Menu Zavřít

Po letech změna

27. 11. 2008
Autor: Euro.cz

Letošní ročník soutěže provázely podivné zmatky při hlasovaní

Velké banky se na prvních místech žebříčku Banka roku střídaly od vzniku soutěže v roce 2002. Letošní sedmý ročník ovšem přinesl zásadní průlom. Všechny tři velké banky – ve srovnání s minulými ročníky – propadly. Bankou roku se stala Raiffeisenbank, která prolomila dosavadní kralování Komerční banky a České spořitelny. Titul nejdynamičtější banky si odnesla internetová mBank. Jeden z možných důvodů naznačuje Petr Stuchlík, zakladatel a předseda organizačního výboru. „Nervozita ve světovém a následně i českém bankovním sektoru se odrazila i v hlasování poroty MasterCard Banka roku, především pak v obecně nižší podpoře největších hráčů.“ ČSOB byla pak znevýhodněna i tím, že její Poštovní spořitelna soutěžila zvlášť. To ČSOB způsobilo podstatný odliv hlasů.

Veřejnost není určující Tento rok podle některých členů poroty provázely soutěž komplikace. „Někteří porotci nedostali úplné podklady pro hlasování, chyběly celé seznamy finančních institucí, e-mailem se doposílaly pokyny. Pro mě chybějící informace nejsou překážkou, najdu si je. Otázkou ovšem je, zda tak učiní i jiný porotce, nebo zda si nezjednoduší práci při hlasování u chybějících společností,“ prohlásil člen poroty a šéfredaktor serveru mesec.cz Dalibor Chvátal.
Dalším problémem byla kategorie nejdůvěryhodnější banka, kterou vyhrála Česká spořitelna. Šlo o kategorii, ve které původně měla hlasovat široká veřejnost formou SMS a internetu. A veřejnost si zvolila Raiffeisenbank. Jenže organizátoři nakonec dali z nepochopitelných důvodů přednost průzkumu společnosti Stem/Mark. Ten tvrdí, že nejdůvěryhodnější bankou je Česká spořitelna. Organizátor zdůvodňuje změnu následovně: „S ohledem na reprezentativnost vzorku a pokrytí celé populace ČR se organizační výbor rozhodl preferovat výsledky výzkumu.“

MM25_AI

Prestižní záležitost Výsledky dvanácti kategorií sedmého ročníku MasterCard Banka roku oznámila minulý týden společnost Fincentrum během slavnostního večera v pražském divadle Hybernia. Vybírali odborníci i laická veřejnost. Soutěž, které věnují velkou pozornost finanční instituce, jejich akcionáři a především klienti, se letos rozrostla o dvě nové kategorie – Úvěr roku a Nejdynamičtější pojišťovna roku. Umístění v soutěži je pro finanční instituce velmi prestižní záležitostí. Banky si na dobrém umístění zakládají a pokud uspějí, dostane se jim do ruky výborný marketingový nastroj. Následující rok pak klientům servírují ve svých reklamách či na pobočkách, že „jsou nejlepší“. Výjimkou může být nový Bankéř roku. Stal se jím šéf UniCredit Bank ČR Jiří Kunert, který své vítězství komentoval tím, že podobné soutěže nemá rád a že i jeho kolegové z vedení konkurenčních bank byli stejně dobří.
Největší úspěch ale slavila Raiffeisenbank. Kromě vítězství v kategorii Banka roku si odnesla také první místo za účet roku. Její eKonto přitáhlo osmdesát tisíc Čechů a porota ho zvolila za bezkonkurenčně nejlepší. Ocenění Úvěr roku získala Česká spořitelna se svou Chytrou kartou. Nejdynamičtější bankou se stala mBank, která vstoupila na český trh teprve minulý rok. Podařilo se jí získat slušný podíl na trhu, a prolomila tak tvrzení, že český bankovní trh je již rozdělený a pro další hráče zde není místo.

Bez marketingu to nejde Přestože soutěž nese jméno Banka roku, účastní se jí také pojišťovny, stavební spořitelny a vybíraly se i nejlepší penzijní fondy. Pojišťovnou roku se stala Kooperativa, která vůbec poprvé sesadila dominantní Českou pojišťovnu. Loňský vítěz za nejlepší penzijní fond, společnost AXA, se letos musel spokojit s druhou příčkou, nahradil ho Penzijní fond České pojišťovny. Titul nejdynamičtější pojišťovna roku si odnesla Direct Pojišťovna. Stavební spořitelnou číslo jedna se stala Modrá pyramida.
V soutěži se neobjevily družstevní záložny. Přitom některé z nich mají poměrně kvalitní produkty, které lákají tisíce klientů. Zvláště, když některé banky jsou v soutěži do počtu, protože za celá léta nepřišly s jedinou změnou či inovací. Navíc stále platí, že pokud finanční instituce nemá špičkový marketingový tým, na předních místech tohoto žebříčku se umístí jen těžko.

  • Našli jste v článku chybu?