Menu Zavřít

PO DEVÍTI LETECH SKLÍZÍ NOMURA ÚRODU

7. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Jihoafričané získali značku Pilsner Urquell, má se stát světovou.

Již od roku 1991 se japonský finanční gigant Nomura točí kolem Plzeňského Prazdroje. Původně jako poradce státu, v těchto dnech v roli majitele a prodejce. „Od počátku jsem si byl jist, že Prazdroj bude potřebovat partnera. Nikdy jsem ale n epředpokládal, že to budu já, kdo transakci uskuteční, řekl pro týdeník EURO Dillard, nynější generální ředitel pro střední a východní Evropu Nomura International.

Vytrvalost se vyplatila.

Nomura s Randallem Dillardem v čele na začátku devadesátých let působila při přípravě privatizace tehdejších Plzeňských pivovarů jako poradce ministerstva zemědělství. Podílela se i na vypracování základního privat izačního projektu. Tehdy byla i několikrát nařčena, že si plete roli nezaujatého poradce a skutečného investora. Společnost Interbeer, která měla zájem o koupi, si postěžovala na „nekalou soutěž Nomury, protože veřejně varovala před přije tím jejího privatizačního projektu. Týdeník Respekt z 24. srpna 1992 se tázal, „zda se sluha nechce stát pánem plzeňského podniku. Poukazoval na to, že Nomura se snaží získat pozici exkluzivního finančního a strategického poradce pivovarů, při čemž jejím hlavním zájmem prý není hledat nejideálnější způsob financování, ale pouze „zprostředkování kapitálového partnera . Respekt to tehdy doložil i výrokem Dillarda na adresu zvoleného způsobu privatizace: „Československo se předem zbavuje mož nosti vybrat si mezi zahraničními zájemci, vybrat si, čí investice a za jakých podmínek by byly pro republiku nejvýhodnější.

Nomura a Dillard si svou nakonec prosadili, a to navzdory skutečnosti, že většina akcií šla do kuponové privatizace. Investiční a Poštovní bance se totiž následně podařilo zkompletovat majoritní balík a v roce 1997 do banky vstoupila právě Nomura. Ta akcie pivovarů převedla na sebe. Tak se poněkud kostrbatým způsobem dostali japonští finančníci k tomu, aby realizovali původní plán. Avšak tentokrát již nejen s Prazdrojem, ale i s jeho fúzujícím partnerem, nošovickým Ra degastem. Nomuře se transakce rozhodně vyplatila. Nynější hodnota obratně získaných akcií je více než 22 miliard korun.

Náhlá změna.

Rozhodnutí o prodeji Plzeňského Prazdroje a nošovického Radegastu přišlo nečekaně rychle. Ještě před několika dny Nomura prohlašovala, že české pivovary hodlá prodat až začátkem prosince. I metoda výběru se narychlo změnila. J aponská banka původně podepsala s deseti světovými uchazeči důvěrnou dohodu a minulý týden měl začít výběr formou tendru, kde jediným kritériem měla být cena. Místo toho však zvolila přímý prodej jihoafrickému koncernu SAB (South African Brewer ies), dnes třetí největší pivovarnické skupině na světě, působící hlavně v subsaharské Africe, v posledních letech se však výrazně angažující i v Polsku, Maďarsku, na Slovensku (pivovar Šariš), v Rumunsku, Rusku a Číně. Jde o koncern, který se orientuje na nové trhy ve střední a východní Evropě, kde má jediného vážnějšího protivníka - Heineken. „Chtěli jsme zůstat akcionářem a SAB souhlasily. Budeme tak moci participovat na budoucím růstu společnosti, zdůvodňuje náhlé zrušení tendru Randall Dillard. Nomura bude mít ve společném podniku 49 procent, Jihoafričané 51 a Japoncům za ně zaplatí 321 milionů USD. Smlouva zajišťuje oběma předkupní právo na další akcie, pokud by některý z partnerů chtěl firmu opu stit. SAB již projevily zájem zbylé akcie získat, zaplatily by za ně 308 milionů USD.

SAB zvítězily i proto, že na rozdíl od jiných zájemců (americký Anheuser Busch, nizozemský Heineken či rakouská BBAG) se byly ochotny zavázat, že Pilsner Urquell přijmou jako hlavní celosvětovou značku. Tomu lze věřit, protože ve srovnání s ko nkurencí jihoafrický koncern žádnou výraznou značku v portfoliu nemá.

Zlatá akcie skýtá právo veta.

bitcoin_skoleni

Randall Dillard spolu s generálním ředitelem Prazdroje Vladimírem Peřinou tvrdí, že se české značky prostřednictvím SAB mohou stát ve velice krátké době nejsilnějšími v centrální Evropě. Gambrinus a Radegast mají být licenčně vařeny i v dalších pivovarech SAB. Se značkou Pilsner Urquell jako vlajkovou lodí se podle všeho počítá hlavně jako s beranidlem pro vstup na západoevropské trhy, zejména německý, a do USA. Dillard zcela nevyloučil , že by i toto prémiové pivo mohlo být licenčně vařeno v jiných závodech. „Když celosvětově prodáváte pivo, musíte zajistit, aby bylo čerstvé, naznačuje. Peřina je opatrnější a upozorňuje, že značka má svoji hodnotu právě ve spojení s Plzní, protože tím výrobkům dává nejen chuťovou originalitu, ale i výlučnost v podobě zeměpisného označení původu.

Zapomíná se, že právo veta mají státní orgány. Jak týdeníku EURO potvrdil Jiří Stehlík z ministerstva zemědělství, člen dozorčí rady Prazdroje, stát bude mít ještě do roku 2004 ve firmě „zlatou akcii . Ta firmu omezuje právě v nakládání se zna čkou Pilsner Urquell. Pokud by tedy „plzeňské mělo být vyráběno i mimo západočeskou metropoli, musely by k tomu dát české úřady souhlas.

  • Našli jste v článku chybu?