Bylo prodáno o zhruba 1,7 milionu kusů iPhonů více
Mohli bychom to nazvat Záhadou chybějících iPhonů. Společnost Apple 22. ledna ohlásila, že v roce 2007 po celém světě prodala 3,7 milionu svých „chytrých“ telefonů. Avšak podnik AT&T, jediný autorizovaný poskytovatel bezdrátových služeb pro iPhony v USA, hlásí, že si předplatitelé služeb v minulém roce aktivovali méně než 2 miliony kusů přístrojů (Na evropských trzích se k poslednímu dni minulého roku prodalo 315 tisíc iPhonů - pozn. red.). Velkou otázkou pro pozorovatele Apple je, kam se oněch 1,7 milionu iPhonů podělo?
Nejistota přispívá k poklesu cenných papírů Applu na 132 za akcii, což je o 34 procent méně než na počátku roku. Je to mnohem horší než třináctiprocentní pokles technologických firem z indexu Nasdaq. Podíly Applu byly již předtím pod tlakem kvůli okolnostem, jež oslabily utrácení spotřebitelů a ovlivnily i prodeje hudebních přehrávačů iPod, Mac Booků a dalších zařízení značky Apple. A nyní do směsice obav vstoupily i prodeje iPhonů.
Jednou z věcí, která investory zajímá, jsou obavy, že mnohé z chybějících iPhonů by mohly ležet na skladě na policích distributorů a dodavatelů Applu. Avšak sklad není jedinou možností. Dva zdroje blízké firmě Apple uvádějí, že existuje mnohem více „odemčených“ iPhonů, než se dříve předpokládalo. Smartphony jsou zákazníky „oživovány“ na šedém trhu u distributorů, využívajících neautorizovaný software a telefonní karty a fungují bezdrátově na sítích společností, se nimiž Apple nemá žádnou servisní smlouvu.
Asi 800 tisíc až milion iPhonů bylo „odemčeno“ do konce roku 2007, uvádějí zdroje. Vyšší hranice tohoto rozpětí překonávají domněnky většiny analytiků, jejichž odhad se pohyboval kolem 750 tisíc telefonů zprovozněných na neoficiálním trhu. Většina z těchto telefonů je v těch částech světa, kde má Apple teprve podepsat dohodu s místním provozovatelem - zvláště v Číně. „Při mých cestách po světě byly dva ze tří iPhonů, které jsem viděl, zprovozněny mimo USA,“ říká Richard Doherty, ředitel konzultační společnosti Envisioneering Group.
Neoficiálně zprovozněné telefony jsou pro Apple špatnou zprávou z hlediska výdělků, přinejmenším krátkodobě. Přestože výnosy společnosti, závislé na smlouvě s AT&T, jsou udržovány v tajnosti, není pochyb o tom, že jsou lukrativní. Charles R. Wolf, analytik Needham & Co., věří, že provozovatel platí Applu deset dolarů měsíčně za každého předplatitele služeb iPhonu po dobu (nejčastěji dvouletého) kontraktu, takže celkově jde asi o 240 dolarů! Toni Sacconaghi, analytik ve Sanford C. Bernstein, se domnívá, že každý předplatitel služeb má „hodnotu“ 300 až 400 dolarů…
Spočítejte si to: na každý milion iPhonů, které byly uvedeny do provozu, chybí Applu 240 až 400 milionů dolarů, což je skoro čistý zisk. Přestože Apple uvádí prodeje za rok 2007 ve výši 24 miliard dolarů, i taková ztráta výnosů by se mohla stát mnohem významnější, až se iPhone stane větší částí z celkových obchodů Applu. Analytik Gene Munster ze společnosti Piper Jaffray očekává, že Apple dosáhne 4,6 miliardy dolarů za prodeje iPhonů v roce 2008. Za rok 2007 to bylo 1,4 miliardy dolarů.
Přesto neoficiálně spouštěné telefony nejsou pro Apple výhradně zlou zprávou. Společnost vydělá na každém prodaném telefonu odhadovaných 120 dolarů zisku. A navíc v zemích, kde iPhone ještě není legálně k dispozici, mohou přístroje fungovat jako katalyzátor zvýšeného zájmu o značku Apple, což by mohlo pomoci podepsání distribučních smluv s provozovateli služeb. Analytička Ingrid Ebelingová z JMP Securities říká, že negativní krátkodobý dopad za ten dlouhodobý stojí. „Starostí číslo jedna by měl být prodej iPhonů,“ tvrdí.
