Menu Zavřít

Plýtvání v časech koronaviru. Aerolinky létají s prázdnými letadly

11. 3. 2020
Autor: Liau Chung-ren / Zuma Press / Profimedia

Z dlouhodobého hlediska hrozí, že letecké společnosti při masivním rušení letů přijdou na letištích o časová okna. Například německá Lufthansa plánuje v následujících týdnech snížit letový řád o 50 procent. Pokud se nezmění současná pravidla, budou muset společnosti udržovat prázdné lety. Evropská komise už oznámila, že pravidla uvolní.

Terminály na nejrušnějších letištích v Německu jsou poloprázdné. Obvyklé fronty pasažérů před bezpečnostními kontrolami jsou minulostí. Mnoho lidí cesty letadlem ruší. Německá společnost Lufthansa oznámila, že v následujících týdnech bude muset počet letů snížit o 50 procent, protože lidé rezervace letenek hromadně ruší. Stejně se vyjadřují i ostatní společnosti.

Podle současných mezinárodních pravidel
to je pro aerolinie problém, protože by přišly o takzvané sloty (doby
startů a přistání letadel) v nejrušnějších časech na jednotlivých
letištích. Musí držet 80 procent svých dosavadních slotů, aby si harmonogram
letů na daném letišti udržely. Proto dochází k tomu, že mnoho letadel létá
fakticky prázdných, jen s několika klienty.

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová už nicméně oznámila, že se legislativa v rámci EU bude muset změnit, aby zbytečně nelétala „letadla duchů“. Kdy dojde ke zrušení tohoto pravidla v EU, zatím není jasné. Von der Leyenová pouze oznámila, že nová pravidla předloží „velmi rychle“, aby ulehčila leteckým společnostem v těžké době šíření koronaviru.

Běžně panuje boj o místo na stovkách
letišť

Německý deník Süddeutsche
Zeitung
napsal, že běžně je na celém světě 200 mezinárodních letišť, která
registrují větší poptávku po slotech, než mohou nabídnout. Pokud některé časové
okno není danou leteckou společností využíváno, je poskytnuto konkurenci.

Šéf letecké společnosti Lufthansa Carsten Spohr si postěžoval, že ekonomická situace se pro leteckou osobní dopravu dramaticky zhoršuje. Analytik Daniel Röska ze společnosti Sanford C. Bernstein odhadl, že evropské společnosti bude propad zájmu pasažérů znamenat ztrátu ve výši pěti miliard eur (129 miliard korun).

Ztráty v bilionech korun

S tím, jak se virus v rámci EU každým dnem šíří, je pravděpodobné, že ztráty budou větší. Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA počítala 5. března se ztrátou tržeb až do výše 113 miliard dolarů (2,6 bilionu korun).

Röska přepokládá, že velké firmy mohou propad tržeb o 50 procent vydržet dva až tři měsíce. Od června by mohl podle něj zájem o létání zase růst a do konce roku by se mohl vrátit na původní úroveň.

Zdroj: sueddeutsche.de, reuters.com

Dále čtěte:

V epicentru koronaviru v Německu.
byznys kolabuje

Stát kvůli koronaviru zakazuje
všechny akce nad sto lidí. se
školy

Přečtěte si komentář: Babišovy zavirované dobroty: pořádně hustá bramboračka

MM25_AI

  • Našli jste v článku chybu?