Krajské město připravuje stavbu pěti parkovacích domů, které by měly vybudovat a provozovat soukromí investoři. První mají ve městě stát v roce 2008. „Radnice nechce zvýšit počet míst pro automobily, ale vytěsnit všech 2500 parkovacích míst, které jsou nyní v ulicích poblíž náměstí, na okraj centra města,“ řekl plzeňský primátor Pavel Rödl.
Město parkoviště stavět nebude. „My chceme mít územní rozhodnutí, aby byla jasná kapacita a aby objekty nerušily okolí. Dál to prodáme soukromému investorovi, který to postaví a bude provozovat,“ řekl Rödl. Územní rozhodnutí na některé z domů chce mít radnice do konce roku.
Stavby nebudou podle primátora nijak složité. Jedno parkovací místo nad zemí stojí podle složitosti 150 tisíc až 200 tisíc korun. Podzemní přijde zhruba na trojnásobek. Většina objektů bude podzemních s administrativními budovami na povrchu.
Útvar koncepce a rozvoje vytipoval pět lokalit na okraji centra města. Největší dům má vzniknout Na Rychtářce podél magistrály od Prahy, kde je pozemní parkovací plocha. „Bude nadzemní, aby se neprodražovala cena parkovného,“ uvedl primátor. Podle studií se tam vejde 1000 až 1500 automobilů.
Další dům pro automobily má vzniknout v sadech Pětatřicátníků. Měl by být podzemní, podobně jako na nábřeží u Komerční banky. Další lokalitou je volná plocha U Zvonu. Dům pro 450 vozů buduje izraelská Plaza v areálu bývalého výstaviště.
Radnice by dále uvítala lepší využití velkého parkoviště nad hlavním vlakovým nádražím, které město dlouhodobě pronajalo. Plocha má špatné komunikační napojení, které by stálo hodně peněz. Soukromý investor by musel prorazit tunel železničním náspem z Americké třídy zhruba za 30 milionů korun. „Poté by se mohlo velmi dobře komerčně využít včetně nových prodejen, pasáží a podobně,“ řekl Rödl.