Počet českých exportérů, kteří vyvážejí současně do více zemí, roste. Do více než pěti destinací exportuje již celkem 69 procent všech vývozců, což je o šest procent více než v předchozím roce, uvedla státní agentura CzechTrade.
„Na 84 procent veškerého exportu putuje do zemí Evropské unie, tradičně nejvíce pak do Německa. CzechTrade diverzifikaci podporuje, proto máme jen v Evropské unii 16 zahraničních kanceláří,“ uvedl ředitel CzechTrade Radomil Doležal. Agentura má nyní 51 zahraničních kanceláří ve 44 zemích.
Vzrostla také poptávka po informačních službách agentury a Klientského centra pro export, které je společným nástrojem agentury CzechTrade a ministerstev průmyslu a zahraničí. Konzultanti centra přijali loni celkem téměř 700 dotazů, tedy o zhruba třetinu více než v roce 2016.
Český export dosáhl loni rekordní hodnoty 4,2 bilionu korun. „Je to také důkaz toho, že systém podpory vývozu je nastaven správně, přináší výsledky a stát je pro podniky stabilním partnerem,“ dodal ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner (za ANO).
ČEB loni financovala rekordní počet projektů. Zaměřila se na menší firmy
V roce 2017 CzechTrade pomohl téměř 2500 expandujícím firmám z řad malých a středních podniků. „Mezi nejefektivnější aktivity v rámci jednání B2B patří již tradičně tzv. sourcing days, během nichž agentura představuje zahraničním partnerům české firmy. V roce 2017 jsme jich realizovali celkem dvacet, mimo jiné pro klienty OBI, Jaguar Land Rover, General Electrics, Innogy, AeroMobil, Ogmu a mnohé další,“ dodal Doležal.
Čeští vývozci mají zájem hlavně o bezplatné konzultace. Mezi nejvíce poptávané služby patřila loni příprava na obchodní jednání, žádost o informace týkající se konkrétního trhu, identifikace obchodních příležitostí a také detailní průzkum trhu. Z hlediska teritorií se nejvíce dotazů týkalo Německa, Ruska, USA, Číny, Indie, Ukrajiny, Francie, Polska, Íránu a Nizozemska.
Přečtěte si také: