Menu Zavřít

Pochybnosti, které rozhodují

26. 11. 2004
Autor: Euro.cz

Volkswagen Golf versus BMW 1

Některé souboje posouvají svět kupředu. Na jedné straně stojí Volkswagen Golf, jehož rodokmen sahá do sedmdesátých let minulého století a který si wolfsburská automobilka vypiplala do pozice jednoho z nejluxusnějších, nejkvalitnějších a samozřejmě nejdražších hatchbacků na trhu. Mnichovské BMW naopak z voleje vyšvihlo pětidveřový automobil nižší střední třídy poprvé. Zamířilo ale právě na tu část zákazníků, kteří jsou do relativně malého automobilu ochotni investovat kolem tři čtvrtě milionu korun a chtějí za to odpovídající protihodnotu. Prvotním cílem bylo bezpochyby Audi A3 (a nově A3 Sportback), hned v závěsu se mezi úhlavní nepřítele zařadila pátá generace golfu. BMW 1 mělo proč existovat.

Podoba Volkswagenu Golf poslední generace vyvolala při příchodu na trh bezmála stejný úžas jako kreace Chrise Bangla s bavorskou značkou. Zatímco ale Američan se do změny image BMW pustil již od luxusní sedmičkové řady pěkně zostra a i na jedničce se objevilo leccos nečekaného, golf překvapil až příliš usedlými liniemi. O vnějším designu by se však dalo spekulovat donekonečna, podstata tkví uvnitř.

BMW hraje podstatně víc na speciální image. Nemá mnoho možností na výběr, protože verze 116i testovaná magazínem E8 je z nabídky řady nejlevnější i s cenovkou přesahující šest set tisíc korun. Architekturu místa za volantem přebrala od svých větších a dražších soukmenovců, takže dřívější majitele bavoráků potěší důvěrně povědomým rozmístěním přístrojů a hlavně kvalitou zpracování. Cena po prvním pohledu nemusí ještě začít dávat smysl, ale najde alespoň částečné ospravedlnění.

Se šestnáctistovkou FSI patří testovaná verze golfu zhruba doprostřed nabídky, pokud jde o vynaložené prostředky. Kultivovaný interiér se nachází i v nejlevnějších variantách, a proto neudiví, že do jedničkového BMW mu něco schází. Především vespod palubní desky se objevují plasty, které vypadají laciněji. Jejich slícování je ovšem na úrovni stejně jako kvalita potahů. Zdaleka nejkouzelnější je přesto kabina golfu v noci, kdy se jí line modré světlo z budíků přístrojů.

Individualistické pojetí jedničkového bavoráku se odráží v maličkostech. Spouštění motoru pomocí tlačítka na palubní desce nepřináší žádný užitek kromě toho, že odkazuje na podobný systém v závodních vozech. Mezi přístroji dominuje barevný displej z tekutých krystalů palubního počítače ponořený uprostřed desky. Pro řidiče je ale podstatnější, že volant dokonale padne do ruky a rozšiřující se středový tunel s řadicí pákou leží přesně tak, aby ho netísnil a přitom umožňoval bleskurychlé řazení. Sedačky zároveň poskytují velmi dobrou boční oporu, což spolu s nízko položeným sedákem svádí k myšlenkám na rychlost.

Golf se od počátku tváří spíše jako pohodový společník než jako adrenalinový svůdce. Jeho sedadla jsou dobrou oporou v zatáčkách, i když jsou více uzpůsobena pro objemnější pasažéry. Komfortem však volkswagen předčí mnichovský vůz hlavně vzadu. Tři lidé na zadních sedadlech se v něm cítí pohodlněji než dvojice cestujících v BMW. Mají více místa pro nohy i v oblasti hlavy. Rozdíl v objemu zavazadlových prostorů není nijak dramatický: dvacet litrů ve prospěch golfu (350 ku 330 litrům).

