V nejbližších několika letech má být jediným dostupným alternativním palivem pro těžkou nákladní dopravu zkapalněný zemní plyn LNG. Na vznikajícím trhu se chce prosadit také největší distributor zemního plynu v ČR GasNet se svým projektem výstavby sítě čerpacích stanic LNG. Společnost chce už na začátku příštího roku zprovoznit první veřejnou mobilní čerpací stanici a dále pak pokračovat výstavbou stacionárních stanic po celé ČR. Manažera projektu Filipa Dostála jsme se zeptali, proč je pro plynaře LNG zajímavý obor.
* » Jak LNG zapadá do plánů tradičního distributora plynu?
LNG není nic jiného než kapalná forma zemního plynu. Ten se, zcela laicky řečeno, z plynné podoby zkapalní, dojde k vyčištění od nežádoucích složek a uchovává se při velmi nízkých teplotách okolo -155 stupňů Celsia. LNG se dá opětovně převést do plynné podoby a využít jako zdroj energie např. při výrobních procesech tam, kde není dostupná distribuční síť. Jde tedy stále o zemní plyn, se kterým je každodenní práce našich odborníků spojena již po několik desetiletí. My se však soustředíme na využití LNG v nákladní silniční dopravě, kde vidíme velký potenciál LNG jako paliva, které umožní ekologizaci dosud zcela opomíjeného sektoru těžké nákladní dopravy.
* » Mluvíte o ekologizaci, jak konkrétně k ní LNG může přispět?
Termín ekologizace dopravy se skloňuje zejména ve spojení s osobními vozy a elektromobilitou. Ve spojení s autobusy nebo lehkou přepravou, tedy dodávkami, zase slýcháme o CNG. To jsou alternativy k naftě, které umožňují snížení emise škodlivin do ovzduší, ovšem pro těžkou nákladní přepravu jsou v současnosti nepoužitelné. Využití CNG nenabízí dostatečné dojezdové vzdálenosti a vyžaduje časté tankování. Kamiony na elektřinu jsou z hlediska praktického testování zcela v plenkách a totéž platí o technologii s využitím vodíku. LNG je dostupné a v praxi prověřené palivo. V západní a severní Evropě se jeho užití rychle rozvíjí již od roku 2013. LNG přináší benefity jak v podobě dojezdu až 1600 kilometrů a rychlosti tankování, tak i ve formě nižších emisí CO2, téměř nulových emisí oxidů dusíku a síry, a co je zásadní, téměř žádných emisí prachových částic, které jsou velmi rizikové pro lidské zdraví.
* » Co bude provozovatele kamionů motivovat k přechodu z nafty na LNG?
V západní a severní Evropě jezdí na LNG již téměř sedm tisíc vozidel, které mohou tankovat u více než dvou stovek stanic. S ohledem na ekologické trendy je zřejmé, že významní zadavatelé přepravy, například z řad mezinárodních řetězců, budou zvyšovat tlak na to, aby jejich produkty byly přepravovány nízkoemisní cestou. Další tlak vyvíjí i samotná Evropská komise ve formě regulací emisí CO2 pro dopravu a nové regulace jako součást klimatických opatření lze čekat i ze strany jednotlivých evropských států. Postupný přechod od nafty k plynu a později i dalším alternativním palivům je tedy nevyhnutelný. Tato transformace se týká nejen samotných regionálních či mezinárodních dopravců, kteří flotily vozů provozují, ale přímo se dotýká i výrobců a importérů nákladních vozů, kteří musejí poskytnout technologicky vyspělou alternativu k naftovému motoru.
* » Mají dopravci už dnes z čeho vybírat?
V současnosti mají LNG vozy ve své produktové nabídce tři výrobci, a sice Scania, Iveco a Volvo, a jejich vozy jsou dostupné také pro české dopravce. Se všemi úzce spolupracujeme a víme, že již došlo k prvním objednávkám LNG vozů ze strany tuzemských dopravních firem. Naší úlohou je k tomuto přechodu přispět rozvojem potřebné infrastruktury, tedy výstavbou čerpacích stanic LNG napříč územím České republiky. V roce 2020 zprovozníme veřejné mobilní stanice, které jsou však z pohledu dopravců zcela plnohodnotné a umožníme tak prvním majitelům LNG vozů jejich komfortní provoz. Současně zahájíme přípravu výstavby osmi stacionárních stanic LNG a to už je stabilní základ pro rychlý rozvoj LNG coby ekologické alternativy k naftě i v prostředí České republiky.