Ve hře o plzeňskou Škodu jsou kromě Číňanů i další možní zájemci, například německý Siemens
V příštích dnech začne poslední kolo rozhovorů majitelů plzeňské strojírny s čínskou společností China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC), největším výrobcem vlaků na světě. CRRC má už druhým rokem velký zájem o stoprocentní podíl v plzeňské strojírně. Šance na prodej Číňanům ale není podle informací týdeníku Euro příliš velká.
Dosavadní jednání s CRRC totiž byla neúspěšná. Zpočátku si čínská strana kladla jako podmínku záruky za nepravomocně odsouzené spoluvlastníky Jiřího Diviše a Marka Čmejlu, kteří čelí švýcarské obžalobě v kauze Mostecké uhelné společnosti (MUS). Číňané měli podle informací týdeníku Euro obavu z důsledků případného odsouzení obou klíčových podílníků a nechtěli přímo s nimi smlouvu o koupi podepsat.
Čmejla a Diviš letos v březnu opustili dozorčí radu podniku a zároveň převedli své podíly v kyperské společnosti Eurmax Limited, spoluvlastníkovi Škody Transportation. Akcie získala Petra Humlová (donedávna Čmejlová) a švýcarská společnost DVS Investment Group, která však sídlí na adrese bydliště Divišovy rodiny, jak zjistil švýcarský deník Tages Anzeiger. Účel těchto majetkových přesunů byl tedy evidentně pouze formální.
„Teď je poslední šance na prodej Číňanům. Ale je pouze 20procentní pravděpodobnost, že obchod bude nakonec uzavřen,“ uvedl zdroj týdeníku Euro zevnitř plzeňské firmy, který má blízko k jednáním o prodeji.
Cena za podnik by se podle zákulisních informací mohla pohybovat mezi 30 miliardami až 50 miliardami korun. Prodeji Číňanům ale podle informací týdeníku Euro není nakloněn bývalý druhý největší akcionář Marek Čmejla, který má na rozhodování podniku stále vliv.
Většina současných vlastníků v čele s někdejším generálním ředitelem Tomášem Krskem však má zájem podnik prodat. A to ne nutně Číňanům. O největšího středoevropského výrobce vlaků, trolejbusů, autobusů a tramvají totiž stojí minimálně další dva zájemci.
Podle informací týdeníku Euro přímo z vedení Škody Transportation se jedná i o firmy z desítky největších světových vagonek. Jednou z těchto firem může být i německý Siemens.
„V médiích se v poslední době objevují spekulace o možném propojení našeho dopravního byznysu s někým z našich konkurentů. Naše společnost se však drží zásady, že tyto spekulace nekomentuje,“ uvedl pro týdeník Euro tiskový mluvčí Siemensu Philipp Encz. Podle neoficiálních informací z německé strany má ale berlínsko-mnichovský kolos eminentní zájem o spojování s evropskými konkurenty.
Siemens v posledních měsících vede jednání také s kanadským Bombardierem, který například dodává soupravy metra pro Londýn. Cíl Siemensu je vytvořit silnou západní alianci proti čínskému obru CRRC. Siemens si přitom na plzeňskou Škodovku historicky dělal největší zálusk, ale nikdy se mu její ovládnutí nepodařilo. Už brzy se to možná změní.
Současný generální ředitel a minoritní podílník ve Škodě Transportation Tomáš Ignačák ovšem informace o dalších vážných zájemcích o koupi firmy nepotvrdil.
Majitelé Škody Trasportation stáhli za posledních šest let téměř 20 miliard korun na dividendách. Ve firmě proto do značné míry chyběly větší investice na vývoj, které dlouhodobě stagnují. Jejich nedostatek se projevuje právě nyní, když se chce Škodovka prosadit na náročných západních trzích, jež dlouhá desetiletí obsazují tamní tradiční výrobci.
Pryč jsou i zlaté časy domácích zakázek, objednávek od českých městských či státních společností, které Škodovce pomohly „za pochodu“ vyvíjet nové stroje. Škoda byla v minulosti z domácích tendrů zvyklá také na podstatně vyšší marže, což je znát i na ziskovosti firmy, jež dlouhodobě klesá.
Škodovka se navíc v poslední době potýká v regionu se zostřenou konkurencí zejména v podobě polské vagonky Pesa a skupiny Solaris. Plzeňská firma například nedávno uspěla v tendru na dodávku více než dvou stovek tramvají za 17 miliard korun pro polskou Varšavu, ale výběrové řízení bylo nakonec zrušeno s překvapivým odůvodněním, že město nemá dostatek peněz.
Pro Škodu je to druhá velká rána v krátké době. Letos se také firmě rozplynul sen o dodávce vlaků za deset miliard pro britského dopravce National Express, který měl začít jezdit na bavorských kolejích.
Odpor domácí společnosti Deutsche Bahn byl ale tak silný, že Britové svou snahu vyjet v Německu s plzeňskými vlaky vzdali.
Škodovka neuspěla ani v severoněmeckém Rostocku, kam mohla dodat 13 tramvají.
Němcům se nelíbil jejich vzhled.
Škoda?Transportation
Tržby (v mld. korun)
2010? 12,1
2011? 15,7
2012? 15,3
2013? 14,6
2014? 16,4
2015 18,3
2016 15,7
Čistý zisk (v mld. korun)
2010? 3,3
2011? 3,4
2012? 3,1
2013? 1,75
2014? 2,27
2015 0,59
2016 1,57
Náklady na výzkum a vývoj (v mil. korun)
2010? 989
2011? 1379
2012? 933
2013? 862
2014? 973
2015 1034
2016 1033
ZDROJ: ÚČETNÍ ZÁVĚRKY ŠKODA TRANSPORTATION
Poslední velké oznámené zakázky
2016
?? 49 tramvají (Finsko) pro Helsinky
?? 14 tramvají (Turecko) pro Eskisehir
?? 14 tramvají (Německo) pro Chemnitz
?? 20 tramvají (Lotyšsko) pro Rigu
?? 33 trolejbusů pro Plzeň
2017?
?? 50 trolejbusů (Lotyšsko) pro Rigu
?? 14 trolejbusů (Rumunsko) pro Galati
?? 20 dvoupodlažních osobních vagonů pro finské státní dráhy
O autorovi| Jan?Novotný, novotny@mf.cz