Protože je jich na trhu nedostatek, pneumatiky zdražují. Dvojnásob je proto nutné s nimi dobře nakládat. Skladovat je nejlépe v suchu a mimo sluneční svit, nikdy je neskládat na výšku.
Foto: Profimedia.cz
Trh pneumatik zažil v loňské sezoně největší změnu za poslední roky. Projevil se nedostatek pneumatik a komoditní trh vyšponoval i vlivem hospodářské krize ceny základních surovin, ze kterých se pneumatiky vyrábějí (kaučuk, železo, saze), poměrně vysoko. Proto nyní s určitým zpožděním přichází zdražení pneumatik.
Výrobci pneumatik omezili své výrobní kapacity a eliminovali skladové zásoby, takže se v nejbližší době nebude opakovat situace, ze které profitovali internetoví prodejci. Tedy snaha výrobců zbavit se alespoň části skladových zásob za každou cenu. I kvůli zdražení je nyní ještě důležitější než dříve zaměřit se na správný výběr pneumatik, jejich ekonomický provoz a rovněž správné uskladnění tak, aby vydržely co nejdéle. „Správný výběr pneumatik je pro jízdní vlastnosti každého automobilu naprosto klíčový. Je třeba si uvědomit, že na silnici vás drží jedině pneumatiky, nikoliv luxusní vybavení interiéru či satelitní navigace, proto jejich výběr nepodceňte,“ říká expert ze společnosti LeasePlan Ondřej Všianský.
Internetový prodej je levnější, ale může skrývat problémy
Nové pneumatiky by se vždy měly ideálně pořizovat v některém z renomovaných pneuservisů. Dané problematice tam nejlépe rozumějí, navíc zajistí i spojené služby jako skladování a nehrozí zde ani problémy s případnými reklamacemi. Známé jsou naopak problémy s pneumatikami objednanými na internetu, kde jsou nabízeny za „atraktivní“ ceny.
Tyto ceny jsou zhruba o pět procent nižší než v pneuservisech, ale na druhou stranu zákazník nedostane slevu na výměnu pneumatik a kompletní služby. Zpravidla nezná historii pneumatik, mohly být někde roky nesprávně skladovány. Nejvyšší akceptovatelné stáří pneumatiky přitom může být za předpokladu správného skladování maximálně čtyři roky od data výroby.
Jaké auto, takové obutí
Pneumatiky většiny výrobců lze rozdělit do třech základních kategorií: budgetová, střední a prémiová kategorie. Při výběru kategorie je dobré se řídit kategorií automobilu. Stává se, že někdo utratí hodně za drahé auto, následně chce ušetřit na pneumatikách a diví se, že pneumatiky pak mají na jeho těžkém autě velmi malý nájezd. Zde by byla jistě na místě prémiová kategorie pneumatik, zvláště pokud má řidič v oblibě razantnější jízdní styl.
Naopak na městské auto nižší či nižší střední třídy není potřeba lepší kategorie pneumatik než budgetová. Obecně lze konstatovat, že pneumatiky prémiové kategorie jsou kvalitnější a poskytují lepší jízdní komfort. Ojíždějí se rovnoměrněji a také jsou tišší.
Častým mýtem na druhou stranu je to, že jedině drahé prémiové pneumatiky jsou bezpečné. Nejlevnější budgetová kategorie v žádném případě neznamená nižší bezpečnost, pokud jde ovšem o produkt renomovaného výrobce.
Pokud chcete mít jistotu, že budou pneumatiky skladovány za zcela optimálních podmínek, svěřte je renomovanému pneuservisu. „Pokud nicméně chcete pneumatiky uskladňovat svépomocí, dejte si pozor hlavně na nadměrnou vlhkost, přímý sluneční svit, extrémní teplotu a podobně. Ideální je pro skladování suchý sklep, naopak půda se příliš nehodí. Pneumatiky rovněž dobře zajistěte proti zlodějům a požáru. Ve skladových prostorách by neměly být velké výkyvy teplot. Pneumatiky na discích nikdy neskladujte na výšku, vždy v takzvaném komínu. Nic dalšího na ně nepokládejte,“ dodal zástupce společnosti LeasePlan.