PRAHA (tpk) - Nejistota panující kolem budoucnosti General Motors dovedla minulé úterý agenturu Moody's Investors Service k dalšímu snížení ratingu koncernu z Ba2 na B1. Vyhlídky jsou přitom nadále negativní. Agentura pochybuje o tom, že se General Motors podaří zavést dostatečně razantní program na snižování nákladů a zamezí dalšímu poklesu tržního podílu ve Spojených státech. Ten jenom v říjnu meziročně klesl o 25,9 procenta. Zpráva z konce října, že je koncern vyšetřován americkou Komisí pro cenné papíry kvůli účetnictví, byla pro Moody's patrně poslední kapkou.
Agentura přišla s několika doporučeními, jichž by se měl koncern General Motors držet, aby zamezil dalšímu propadu svého dlouhodobého ratingu. Ten se nyní pohybuje na čtvrté nejvyšší příčce v kategorii junk. GM by mělo především co nejdříve dokončit jednání o snižování nákladů na zdravotní péči o zaměstnance s odbory United Auto Workers. Vysoké mzdy v Severní Americe spolu s benefity pracovníků představují největší zátěž pro konkurenceschopnost automobilů od General Motors na americkém trhu. Zatím dosažené kompromisy se přitom na cash-flow koncernu projeví podle Moody's až v roce 2008. „GM pracuje tvrdě na tom, aby se severoamerické operace staly ziskové co možná nejdříve,“ uvedla v reakci na snížení ratingu tisková mluvčí automobilky Gina Proiaová. „Tyto kroky zahrnují rovněž snížení nákladů o pět miliard ke konci roku 2006 a dosažení stoprocentní vytíženosti továren k roku 2008.“
Nebezpečí pro General Motors znamená stejně tak výrobce dílů Deplhi, jejž koncern prodal v roce 1999. S bankrotem firmy se však objevily garance ve výši dvanácti miliard dolarů, které nyní hrozí dopadnout na GM. Minimalizace těchto dopadů, zabránění stávkám pracovníků Delphi a hladká restrukturalizace společnosti jsou dalším z doporučení Moody's.
Za základ obratu k lepšímu ovšem agentura považuje znovuzískání tržního podílu a prodej majority ve finanční divizi General Motors Acceptance Corp. (GMAC). Divize, jejíž zisky chrání již delší dobu výsledky koncernu od naprostého propadu, si zatím drží rating Ba1 s nejistými vyhlídkami. Moody's Investors Service se však obává, aby vyšetřování účetnictví neoddálilo prodej GMAC. Bez něho už se totiž General Motors vybřednout ze současné krize nepodaří.