Chádímu El-Moussawovi se před čtyřmi lety zhroutil svět. Pracoval tehdy jako investiční bankéř a staral se o peníze v hodnotě desítek miliard korun. Byl šťastně ženatý a stal se finančním ředitelem ve firmě své partnerky. Po roce manželství najednou přišel rozvod. Moussawi (na úvodní fotografii) přišel o partnerku i o kariéru v jeden den. Trápily ho otázky, co se tak pokazilo a co mohl udělat lépe. Nakonec se rozhodl vyhledat terapii.
Přitom tvrdí, že kdyby mu někdo pár měsíců předtím řekl, že bude chodit k psychologovi, opáčil by, že není žádný blázen a odbornou pomoc nepotřebuje. Po životní zkoušce změnil názor. „Potřeboval jsem se z toho vypovídat i s někým jiným než s rodinou a přáteli. Chtěl jsem slyšet názor někoho, kdo je objektivní, kdo není zatížený tím, že mě zná,“ vysvětloval Moussawi před časem v rozhovoru pro Aktuálně.cz..
Terapie mu pomohla z nejhorší krize, a tak se rozhodl svou zkušenost sdílet a nabídnout dostupné psychologické konzultace i ostatním. V té době se k němu přidal kamarád Jan Sasínek, který prošel podobnou zkušeností. Sám pracoval v IT jako programátor, takže začal řešit technickou stránku věci.
Oba si uvědomili, že terapie není určena pouze lidem, kteří v životě selhali, ale že čas od času se potřebuje vymluvit skoro každý. Moussawi začal přemýšlet, jak rozšířit terapii mezi co největší počet lidí, a nakonec podnikatelé zvolili online cestu. Došlo jim, že pacient si může s psychologem klidně povídat i na dálku.
Terapie stojí a padá na rozhovoru, který se v dnešní době dá snadno přenášet pomocí jedniček a nul. Lidé nemusí k lékaři dojíždět. Nemusí si hledat čas. Nemusí se bát domnělé i skutečné stigmatizace, která je s psychickými problémy spojena i v dnešní době. Dokonce ani nemusí s terapeutem mluvit. Aplikace Terap.io nabízí možnost si s psychology psát formou chatu, což využívají například pacienti se sociální fobií.
Celkově o textovou konverzaci projevila zájem asi třetina klientů. Kromě toho si mohou volat přes telefon i přes video, což je stále nejpopulárnější forma komunikace.
Při první vlně pandemie se počet klientů ztrojnásobil
„Nejčastěji se na nás obracejí lidé kvůli problémům ve vztazích, depresím, tíživé životní situaci, okrajově také kvůli závislostem,“ říká zástupce firmy pro Euro.cz. Portál propojuje klienta s psychologem na základě jednoduchého formuláře, pak zprostředkuje termín online setkání. Cena hodinové konzultace se pohybuje od 540 korun výš. Aktuálně s Terap.io spolupracuje padesát ověřených psychologů, kteří mají na webové stránce krátké medailony s popisem zaměření. Zájemce si buď jednoho zvolí sám, nebo mu portál pomůže s doporučením. Služby online terapie využívají 4000 klientů, kteří každý měsíc absolvují tisícovku sezení.
K nárůstu zájmu přispěla hlavně koronavirová pandemie, při jarní vlně se počet registrovaných ztrojnásobil a na podzim následoval podobný skok. V době, kdy se sociální kontakt stal nežádoucím, lidé se strachovali o své blízké a zároveň s nimi zůstali zavření pod jednou střechou, kde na ně kromě viru útočily všechny drobné neshody, bolístky a zapomenuté křivdy.
Podle statistiky Národního ústavu duševního zdraví se po první vlně lockdownu potýkal s psychickými potížemi každý třetí dospělý. „Narostl také počet lidí, kteří se necítí dobře kvůli současné pandemické situaci, mají strach o své zdraví, o rodinu, děti či o práci,“ říká Moussawi. Rozvoji firmy pomohla i změna vnímání online terapie jako takové v souvislosti se situací, kdy terapeuti nemohli svojí praxi provozovat jinak, dodává zakladatel. Aktuálně se každý měsíc registruje 300 nových pacientů. Většina z nich jsou ženy mezi 18 a 25 lety.
