Menu Zavřít

Pobočky vítězí nad webem

7. 4. 2011
Autor: Euro.cz

Banky letos utratí za vylepšení prodejní sítě víc než loni. Vyplatí se jim to?

Finanční domy letos nebudou šetřit. Alespoň pokud jde o útraty za vylepšení pobočkové sítě. Česká spořitelna hodlá letos investovat do svých poboček jednu miliardu korun. Loni přitom už napumpovala do vylepšení či otevření kamenných prodejen podobnou sumu. Ostatní banky ovšem nezůstávají pozadu. Například Raiffeisenbank tvrdí, že letos chystá největší pobočkovou expanzi ve své historii a chce za ni utratit stovky milionů korun. Stejnou sumu má připravenou i GE Money Bank. UniCredit Bank zase ohlásila, že italská matka jí na expanzi schválila útraty v řádu desítek milionů eur.

Více půjček, více vkladů

„Dáváme tím jasně najevo, že nám na tomto trhu záleží a že v České republice vidíme velký potenciál pro svoje podnikání,“ vysvětlil šéf distribuce a člen představenstva GE Money Bank Christoph Glaser plánovanou investici do pobočkové sítě. Útraty budou dle vyjádření Glasera dosahovat stovek milionů korun. Banka má aktuálně 241 poboček a letos hodlá otevřít dalších dvacet až 25 prodejních míst, zhruba deset poboček přestěhovat a několik „převléknout do nového designu“. Stejné tempo prý udrží i v příštích letech. Už v minulosti přitom GE oslovila americkou designerskou společnost Ideo a v této spolupráci hodlá při proměně dalších prodejních míst pokračovat. „Pobočka v novém designu přitahuje více zákazníků a přináší vyšší prodeje a vyšší aktivitu klientů, protože klienti mají ve srovnání s pobočkou ve starém designu lepší zákaznickou zkušenost,“ tvrdí Glaser a dodává: „Proto také očekáváme od našich poboček v novém designu, že budou tvořit vyšší portfolio půjček a depozit a vyšší úroveň transakční aktivity. Logicky také očekáváme, že budou ziskovější, což nám teoreticky umožňuje je rekonstruovat s vyššími náklady.“

===== O ===== smdesát rekonstrukcí

Také konkurenční Raiffeisenbank, která má v současné době 106 poboček, bude letos výrazně posilovat. Během roku chce otevřít zhruba 40 poboček a poradenských center a několik dalších míst zrekonstruovat. Kromě toho nabere stovky zaměstnanců. Nové pobočky se budou zaměřovat především na poradenství, a banka tudíž plánuje nábor několika set zaměstnanců. „Lidé se chtějí poradit o tom, kam investovat, kdy začít spořit na důchod nebo jak zajistit dětem kvalitní vzdělání, proto význam poboček poroste,“ upřesnil mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň. Plány na rozvoj pobočkové sítě má i Volksbank, ovšem s realizací počítá až v příštím roce a podrobnosti zatím nesdělila.
Z velké bankovní trojky zveřejnila pouze Česká spořitelna (ČS), kolik hodlá letos za své pobočky utratit. Do konce roku chystá rekonstrukci osmdesáti poboček, otevření zhruba deseti nových prodejních míst a dvanáct jich přemístí. „Pečlivě sledujeme, jak naši klienti pobočky využívají. Podle toho pak analyzujeme využití našich poboček a ty pak přemísťujeme, otvíráme nebo naopak zavíráme. Někdy se tak děje i v jednom městě, protože životní rytmus obcí a měst se přesunul z náměstí do komerčních zón,“ tvrdí Aleš Sloupenský, šéf úseku region východ ČS. Bance se přitom daří zvyšovat návštěvnost poboček. V roce 2008 obsloužily pobočky spořitelny každý den zhruba 53 tisíc klientů. V roce 2009 už to bylo 54,4 tisíce a loni 57,4 tisíce klientů. ČS navíc jako první rozjela vlastní kavárnu. „Kavárnu v paláci České spořitelny v Rytířské ulici jsme otevřeli po generální rekonstrukci pobočky v prosinci roku 2008. Chceme, aby se zde klienti cítili dobře, k čemu také otevření kavárny přispělo. Klienti na kavárnu reagují pozitivně a využívají ji tak například pro příjemné posezení po schůzce s poradcem,“ tvrdí Vendula Voláková z tiskového centra ČS.

bitcoin_skoleni

Desítky milionů eur

S otvíráním nových prodejen, rekonstrukcí či modernizací stávajících počítá i ČSOB. Například Poštovní spořitelna ze skupiny ČSOB otevře patnáct finančních center. Objem investic skupina neupřesnila, stejně jako Komerční banka, které se ale hodlá zaměřit spíše na přemístění existujících poboček do frekventovanějších a lepších lokalit.
Už loni odkryla plány na velkou pobočkovou expanzi UniCredit Bank (UCB), která má skončit až v roce 2012. Banka měla na podzim 2010 osmapadesát poboček a do roku 2012 hodlá tento počet zdvojnásobit. „V každém měsíci nabíráme desítky nových zaměstnanců, což souvisí právě s růstem pobočkové sítě. Jedná se o pozice manažerů poboček, bankovní poradce, komerční nebo akviziční bankéře,“ upřesnil mluvčí UCB Tomáš Pavlík. Banka jde především cestou otvírání franšízových poboček, což znamená, že banka poskytne licenci a zájemce bude provozovat svou vlastní pobočku pod značkou UCB.

Češi pobočky rádi

S rozvojem internetového bankovnictví se prorokovalo, že bankovní pobočky splasknou. Osud bobtnajících pobočkových sítí bank však nezpečetila ani finanční krize. Naopak. Ukázalo se, že poplatky a provize jsou pro banky stabilně a rychle rostoucím zlatým dolem.
Češi totiž paradoxně rádi chodí do banky. Neodradí je ani fakt, že za stejnou službu vyřízenou přes internet by nezaplatili ani korunu. Když například před několika lety finanční ústavy zdražily výběr hotovosti na pobočce a chtěly tak naučit klienty chodit k bankomatům, neuspěly. I když byl výběr na přepážce dvakrát dražší. Banky proto velmi rychle otočily, raději začaly zase klienty lákat na pobočku a investují do vychytaného designu. Někde lze najít nejen kavárnu, ale třeba i galerii.
Bankéři tvrdí, že pobočky upravují tak, aby byly klientsky přívětivější, veselejší a netvářily se jako studené kamenné paláce. Nebo aby klient bral návštěvu pobočky jako zábavu, nikoli jako nutné zlo. Jenže zisk je zde jednoznačně na prvním místě. Čísla totiž mluví jasně. Z dat České národní banky vyplývá, že banky loni na poplatcích a provizích vybrali rekordních více než 48 miliard korun. Dle plánů jednotlivých bankovních domů lze usuzovat, že letos bude tento rekord opět pokořen.

  • Našli jste v článku chybu?