší, než se očekávalo, tržby naopak kvůli kursům a nástupu PS2 o něco nižší (26 procent).
Výkonný ředitel společnosti Nintendo Jošihiro Mori uvedl: „Věříme, že poptávka po konzoli a softwaru Nintedo64 klesla, protože uživatelé her očekávají našeho nového hráče. Novým hráčem mínil konzoli GameCube, jež má být na trh uvedena v červenci roku 2001. V březnu se má na trhu rovněž objevit nový Game Boy Advanced.
GameCube je založena na procesoru Gekko 400 MHz, paměť 24 MB 1T–SRAM. Specialitou je stejně jako u konzole Nintendo64 nosič her, kterým je disk o průměru osmi centimetrů firmy Matsushita, jenž může pojmout až 1,5 GB dat. To sice znemožňuje přehrávání filmových DVD, ale je dalším pokusem o omezení nelegálního kopírování.
Her na Nintendo není mnoho, ale společnost přísně dbá na jejich kvalitu a uzavírá smlouvy jen s vybranými vývojáři. Zaměřuje se především na výjimečné hry s výraznými postavami, které jsou součástí image konzole. Jedním z nejúspěšnějších počinů v poslední době je série počítačových a posléze stolních her Pokémon (pocket monsters), zvláště ve spojení s televizním seriálem a filmy. Vznikla původně jako hra pro Game Boy Color a jejím symbolem je jedna z ústředních postav, Pikachu.
Sega. Dreamcast.
Trio japonských firem, jež si dosud dělí trh s herními konzolemi, doplňuje společnost Sega se svým výrobkem Dreamcast. Tato konzole se objevila jako první z nové generace v roce 1999 a dodnes se jí prodalo pět milionů kusů, v Japonsku dosáhly prodeje 1,1 milionu a ve zbytku světa 3,8 milionu. Není však úspěšná jako její konkurenti. Ztráty za minulý fiskální rok dosáhly 398,1 milionu USD a prodeje například v USA poklesly na 217 tisíc kusů za rok.
Na trh poprvé vstoupily konzole Segy v roce 1993. Přístroj srovnatelný s konkurencí, 32bitová konzole Saturn, se objevil v roce 1995, dva týdny před Playstation firmy Sony. Novější konzole Dreamcast obsahuje procesor Hitachi o frekvenci 200 MHz, 16 MB paměti, modem 56 Kbps a nosičem je GD–ROM, což je verze CD–ROM, takže se na ní dají přehrávat i hudební CD. Sega se svou pozicí však není spokojena. Její prezident Isao Okawa proto 24. října oznámil, že Sega hodlá převzít společnost FamilyWonders, zaměřující se na rodinnou zábavu na síti, zejména na obchod B2C.
Hlavním směrem rozvoje Segy je zábava na internetu a její komerční využití, což je patrné již ze skutečnosti, že v přístroji je instalován modem. Společnost oznámila vznik webových stránek Sega.net, na nichž je možné hrát jak hry pro počítače, tak pro její konzoli Dreamcast.
Microsoft. X–Box.
Společnost Microsoft razantně vstoupila na trh videoher oznámením nového výrobku X–Box, který má obsahovat procesor Pentium III 733 MHz, speciálně pro tuto konzoli vyvinutý čip ve spolupráci se společností nVidia, předním výrobcem čipů pro grafické karty, 64 MB RAM, 8 GB paměti, DVD dodávané francouzskou společností Thomson, síťovou kartu 10/100 Kbps, případně modem. Microsoft se tak zjevně neomezuje pouze na konzole, ale snaží se vytvořit víceúčelový přístroj pro celou rodinu. Vzhledem k tomu, že jeho operačním systémem bude upravená verze Windows a že konzole bude jako první obsahovat i slušný potenciál v podobě osmigigabajtové paměti, blíží se spíše moderní podobě PC využitelné k propojení s dalšími periferiemi v domácnosti.
Společnost Microsoft samozřejmě svůj útok na trh nechce ponechat náhodě. Viceprezident její herní sekce Robie Bach uvedl, že předpokládané náklady na podporu nového produktu dosáhnou půlmiliardy dolarů, a vstup X–Boxu se tak stane jedním z nejlépe financovaných na trhu. Předpokládaná premiéra nového produktu byla zatím stanovena na září 2001.
Výhledy.
Trh s konzolemi láká i další výrobce. Firmou Indrema byl oznámen vývoj konzole na bázi operačního systému Linux s procesorem o frekvenci 600 MHz. Jak však ukázalo srovnání technického vybavení konzolí, problémem pro nové firmy přicházející na trh již nejsou pouze parametry výrobku, ale především možnosti investice do reklamy. Výrobci se přitom snaží u konzolí nabídnout něco navíc – připojení na internet, vlastnosti PC či propojení s dalšími přístroji, jako jsou mobilní telefony či digitální kamery.