Krátce před začátkem natáčení nového filmu zemřel v noci na dnešek v Praze herec Jan Tříska. V sobotu se těžce zranil při pádu z Karlova mostu do Vltavy. Bylo mu 80 let. Tříska patřil k nejtalentovanějším hercům generace 60. let, po emigraci v 70. letech se prosadil i v Hollywoodu. Po listopadové revoluci v Česku hrál ve filmech Jana Svěráka Obecná škola či naposledy Po strništi bos. Okolnosti Třískova úmrtí nejsou zcela zřejmé, policie ale pád označila dnes spíše za nešťastnou náhodu.
„Je to pravda, bohužel,“ cituje web Mádla, který má režírovat film Na střeše, v němž měl Tříska hrát hlavní roli. Natáčení bylo odloženo. Okolnosti Třískova pádu z Karlova mostu nejsou jasné, vyšetřuje je policie.
Jakou podobu bude mít případné veřejné rozloučení s Janem Třískou, ještě není zřejmé. Pravděpodobně v úterý o něm bude jednat Národní divadlo s pozůstalými.
Oblíbený umělec, který měl vždy blízko k disentu, v roce 1977 emigroval, usadil se v Kalifornii a dokázal prorazit i v Hollywoodu. Ve Spojených státech natočil 44 filmů, z nich dva s Milošem Formanem - Ragtime a Lid versus Larry Flynt. Po jeho odchodu se ho komunistický režim snažil vymazat z povědomí lidí. Filmy či například televizní seriál F. L. Věk, ve kterých hrál, se nesměly vysílat. Po změně režimu v roce 1989 se vrátil do českého povědomí triumfálními výkony v roli krále Leara na jevišti či jako učitel Igor Hnízdo ve filmu Obecná škola.
V Česku se po roce 1989 objevil například ve filmech Rok ďábla, Želary a naposled ve snímku Jana Svěráka Po strništi bos. Rád vystupoval na Letních shakespearovských slavnostech či v pražském Divadle Na Jezerce. Na hlavní roli ve snímku Jiřího Mádla Na střeše, jehož natáčení mělo začít v těchto dnech, se těšil. Scénář dostal už začátkem roku a s režisérem natočil v Los Angeles zkušební záběry.
Skvělý herec a statečný člověk
„Jan Tříska byl skvělý herec a výjimečný člověk. Českému filmu, divadlu a celé naší kultuře bude strašně chybět,“ poznamenal Sobotka. „V Janu Třískovi česká kultura ztrácí jednoho z nejtalentovanějších herců, ale i čestného a statečného člověka. Skláním se před jeho památkou,“ uvedl ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL).
V Janu Třískovi česká kultura ztrácí jednoho z nejtalentovanějších herců,ale i čestného a statečného člověka.Skláním se před jeho památkou.
— Daniel Herman (@DanielDherman) 25. září 2017
Herecké povolání bral Tříska jako profesionál, ale jako host letošního Febiofestu, který ho ocenil za přínos světové kinematografii, se na jaře označil za potulného komedianta. „My herci si moc nevybíráme, nemohu si dupnout, co bude zítra. Zkrátka jen čekám, kdy mi někdo něco nabídne. Teprve pak se rozhodnu, zda tu práci přijmu,“ vysvětlil. „Mám rád pořádek a dobrou organizaci - to je moje životní krédo,“ řekl tehdy ČTK herec, který také miloval poezii. „Můj vztah k divadlu je katapultovaný poezií. A cesta k filmu automaticky vedla přes divadlo. Všechny tyto tři disciplíny se nevylučují, já je mohu simultánně milovat,“ dodal populární herec.
Bolestná zpráva o odchodu velkého umělce. Postupně nás opouští generace herců a tvůrců, která opravdu uměla.
— Jiří Ovčáček (@PREZIDENTmluvci) 25. září 2017
„Poprvé jsem ho viděl jako hodně mladý student, v 60. letech. Viděl jsem ho v roli Romea. A pak jsme se seznámili, když v roce 2002 vystupoval v té legendární inscenaci shakespearovských slavností jako král Lear. On opsal veliký herecký oblouk od Romea ke králi Learovi. Já jsem viděl obojí a před obojím smekám,“ řekl odborník na Shakespeara Martin Hilský. „Roli krále Leara se naučil v Kalifornii, a když přijel na první čtenou zkoušku, uměl ji celou zpaměti dokonale,“ popisuje hercovy zvyklosti a zodpovědnost.
Hilský připomněl, že Shakespearovy Sonety jsou velmi často o pomíjivosti lidského bytí. „Mluvili jsme spolu i o těchto posledních věcech. Velmi krásně. Vím jedinou věc, že to těžce prožíval a řekl mi: ´Martine, po osmdesátce je to všechno jinak. Věř mi.´ To mám od něj. Ale připadá mi jako šílená shoda okolností, že už není,“ řekl Hilský.