Menu Zavřít

Počestné obchodování

9. 2. 2005
Autor: Euro.cz

Fair trade chce spravedlivé ceny pro výrobce v chudých zemích

Ještě před několika lety by to v Česku způsobilo šok: církevní a charitativní organizace se pustily do obchodování. Jediným licencovaným velkoprodejcem zboží systému Fair trade v Česku a na Slovensku je Ekumenická akademie. Toto občanské sdružení se až dosud věnovalo vzdělávání dospělých, zabývalo se dialogem církví mezi sebou i se společností, ale také chudobou třetího světa. V roce 1999 se podílelo na pořádání Milostivého léta, mezinárodní akce na podporu oddlužení zbídačelých zemí. Nyní vedle toho všeho ještě ve velkém i malém distribuuje čaj, kávu, čokoládu či kakao. „Kladli jsme si otázku, co se s tím nerovnoměrným ekonomickým rozvojem různých částí světa dá dělat. Fair trade je pokus o zavedení spravedlivého systému, který přinese zisk dovozcům i prodejcům a neošidí výrobce,“ vysvětluje Jiří Silný z Ekumenické akademie.

Nezpochybnitelné záruky.

Fair trade (spravedlivý obchod) v sobě nese veliký etický náboj, protože staví na pevném obchodním partnerství. Zboží je vykupováno za předem dohodnuté ceny, které vývozci vyplácejí zálohově, což zabezpečuje přijatelné podmínky výrobcům v rozvojových zemích. Za to požadují záruky vyloučení práce dětí, zrovnoprávnění žen a zlepšení postavení domorodých pracovníků. Výsledkem je zdravý ekonomický rozvoj, který klade zájmy lidí před možnosti krátkodobých zisků.
Na plantážích produkujících čaj, kakao či kávu skončilo drancování přírody. Systém je postaven na udržitelnosti a respektu k životnímu prostředí. Většina potravinářských výrobků Fair trade zaručuje rovněž kvalitu bio, takže je vyloučeno užívání pesticidů a dalších chemických přípravků, což se příznivě projeví nejen na produktu samém, ale i na zlepšeném stavu krajiny a na zdraví pracovníků. Kvalita bio produktů po celém světě podléhá přísné kontrole, takže zákazník dostává záruku vysoké kvality.
Rovněž výrobky systému Fair trade jsou chráněny před zneužitím. Sedmnáct různých certifikačních společností se sdružilo do Mezinárodní společnosti pro označování výrobků spravedlivého obchodu (FLO) a všechny výrobky jsou distribuovány pod jednotnou značkou Fair trade.
Zákazník si proto může koupit bioprodukt s garancí původu. U řemeslných výrobků často i zcela adresnou, s fotografií a životopisem tvůrce. Do systému nepronikne nic, co by se jen jako produkt tohoto systému tvářilo a porušovalo obchodní, etické či ekologické podmínky.
Na podporu tohoto druhu podnikání byla v srpnu 2004 založena česká Asociace pro fair trade. Jejím předsedou je Tomáš Tožička z Ekumenické akademie.

MM25_AI

Výzva dovozcům.

Systém Fair trade vznikal v západních zemích především jako dobrovolnická iniciativa a nedělal si velké naděje na spásu zuboženého třetího světa. Přesto už ke zlepšení postavení chudých výrobců velice přispěl. Když ničím jiným, tak alespoň výzvou, která nutí zvýšit laťku i společnostem bez skrupulí. Původní se systém Fair trade orientoval na rukodělné výrobky. Na trh s potravinami vstoupil až po kávové krizi v roce 1989. Výchozí situaci popsal Tomáš Tožička: „Káva jako druhá nejobchodovanější komodita po ropě se stala předmětem zájmu americké rozvojové agentury USAID. Ta investovala miliony dolarů do rozvoje pěstování kávy v Latinské Americe. Výsledkem bylo masivní odlesňování, zvětšování pěstebních ploch a používání pesticidů zamořujících půdu i vodu. Nárůst produkce kávy vyvolal tlak na ceny, a tak - aby se zabránilo kolapsu výroby - byl uzavřen Coffee Agreement, který garantoval minimální ceny na burze. Přesto začala produkce kávy upadat a dohoda zkolabovala. To byl konec pro mnoho farmářů, z nichž mnozí přešli na pěstování drog.“ Systém Fair trade některá družstva malých pěstitelů kávy zachránil. Po kávě přišly na řadu čaj, kakao, rýže, banány, přírodní medicína, kosmetika… Přesto systém představuje jen asi setinu světových obchodů s tímto zbožím. Na trhu s kávou má však Fair trade už 2,7 procenta produkce. Nejúspěšnější je systém ve Švýcarsku, kde dodává na trh 20 procent banánů.
Největší překážkou většímu rozmachu prodeje těchto produktů je jejich cena, většinou vyšší než cena běžná.

Češi vědí, co je dobré.

Potravinářské výrobky se značkou Fair trade prodává v Česku ve velkém jenom Carrefour. Velký nadnárodní řetězec je nakupuje u maličké Ekumenické akademie. Překvapené byly obě společnosti - od listopadu nakoupili Češi v hypermarketech Carrefour tři tisíce balení, další tisícovka se prodala na Slovensku. „Výrobky z regálů zmizely, museli jsme je znovu doplňovat, s tím jsme počítali až po půl roce. Určitě rozšíříme sortiment,“ uvedla Kamila Petřivá ze zákaznického marketingu Carrefouru. „Těší nás být lídrem na trhu, který podporuje udržitelnost a pomáhá lidem třetího světa. Vděčíme však za to svým zákazníkům, kteří tyto výrobky kupují,“ dodala.
„Není to dobročinnost, ale uvědomělé spotřebitelské chování, při němž zákazník dostává kvalitní zboží, které garantuje dodržování ekologických a etických principů,“ připomíná Tožička.

  • Našli jste v článku chybu?