Jak se vůbec lidé k „neoživeným“ telefonům dostanou? Neobvyklá smlouva Applu s AT&T v USA k tomu vytváří příležitost. Většina telefonů od Nokie, Motoroly a jiných se prodává přes provozovatele bezdrátových sítí nebo u autorizovaných dealerů, a vy podepisujete smlouvu o poskytnutí služeb v okamžiku, kdy telefon kupujete. Apple to má zařízeno jinak. Zákazníci si koupí iPhone od AT&T nebo od Applu přímo, a to za stejnou cenu 399 dolarů. Myšlenkou bylo, že si zákazník aktivuje plán služeb u AT&T až na internetu.
Jenže. Zákazník si může vybrat instalaci nezákonného softwaru, který je na webu lehce k mání. S touto pomocí dokáže každý kutil připravit přístroj, aby fungoval i v jiných bezdrátových sítích. Někteří zákazníci v USA nezprovozňují telefony oficiálně, protože nemají rádi služby AT&T, ale velkou většinou z ilegálů jsou příznivci jablka v zahraničí - a ti nemohou získat autorizované služby na svých domácích trzích.
CO LEŽÍ VE SKLADU?
Je jasné, že Apple musel změnit postoj ke zprovozňování telefonů. Brzy poté, co byl iPhone vloni v červnu vržen na trh, vydala společnost updatovaný software pro iTunes, který učinil některé neoficiálně oživené iPhony bezcennými. Protože společnost pokračovala v přidělování podobného kódu do naposled uvedených iTunes, nevypadá to se způsoby, jak zabránit snahám asi milionu majitelů „bootlegových“ telefonů, tak zle. „Téměř každý iPhone, který vidíte na eBay, je odemčený, takže si nemyslím, že je tím Apple příliš znepokojen,“ říká Ebelingová.
Rozbor říká, že u zprovozněných telefonů přesto zůstává 700 až 900 tisíc iPhonů jaksi nevysvětlených. Okolo 315 tisíc z nich - a pravděpodobně více - bylo prodáno přes autorizované provozovatele ve Francii, Velké Británii a v Německu během letních prázdnin, odhadují analytikové. Dalších 100 tisíc nebo i více zákazníků prý dosud své telefony neaktivovalo u autorizovaných provozovatelů; buď proto, že se k tomu ještě nedostali, nebo proto, že čekají, až jejich současný kontrakt na bezdrátový příjem vyprší.
Dle různých odhadů tímto zůstává na skladech 300 až 500 tisíc iPhonů. Chris Whitmore, analytik Deutsche Bank, míní, že Jobs & spol. běžně prodají 20 tisíc iPhonů za den. Apple má tudíž inventář na 2,5 až 3,5 týdne, a když je prodej pomalý, pak se stejný díl vyčerpá za osm týdnů. To není příliš mnoho podle standardů AT&T, kde je běžný inventář mobilních telefonů k dispozici na čtyři až šest týdnů, což je ale dle standardů Apple velmi mnoho.
ČEKÁNÍ NA NOVÝ MODEL
Reálnou otázkou zůstává, co tohle všechno značí pro všeobecnou poptávku po iPhonech. Sacconaghi má za to, že za první čtvrtletí by mohly prodeje iPhonů u Applu poklesnout o 40 procent ve srovnání s čísly prodejů během prázdnin. Společnost údajně s obtížemi dosáhne svého cíle prodat deset milionů iPhonů do konce roku. Ostatně ekonomika zpomalila. Příští generace iPhonů se podle zvěstí objeví letos v létě, a tak někteří zákazníci mohou nákupy odkládat.
Apple pravděpodobně bude muset snížit cenu, aby prodeje povzbudil, což je bolestivá změna, pakliže procento oficiálně nezprovozněných telefonů stoupá. Levnější cena a ztráta měsíčního příjmu od provozovatelů by ovšem vrátila nadsazené marže iPhonů zpátky na zem.
Nejlepším řešením by pro Apple mohlo být využití tempa jeho expanze do zámoří. To by mohlo vlastníkům zprovozněných iPhonů dát příležitost zapsat se u bezdrátového partnera, s nímž má společnost smlouvu. Applu by to mohlo pomoci podchytit potenciální zákazníky, kteří nechtěli mít při zprovozňování telefonu potíže. A dále někteří experti očekávají, že společnost ohlásí více smluv s provozovateli už letos na konferenci Světového kongresu mobilních telefonů (Mobile World Congress), který se bude konat v Barceloně už v polovině února.
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek