V nových strategiích jsou přepážky především poradenskými místy
Doby, kdy většina Čechů neměla žádný bankovní účet a progresivní menšina se scházela v jediné bance, jsou naštěstí nenávratně pryč. Dnes mezi sebou o přízeň a peníze bojuje tucet bank, všechny mají silné vlastníky a obavy z krachu kterékoli z nich jsou zbytečné. Základní nabídka všech tuzemských bank je velmi podobná – běžný účet s mezinárodní platební kartou a jeden či více přímých komunikačních kanálů, tedy možnost zjišťovat zůstatek a převádět z účtu peníze nadiktováním pokynu telefonnímu bankéři, mobilem prostřednictvím esemesek nebo přes internet. Jen co si u nich otevřete účet a ověří si, že máte pravidelný příjem, zavalí vás nabídkami na kontokorentní a spotřebitelské úvěry, leasing, stavební spoření, penzijní připojištění, životní i neživotní pojištění a investiční fondy. Podle čeho si tedy zvolit svou banku?
Internet je nenahradil.
Poměrně nedůležitým kritériem se stala dostupnost pobočky, protože v současné době můžete většinu věcí zaplatit platební kartou, případně ze svého telefonu či od počítače, čímž pobočky ztratily svou původní funkci místa, kam chodíte pro hotové peníze a kde platíte účty. Argument „tahle banka je na každém rohu“ pozbyl na významu, protože do pobočky často celý rok vůbec nevkročíte. Velké banky proto svou síť a sazebníky optimalizují a klienty na nich vítají především v případech, kdy potřebují řešit nějakou neobvyklou finanční životní situaci, uzavřít pojištění, vyzvednout si novou platební kartu nebo si třeba vzít hypotéku. Pravdou ale není ani opačný názor, tolik populární v devadesátých letech, že pobočky jsou již mrtvé a nastupující mladá internetová generace se bez nich zcela obejde. To, jak moc se bankovní stratégové na celém světě v devadesátých letech mýlili, ukazuje například přehodnocení ranných rozvojových záměrů Živnostenské banky, eBanky, Volksbank, Oberbank nebo Bawag Bank. Všechny tyto banky v posledních letech horečně stavějí pobočkovou síť a snaží se dohonit, co proti České spořitelně, ČSOB, Komerční bance nebo GE Money zanedbaly.
Místo paláce Kaufland.
Jejich nová obchodní místa ale nejsou žádné mramorové paláce, jak bylo ještě na konci minulého století u regionálních kanceláří bank zvykem. Nové pobočky jsou dnes často jen nevelkými obchody v některé z nákupních galerií. Například již zmiňovaná Volksbank podepsala letos na počátku září smlouvu s Kauflandem o zřízení svých obchodních míst ve všech jeho hypermarketech. Jiným příkladem je eBanka, která za posledních šest let urazila cestu od malé banky pro internetové nadšence k plnohodnotné univerzální bance střední velikosti s několika desítkami poboček umístěných ponejvíce také v nákupních centrech či jejich blízkosti. Ostatně strategie přemísťování poboček do nových center obchodů a služeb se osvědčila i České spořitelně a Komerční bance. V nových obchodních strategiích všech bank plní pobočky především roli poradenských a prodejních míst, ve kterých se dá zakoupit široká paleta kvalitních finančních produktů nejen mateřské banky či finanční skupiny.
Není to těžší než vybrat mobilního operátora.
Základní úvaha o tom, kterou banku si vybrat, by měla být podobná, jako když jste si před lety vybírali svůj mobilní telefon a operátora. Podobně jako u mobilů sahá nabídka od předplacených karet s poměrně vysokým hovorným po paušální programy se stovkami minut zdarma a nízkou cenou volání, i banky strukturují své programy. Stejně jako u mobilů zaplatíte na poplatcích méně, když převody provádíte uvnitř v rámci své banky. Zkuste odhadnout, kolik transakcí za měsíc uděláte. Jestliže jejich počet spočítáte na prstech jedné ruky, pravděpodobně se vám vyplatí program s nízkým paušálem a vyšší cenou za transakci. Pokud měsíčně posíláte peníze na desítky účtů, vyberte si některý z profesionálních programů s vyšší cenou za vedení účtu a nízkými cenami za jednotlivé položky. Až budete mít tuto základní volbu za sebou, rozhlédněte se, jaké další produkty banka nabízí. Ve většině ústavů je již standardem nabídka několika konkurujících si úvěrových, investičních nebo spořicích produktů. Že vaše banka nereflektuje vaše individuální potřeby, protože všem klientům nabízí jen jediný tarifní program, spoření nebo úvěr, případně balíčky nadupané službami, které nepotřebujete a stejně byste je museli zaplatit? Možná je správný čas změnit banku. Až v příštích dvou letech fúzí Živnostenská banky s HVB Bank vznikne nová banka UniCredit a spojením s eBankou posílí Raiffeisenbank, bude mít český trh, připočteme-li GE Money, již nejen trojici silných velkých bank, ale i stejný počet velmi dravých a silných retailových bank střední velikosti. Určitě je tedy z čeho vybírat.