Za měsíc tu budou volby a potrápí nejen voliče a politiky, ale také účetní samospráv. Správné využití dotace na volby ze státní kasy budou muset města a obce pečlivě zaúčtovat. Stát šetří, a tak hodlá počítat i množství tužek nebo použitého papíru.
Autor: Jakub Stadler
V souvislosti s volbami do Poslanecké sněmovny připomíná Ministerstvo financí obcím, aby nepodcenily správné účtování výdajů, které lze hradit z prostředků státního rozpočtu. „Zde je třeba mít stále na zřeteli, že výdaje na zajištění voleb mohou být uplatněny pouze v nezbytně nutném rozsahu,“ připomíná mluvčí resortu Ondřej Jakob.
K nejčastějším nenadálým výdajům, které především menší obce jinak neřeší, je pronájem nebytových prostor. Nemůže-li obec pro konání voleb použít vlastní prostory, je možné si místnost pronajmout a náklady poté vyúčtovat státu. Je tu háček. Může jít pouze o výdaj na základě smlouvy uzavřené obcí s druhou stranou, nikoliv s vlastní příspěvkovou organizací.
Krabice na pizzu se neproplácí
Další problémy se mohou objevit u občerstvení. Výše tohoto výdaje se řídí zákoníkem práce a příslušným prováděcím předpisem. Výdaj na občerstvení může být pouze v dolní hranici stravného podle délky doby výkonu funkce člena okrskové volební komise. V praxi to znamená, že v případě činnosti, která přesáhne čtyři hodiny a nepřekročí 12 hodin, může výdaj na občerstvení činit nejvýše 61 korun. Součástí výdaje na občerstvení ale nejsou samostatně vyčíslené náklady na obaly potravin. Ty mohou být proplaceny z dotace pouze součástí ceny občerstvení. Jestliže si tedy komise objedná asijský fastfood a na účtence bude zvlášť kalkulována cena za krabici, stát ji nezaplatí.
Podobný problém nastává, pokud by účtenka obsahovala položku „doprava“. Náklad na dovoz občerstvení by mohl být do výdajů na financování voleb zahrnut pouze jako dopravní výkon obce (respektive kraje), pokud by jej uvedený subjekt zajišťoval svým vozidlem. Z prostředků státního rozpočtu poskytnutých na úhradu volebních výdajů není možné hradit náklady na dopravní výkony vyúčtované jinými subjekty.
Příliš drahá kontrola
Pokud někomu připadají tyto pokyny příliš puntičkářské a zbytečné, měl by je raději rychle nastudovat. Podle informací Svazu měst a obcí ČR se totiž finanční úřady zaměřují v poslední době na detailní zkoumání nákladů na zajištění voleb konaných i před několika lety. Zmínka o počítání tužek či balíků papíru potom není ironickou poznámkou, ale skutečností.
Jde o na první pohled neefektivní kontroly, neboť tu dochází k porušení rozpočtové kázně na úrovni maximálně dvou tisíc korun, zlobí se zástupci svazu. Taková kontrola jistě neodráží náklady s kontrolou spojené. Konkrétní zkušenosti ukázaly, že kontroloři zkoumali také počet nakoupených balíků kancelářského papíru při volbách v roce 2006.
„Záleží samozřejmě na důkazech a argumentačních schopnostech, ovšem síla finančních úřadů je zde přece jen o něco větší,“ připomíná Jaroslava Kypetová z legislativně-právního oddělení svazu. Navíc se kromě povinnosti vrátit část dotace doměřuje také penále ve stejné výši.