Jakmile dojde na pohonnou jednotku, je situace vyrovnaná, alespoň co se týče koní. Oba vozy měly pod kapotou šestnáctistovky s maximálním výkonem 115 koní, oba s nimi ochotně akcelerují na stovku za 10,8 vteřiny. Agregát ve 116i má mnohem vytříbenější zvuk, vedle něhož ten v golfu zní jako chraptění astmatika. Naopak volkswagen si vystačí na sto kilometrů se 6,8 litru benzinu, o sedm deci méně než BMW. To říkají údaje výrobců. Motor FSI v golfu je totiž schopen spalovat chudší směs benzinu, pokud řidič jede s lehkou nohou na plynu. Chce to ale pořádnou dávku sebekontroly. V běžném provozu, kdy jsme střídali rychlou jízdu s pomalou a tu a tam projeli nějakým větším městem, vycházela průměrná spotřeba u obou automobilů přibližně na devět litrů. I tak volkswagenu zůstává v tomto směru jedna výhoda – jeho 55litrová palivová nádrž je o pět litrů větší než ta v bavoráku.

Na silnici se každá ze šestnáctistovek již tváří úplně jinak. V BMW 116i je pocit z jízdy díky pohonu zadních kol a ideálnímu rozložení váhy výrazně dynamičtější. Přispívá k němu i to, že zatáčkami bavorák prolétává se samozřejmou lehkostí asi o deset procent rychleji než golf. Řidiče přitom omezuje spíše nízký výkon motoru než nedostatek přilnavosti. Z každého kousku jedničky čiší, že touží po silnějším agregátu, a ani ten nejvýkonnější v nabídce (dvoulitrový turbodiesel se 163 koňmi) není natolik silný, aby jej podvozek nezkrotil.

Přestože se motor v BMW zdá neodpovídající, v otáčkách dopřeje cestujícím dost rychlosti i zábavy. Přispívá k tomu dobře odstupňovaná převodovka a precizní posilovač řízení, díky němuž má řidič neustále jasno o kvalitě povrchu vozovky a o tom, jak se na něm pneumatiky drží. Podvozek je sportovně tvrdý, ale nerovnosti povětšinou s klidem pohlcuje a poskytuje slušnou míru komfortu. Ta je přesto především doménou golfu.

Volkswagenu sluší klidná jízda. Přes hrboly se přenáší plavně a bez zaváhání, a i když jeho elektromechanický posilovač trochu řízení otupuje, je přesný a klade potřebný odpor. To, že golf nemá rád drama, podporuje převodovka, která je sice přesná, ale rychlé změny stupňů ji občas vyvedou z konceptu. Nejpatrnější je nechuť závodit na šestnáctistovce, kterou je potřeba vytáčet až nad čtyřtisícovou hranici na otáčkoměru. Volkswagen teprve potom získává grády, bohužel stejně rychle roste hluk pronikající do kabiny.

S Volkswagenem Golf 1.6 FSI zapochybujete o nedostatečné síle 115 koní občas na německé dálnici a občas na okresce při předjíždění, velmi zřídka ale kvůli tomu, že byste chtěli jet rychleji, protože to golf potřebuje. U BMW pochybujete neustále. A tam přesně leží hranice mezi velmi dobrým a výborným hatchbackem. I když je dražší, o něco žravější a mnohem nepraktičtější.

Volkswagen Golf 1.6 FSI motor: zážehový čtyřválec
objem: 1598 cm3
maximální výkon: 85 kW
převodovka: 6stupňová, manuální
nejvyšší rychlost: 192 km/hod.
průměrná spotřeba: 6,8 litru na 100 km
základní cena: 588 900 Kč

Klady - úspornější motor
- prostorný interiér
- nižší cena

Zápory - tupější řízení
- zvuk motoru
- některé plasty palubní desky BMW 116i motor: zážehový čtyřválec
objem: 1596 cm3
maximální výkon: 85 kW
převodovka: 6stupňová, manuální
nejvyšší rychlost: 200 km/hod.
průměrná spotřeba: 7,5 litru na 100 km
základní cena: 615 000 Kč

bitcoin_skoleni

Klady - jízdní vlastnosti
- vynikající ovladatelnost
- interiér na výši

Zápory - vyšší cena
- malá palivová nádrž
- místo pro cestující vzadu

  • Našli jste v článku chybu?