Zájem tuzemských firem o podporu dobročinných aktivit roste. Svědčí o tom také přibývající počet firemních nadací. Od roku 2003 se jejich počet zdvojnásobil. Vyplývá to z analýzy, kterou vypracovalo Fórum dárců.
Foto: Profimedia.cz
Ještě v devadesátých byl pojem firemní nadace v Česku téměř neznámý pojem. Mezi několik málo výjimek tehdy patřila například sklářské společnosti Preciosa, jejíž nadace má svůj původ již v roce 1993. Jinak se však počátky firemních nadací či nadačních fondů začíná psát až v roce 1998. K první výraznější vlně nárůstu počtu firemních nadací pak došlo po roce 2000.
V současnosti působí v České republice 210 firemních nadací a nadačních fondů. Z toho 91 nadací a 119 nadačních fondů. To představuje více než desetinu, tedy přesněji 12 procent z celkového počtu nadačních subjektů. Od roku 2003, kdy dělalo Fórum dárců první výzkum zaměřený na tuto oblast, se jejich počet zdvojnásobil.
„Český firemně nadační sektor je poměrně mladý a teprve si získává svoje jméno,“ říká Klára Šplíchalová z Fóra dárců. To nyní usiluje o to, aby počet firemních nadací rostl nejen co do počtu, ale také co do kvality. Ve spolupráci s nejvýznamnějšími firemními nadacemi proto letos připravilo založení Asociace firemních nadací a fondů.
“Jejím cílem je ukázat výsledky práce firemních nadačních subjektů, a zejména společně nastavit standardy kvality práce v oblasti trvale udržitelného firemního dárcovství,“ dodala Šplíchalová. Zakládající šestici asociace tvoří Nadace České spořitelny, Nadace ČEZ, Nadace O2, Nadace OKD, Nadační fond GSK a Nadační fond Veolia.
Celková výše registrovaného nadačního jmění ze strany tuzemských firemních nadací je 1 048 565 515 korun, přičemž však průměrná výše nadačního jmění činí 11 522 698 korun. Pro srovnání, celková výše registrovaného nadačního jmění u nejsilnějších nefiremních českých nadačních subjektů, tedy příjemců příspěvku z Nadačního investičního fondu (NIF), je 3 260 583 686 korun.
Díky tomu, že zázemí firemních nadací tvoří významné podniky, které garantují pravidelný přísun peněz, není pro firemní nadace výše základního jmění příliš významná. České firemní nadace a fondy podporují nejčastěji oblast vzdělávání, zdraví, děti a mládež a kulturní aktivity. V tomto směru české firemní nadační subjekty víceméně kopírují zahraniční trendy, protože i v zahraničí se firemní nadace a fondy věnují zejména podpoře těchto aktivit. Oproti tuzemským nadacím firmy v zahraničí výrazněji podporují především oblast životního prostředí.