V průběhu pandemie si provozovatelé služby Terap.io zaplatili sociologický průzkum. Společnost Rondo, která ho připravovala, dodala neveselé výsledky. 60 % lidí v dotazníku uvedlo, že mají ve svém okolí někoho, kdo trpí psychickými problémy, a pětina lidí uvažuje o vyhledání odborné pomoci. V době, kdy kvůli obavám a nedostatku sociálního kontaktu pacienti potřebovali pomoc nejvíc, se nemohli k psychologovi dostat, protože kapacita ordinací byla beznadějně obsazená. Dálkové konzultace představovaly pro 80 % respondentů novinku.
Zatím žádný zisk
Jako hlavní výhodu online terapie lidé uvádějí, že si mohou vybírat mezi terapeuty z celé republiky a že konzultace jsou časově velmi flexibilní. Klient ušetří čas strávený na cestě a svému terapeutovi může kdykoliv napsat zprávu. Pokud má psycholog volno, odpoví a případně dohodne nouzovou schůzku v nejbližší době. Na rozdíl od běžné ordinace se zde čeká na objednání jen pár dní. Někteří lidé se nejprve s terapeutem oťukávají přes chat, a teprve potom seberou odvahu k videohovoru.
„Klienti po online setkání uvádějí, že jsou mile překvapeni, jak i online terapie pomáhá a sezení vnímají jako velmi užitečná,“ říká psychoterapeutka Hana Pucherová. „Někteří dokonce uvádějí, že právě jistá anonymita je pro ně důležitá, protože jsou například z malého města a navštívit známého terapeuta v místě bydliště jim nevyhovuje,“ dodává. Mínus představuje skutečnost, že pro mnoho lidí je kontakt přes video neosobní.
Nová forma péče o duševní zdraví láká i finančníky. Investiční společnost Miton, která pomohla nastartovat například internetové služby Rohlík.cz a Heureka, vloni nasypala do Terap.io miliony korun. „Ačkoliv se v západní společnosti máme po materiální stránce čím dál lépe, na úrovni prožívání jednotlivce nám dobře není. Duševní zdraví je přitom bez přehánění určující pro budoucnost lidstva,“ vysvětluje společnost své rozhodnutí v tiskové zprávě. Obrat portálu Terap.io se podle zástupců firmy pohybuje v nižších stovkách tisíc. „V zisku zatím nejsme, s ohledem na to, že celou službu teprve rozjíždíme a investujeme do rozvoje. Rádi bychom se však do černých čísel dostali v roce 2023,“ komentuje zakladatel.
„Seber se, všichni to známe!“
Aktuálně Terap.io spouští novou kampaň #Vsichnitozname, která má lidem dodat odvahu vyhledat terapii. Platforma tvoří videoreklamu, obsah sociálních sítí a spolupracuje s influencery. V reklamě zaznívají hlášky jako „Seber se!“ „Usmívej se“ nebo „Kdybys sportovala, neměla bys depku!“ – zkrátka často slyšené nevyžádané rady, které nikomu nepomohou.
Reklama upozorňuje na fakt, že nemůžeme své kamarády obvinit z toho, že nám nenaslouchají a neposkytují dostatečnou psychologickou pomoc, protože to nikdy nestudovali. Je to stejné, jako po nich chtít, aby z hlavy vypočítali obvod Měsíce. „Tyto hlášky dávají signál, že se člověku nic neděje, že nepotřebuje pomoc a často ji proto ani nevyhledá. Přitom možnost promluvit si s terapeutem o jakémkoli trápení může být důležitou součástí prevence vážnějších problémů,“ vysvětluje Moussawi.
V dalších plánech společnosti figuruje kromě zisku především expanze do zahraničí, které bychom se měli dočkat do roka. Vedení společnosti chce zároveň rozšířit funkce portálu a poskytnout klientům lepší uživatelskou zkušenost. „Dosud jsme se soustředili především na rozšíření aplikace a budování týmů, rozvoj celé platformy a také na marketing. Zároveň jsme začali budovat i B2B akviziční kanál, vzhledem k velké poptávce ze strany firem,“ říká zakladatel.
Terap.io není jediná možnost online konzultací v Česku. Daří se tu i firmě Hedepy. Videohovory fungují u obou společností stejně a podobají se i ceny. Start-up Lukáše Krčila vznikl loni v létě, od té doby rychle roste, konkrétně o 20-30 % za měsíc, a získává investice. Stejně jako Terap.io se snaží o rozšíření do zbytku Evropy. NUDZ během pandemie spustil web opatruj.se a roste i popularita mobilní aplikace Nepanikař, která přehledně poskytuje informace a cvičení pro zlepšení duševního zdraví.